Franciza este un sistem dezvoltat de francizor si care este aplicat de francizat; pentru garantarea succesului afacerii francizatului, francizorul ii cere acestuia sa respecte in totalitate regulile si metodele ce compun acest sistem, ceea ce, bineinteles, presupune si anumite limitari in actiune pentru francizat.
De asemenea, faptul ca francizorul conduce o retea formata din mai multi francizati il determina pe acesta sa traseze anumite limitari si restrictii pe care francizat in parte sa le respecte, tocmai pentru a da tuturor celor din reteaua de franciza sansele necesare pentru a se dezvolta si a avea succes.
Sistemul de franciza presupune, in primal rind, uniformitate. Clientii stiu ca, de exemplu, hamburgerul sau piadina pe care le vor minca in Beijing vor avea acelasi gust cu cele pe care le-au mincat in Bucuresti sau in America. Pentru pastrarea unui anumit standard de calitate in intreaga retea, indiferent de locatia unitatilor francizate, in majoritatea cazurilor francizorii impun restrictii privind furnizorii de produse sau de materia prime pentru francizati. Astfel, o franciza de restaurante poate impune ca francizatul sa achizitioneze legumele doar de la anumite ferme agreate de compania francizoare, tocmai pentru ca livreaza produse la standardele de calitate cerute. Sau, daca este vorba de o franciza care vinde, mai departe, aceste produse, chiar daca le mai prelucreaza sau nu, francizorul poate impune, de asemenea, firma furnizoare a aceptor produse, de exemplu. La fel se poate intimpla si cu serviciile; de exemplu, i se poate cere francizatului sa foloseasca serviciile numai unui anumit furnizor de telefonie sau ale unui anumit transportador, pentru transportarea si livrarea marfurilor.
Partea buna a acestor practici este ca francizorul a format deja si a consolidat relatiile cu acesti furnizori si, eventual, a negociat niste preturi preferentiale sau avantajoase pentru francizatii sai. Astfel, noul francizat un va mai trebui sa consume timp cautind, negociind contracte si stabilind relatii cu furnizori de produse, materia prime sau servicii pentru afacerea sa. De asemenea, dupa cum am spus mai sus, francizorul are garantia ca prodúcele si serviciile oferite au toate aceeasi calitate. Pe de alta parte, insa, pot exista cazuri in care furnizorii desemnati de catre francizor sa practice niste preturi mai ridicate decit cele de pe piata locala unde activeaza francizatul, ceea ce inseamna ca francizatul insusi sa practice preturi mai ridicate pentru produsele sau serviciile pe care le ofera, ceea ce poate impieta asupra cresterii cifrei de afaceri si dezvoltarii unitatii respective.
De asemenea, francizorii pot restrictiona si categoriile de clienti carora francizatul sa le ofere produsele sau serviciile companiei sale. De multe ori insa, si nisa de piata careia i se adreseaza compania respectiva este formata dintr-o anumita categorie de consumatori si, deci, aceasta restrictie nu ar afecta afacerea intr-un fel sau altul. Aceasta restrictionare poate ajuta francizatul sa cunoasca deja carui segment de piata i se adreseaza si sa isi concentreze eforturile asupra atragerii clientelei din aceasta nisa. Sa luam exemplul unei francize care ofera servicii de business coaching, dar numai pentru o anumita categorie de companii, cu o cifra de afaceri peste un milion de euro sau doar firme mari de avocatura. Bineinteles, un astfel de exclusivism poate fi un bun instrument de marketing, deoarece da o anumita prestanta francizei respective. De asemenea, isi va concentra eforturile de atragere a noi clienti prin mesaje publicitare special create pentru aceste categorii de oameni carora li se adreseaza serviciile sale. Si va plasa acele mesaje exact in locurile frecventate de acesti oameni sau in publicatiile pe care acestia le citesc cu precadere. Reversul medaliei ar fi ca, poate, pentru unii din francizatii acestei afaceri ar fi mai avantajos sa ofere produsele si serviciile respective si altor categorii; de exemplu, sa ofere servicii de business coaching si altor tipuri de companii, nu doar cele de avocatura sau cele cu cifre de afaceri de peste un milion de euro.
O alta restrictie poate fi cea privind teritoriul geografic in care francizatului i se permita sa vinda, sa ofere respectivele produse si servicii. Cunoscuta sub numele de "exclusivitate teritoriala"", aceasta limitare poate fi atit un avantaj, dar poate si actiona impotriva francizatului.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
Comentarii articol (0)