Am vorbit in diferite articole anterioare despre faptul ca potentialul francizat, din momentul in care s-a hotarit asupra unei francize, ar fi bine sa “investigheze” mai in amanunt oferta respectiva. In acelasi timp insa, cind cel care doreste sa achizitioneze o franciza cauta informatii despre afacerea pe care ar dori sa o cumpere, si francizorul realizeaza propria “investigare” a potentialului francizat.
Astfel, inca de la primele intilniri intre cei doi, un francizor serios va dori sa afle detalii despre cel cu care va colabora, poate, de-alungul urmatorilor 5 sau chiar 10 ani. In cazul unor companii, francizorii sau angajati ai acestora special desemnati pentru aceasta, realizeaza adevarate interviuri cu potentialii francizati. Uneori, candidatii completeaza niste chestionare cam ca la un examen.
Dar, faptul ca francizorii organizeaza aceste interviuri arata ca aceste companii acorda licentele doar acelor persoane care intrunesc anumite criterii care, cel putin pentru acesti francizori, sunt necesare pentru ca francizatii sa aiba succes in afaceri. Francizorii respectivi sunt deci interesati si doresc ca francizatii lor sa aiba succes si cauta sa creeze si sa mentina cu acestia din urma o relatie reciproc profitabila.
Francizorii verifica, de obicei, trei aspecte: resursele, experienta si caracterul francizatului. Resursele sunt foarte importante, deoarece francizatul nu trebuie sa isi permita doar sa achite taxa de intrare, ci va trebui sa poata sa si puna bazele unitatii francizate (sa achizitioneze sediul unde isi va desfasura activitatea, sa il amenajeze, sa cumpere echipamentele necesare derularii activitatii, etc), sa angajeze, sa pregateasca si sa plateasca in personalul in primele luni de activitate, precum sa si poata supravietui in perioada de inceput, pina cind afacerea incepe sa aduca venituri. In cazul multor francize, mai ales cele din alte tari, francizorii solicita ca potentialul francizat sa detina cel putin o anumita suma in cash sau in propriul cont de la banca, suma care sa nu fie un imprumut sau un credit. Iar daca, pe linga aceasta suma, francizatul a obtinut un credit bancar din care sa plateasca, de exemplu, echipamentele sau din care sa traiasca, el si familia lui, in primele luni, el trebuie sa ofere garantii solide ca poate returna sumele imprumutate.
Dar resursele nu se limiteaza doar la aspectele financiare. Potentialul francizat trebuie, de exemplu, sa aiba si energia necesara, iar sanatatea sa ii permita sa munceasca cel putin citiva ani din momentul incheierii contractului de franciza. In cele mai multe cazuri, francizatul este nevoit sa lucreze in program prelungit si in week-end, cel putin pina cind demareaza afacerea si angajatii sai vor fi suficient de pregatiti astfel incit sa preia din sarcinile acestuia.
In ce priveste experienta candidatului, aici lucrurile se complica putin. Unii francizori cer potentialilor francizati sa aiba experienta in domeniul in care activeaza afacerea. Altii, ca in cazul restaurantelor fast-food, prefera acei candidati care nu au absolut nici o experienta in domeniu. Aceasta, deoarece acesti francizori pornesc de la premiza ca un francizat care a invatat de la zero toate procedurile dezvoltate de francizor are mai multe sanse de succes decit un francizat care si-a format propriile opinii si reflexe lucrind in domeniul respectiv, reflexe si opinii care, de obicei, sunt in contradictie sau sunt diferite de operatiunile perfectate de catre francizor.
Oricum, francizorii vor sa afle detalii despre activitatea anterioara a potentialului francizat: ce fel de munca a facut, daca a fost angajat, unde si pe ce post sau pozitie, daca a mai detinut o afacere si ce s-a intimplat, daca afacerea respectiva a dat faliment sau daca a vindut-o/cedat-o si de ce, etc. Toate acestea contribuie la formarea unei imagini despre capacitatile de a conduce si de a opera o afacere ale candidatului respectiv. Uneori, mai ales in cazul francizelor din alte tari, francizorii cer sa le fie furnizate datele de contact ale celor care pot oferi referinte pentru potentialul francizat, precum fosti angajatori sau fosti parteneri de afaceri.
In ce priveste caracterul, desi nu exista reguli fixe in ce priveste acest aspect, majoritatea francizorilor cauta ca francizatii lor sa aiba anumite trasaturi de caracter care sa ii ajute sa isi conduca afacerea cu succes. Astfel, desi se cere ca potentialul francizat sa aiba indeajuns curaj si spirit antrprenorial incit sa se lase pe miinile francizorului si, in acelasi timp, sa porneasca pe drumul anevoios al demararii unei afaceri si conducerii acesteia catre succes, un spirit prea indraznet si o persoana care se gindeste ca stie cel mai bine cum se realizeaza lucrurile reprezinta un minus, deoarece francizorul doreste ca francizatul sa urmeze intocmai indicatiile date in timpul sesiunii de training si in Manualele Operationale, nu sa incerce sa schimbe si sa “imbunatateasca” operatiunile. In acelasi timp, majoritatea francizorilor doresc ca viitorul francizat sa fie o persoana careia sa-i placa sa lucreze cu publicul, datorita naturii activitatii. Francizatul va trebui de exemplu, cel putin la inceput, sa angajeze personalul, sa trateze cu furnizorii, sa caute si sa atraga, daca este cazul, clientii.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)