Pe de alta parte, dupa cum am spus in articolul anterior, francizorii nu cauta un "aventurier". Ei doresc, de obicei, o persoana care sa aiba capacitati organizatorice si administrative, care sa vrea sa isi asume unele riscuri, pentru a putea pune bazele unitatii francizate si a demara afacerea, insa la un nivel moderat, daca nu scazut, tocmai pentru a avea nevoie de ajutorul francizorului pentru a demara, dezvolta si conduce aceasta afacere.
In acelasi timp, francizatul ideal pentru francizori este cineva care are capacitatea si, mai ales, dorinta de a invata lucruri noi. In afara de aceasta, persoana respectiva trebuie sa si aiba abilitatea de a ii motiva si invata pe altii (cei care vor compune personalul angajat, de exemplu). De asemenea, francizorul doreste ca viitorul francizat sa fie genul de persoana care va urma si va aplica instructiunile primite de la francizor, in cadrul sesiunilor de training, prevazute in Manualul Operational, etc.De aceea, nu este bine ca la interviu sa sugerati sau sa lasati impresia ca dumneavoastra credeti ca aveti o idee mai buna si ca veti putea imbunatati sistemul de franciza.
In afara de intrebarile privind situatia financiara a potentialului francizat si de experienta anterioara a acestuia (experienta in munca si/sau in afaceri), francizorul sau reprezentantii acestuia vor pune intrebari privind motivatia candidatului, pentru a-si putea da seama de ce tip de persoana este acesta. Astfel, de obicei se pun intrebari de genul “De ce doriti sa colaborati cu noi?” si “De ce credeti ca veti avea succes ca francizat in cadrul retelei noastre?”. De asemenea, majoritatea doresc sa afle despre planurile de viitor ale potentialului francizat: care sunt scopurile pentru urmatorii ani si cum se vede el/ea ca fiind dupa un numar de ani. Ideea care sta la baza acestor intrebari este de a afla intentiile candidatului in ce priveste franciza respectiva.
Contractul de franciza se incheie, de obicei, pentru o anumita perioada care poate fi de trei, cinci sau chiar 20 de ani. Dupa expirarea acestei perioade, daca francizatul s-a dovedit a fi o achizitie buna pentru sistem (a condus afacerea cu succes, si-a platit toate taxele catre francizor, etc), marea majoritate a francizorilor ofera optiunea de reinnoire a contractului deoarece este o varianta mult mai ieftina si care presupune mai putin effort decit cautarea, selectarea si pregatirea unui nou francizat. De asemenea, exista francizati care, dupa ce au pus bazele unei prime unitati francizate, au demarat afacerea si o conduc cu succes, doresc sa achizitioneze inca una, doua sau mai multe licente in cadrul francizei respective. Si, mai exista si aceia care doresc sa deschida o unitate francizata, sa acumuleze anumite profituri si apoi sa se indrepte spre alte activitati. Bineinteles, un potential francizat nu poate stii ce drum va urma inca din momentul in care el investigheaza o franciza, iar francizorul respectiv, la rindul sau, cauta sa afle daca respectivul candidat poate fi un francizat bun, dar persoana respectiva are anumite planurisi deci poate spune “Peste cinci ani vreau sa ma retrag din activitate si sa traiesc din profiturile acumulate pina acum” sau “As vrea sa detin mai multe magazine sau chiar o retea intreaga”.
Dupa cum am mai spus, interviul si intrevederea cu francizorul sunt o buna ocazie de a stringe cit mai multe informatii despre acesta si despre compania sa. Daca francizorul nu este interesat sa afle despre situatia dumneavoastra financiara sau despre experienta, aceasta ar trebui sa fie un semnal de alarma - probabil tot ce il intereseaza este sa va ia banii pentru licenta si atit. De asemenea, nu trebuie sa va simtit incomodat de intrebarile care vi se vor pune, oricit de indiscrete vi s-ar parea la inceput. La urma urmei nivelul contului din banca sau situatia familiala nu sunt informatii pe care sa le impartasiti tuturor. Dar, francizorii nu vor sa afle detalii intime despre viata dumneavoastra personala, ci doar isi protejeaza interesele.
Profitati de ocazie, insa, si mergeti la interviu pregatit cu intrebari privind francizorul si compania sa. Si nu plecati de acolo pina cind nu aflati tot ceea ce doriti sa aflati referitor la afacere. Fiti sigur ca nici ei nu va vor lasa pina nu primesc toate informatiile de care au nevoie pentru a se asigura ca sunteti o achizitie buna pentru reteaua lor de franciza. De asemenea, cind va prezentati la interviu, aranjati-va astfel incit sa faceti o impresie buna, sa aratati bine si sa aveti o imagine pozitiva, de profesionist, deoarece devenind francizat deveniti un reprezentant al francizorului si al marcii si, deci, francizorul va dori o imagine cit mai buna pentru afacerea sa.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)