Ati dat anunturile, v-ati intilnit cu candidatii la postul (posturile) pentru care aveti nevoie de personal, i-ati intervievat pe candidati si deja ati ales persoana sau persoanele pe care ati dori sa o/le angajati. Fiind vorba de o afacere in sistem franciza, este posibil ca decizia finala sa nu o puteti lua decit abia dupa ce candidatul sau candidatii vor fi intervievati si de catre francizor sau de catre un reprezentant al sau. Bineinteles, aceasta se va intimpla sau nu, in functie de politica fiecarui sistem de franciza.
De asemenea, in cele mai multe cazuri francizorii solicita sa intervieveze doar persoanele care vor ocupa pozitii cheie in cadrul afacerii francizatului, deoarece a ii intervieva pe absolut toti candidatii poate necesita un timp indelungat si resurse de care francizorul nu dispune sau pe care prefera sa le investeasca altfel.
Pentru francizat este chiar mai bine asa. Veti avea certitudinea ca persoana sau persoanele care vor fi angajate corespund cerintelor francizorului. Si, nu este nevoie sa va grabiti sa luati o decizie, deoarece alegerea unei persoane reprezinta un factor important pentru succesul afaceri dvs.
Pregatirea angajatilor
Mai mult decit in oricare afacere, cei care lucreaza in cadrul unei francize au nevoie de training. Acest training se realizeaza fie de catre francizat, in cadrul unitatii pe care o conduce, fie de catre francizor. Unii francizori au organizate adevarate “academii” pentru francizatii lor cit si pentru angajatii acestora. Alti francizori, cei mai multi, ofera training doar acelor angajati care ocupa pozitii cheie, de decizie, in cadrul unitatii francizatului.
Ca si in cazul altor tipuri de afaceri, noii angajati trebuie sa se familiarizeze cu procedurile si operatiunile care trebuie efectuate. In cadrul francizei insa, aceste operatiune trebuie sa se desfasoare in modul in care a fost stabilit de catre francizor, pentru a asigura succesul afacerii. De aceea, este nevoie, de cele mai multe ori, de sesiuni complete de training pentru noii angajati. Scopul este pregatirea angajatilor astfel incit acestia sa poata indeplini cerintele afacerii.
Daca training-ul angajatilor este facut de catre francizat, acesta combina informatiile primite in cadrul training-ului pe care el insusi l-a primit, cu propria experienta si expertiza. Angajatii trebuie sa invete nu numai cum sa efectueze operatiunile specifice postului pe care au fost angajati, dar trebuie si sa inteleaga asa numita “cultura” a companiei si conceptul care sta la baza sistemului respectiv de franciza. Daca unitatea francizata este comparata cu o masina, atunci angajatii nu trebuie sa invete doar cum sa manevreze pedalele si schimbatorul de viteze si in ce circumstante, ci trebuie sa inteleaga cite ceva si despre cum functioneaza aceasta.
Pentru ca angajatii sa asimileze toate informatiile referitoare la proceduri cit si la companie, dati-le timp sa parcurga Manualele Operationale (partile din Manuale care descriu ce trebuie sa faca acestia, bineinteles) si alte materiale de referinta, pentru a se putea familiariza cu operatiunile afacerii.
Pentru o intelegere mai buna a acestor operatiuni, a modului lor de desfasurare si modul in care doriti ca ei sa-si indeplineasca sarcinile primite, dati-le exemple concrete. Daca, de exemplu, franciza dvs. este o agentie imobiliara, cind pregatiti noii angajati da-ti dumneavoastra primul telefon, pentru ca acestia sa afle cum va trebui sa conduca o convorbire cu un client. Iar dupa ce le-ati exemplificat, cereti-le sa repete operatiunea (sa telefoneze si ei unui client, in cazul nostru), sub supravegherea dvs., pentru ca dvs sa va asigurati ca au inteles cum trebuie sa procedeze. De asemenea, cind le explicati ce anume asteptati de la ei sa faca si cum, incercati sa fiti cit mai clar in exprimare.
Incercati sa nu-i coplesiti pe noii angajati si proiectati programul de training sa se desfasoare astfel incit sa le permita sa asimileze gradual, intr-un ritm constant, toate informatiile si datele privind sarcinile ce le revin. Nu le cereti sa retina tot si sa realizeze totul perfect chiar din prima zi. Nimeni nu s-a nascut invatat. De asemenea, pentru ca o afacere sa aiba succes, training-ul nu ar trebui sa se opreasca doar la invatarea derularii operatiunilor, ci ar trebui sa aiba loc in mod continuu. Tehnologiile evolueaza si chiar si in cadrul francizei lucrurile se mai schimba. Dupa punerea in aplicare a Manualelor Operationale, francizatul, daca nu francizorul insusi, poate descoperi modalitati de efectuare mai eficienta sau mai rapida a unor operatiuni ceea ce presupune anumite schimbari. Sau, poate aparea un produs nou sau un serviciu nou, deci angajati vor trebui sa stie cum sa-l realizeze sau cum sa-l furnizeze. Pentru a asigura succesul afacerii sale orice francizat are nevoie de cei mai buni oameni, dar trebuie sa le si ofere ocazia de a se mentine cei mai buni in acel domeniu in care activeaza.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
email: imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)