Am vorbit in articolele anterioare despre programul de training pe care il urmeaza majoritatea francizatilor, angajatii acestora precum si personalul firmei francizoare.
Ce presupune un program de training?
Dupa cum am prezentat si in articolul anterior, majoritatea programelor de pregatire se bazeaza pe tehnica invatarii prin practica. Astfel, toate cunostintele invatate se aplica in practica, iar metodele de predare sunt astfel create incit francizatul sa acumuleze o experienta practica. Aceasta este valabila atit pentru un restaurant fast-food, dar si pentru o franciza care ofera servicii, etc. De exemplu, potentialii francizati DunkinDonuts trebuie ca in prima zi de training sa intre in bucatarie si sa prepare o gogoasa care sa fie si comestibila.
Scopul programului de training este ca francizatul sa invete cum sa opereze afacerea. Francizatul nu se afla acolo, la sediul francizorului, ca sa invete din carti sau din manuale, ci sa invete din prelegeri, discutii de grup, analiza problemelor si practica independenta sub indrumarea atenta a unui trainer experimentat. De obicei francizatul cheltuieste ceva bani ca sa efectueze deplasarea pina la sediul francizorului (mai ales daca cei doi se afla in tari diferite) si, in unele cazuri, plateste cazare, etc.
Cum se desfasoara un program de training?
Programele de training pornesc de la premiza ca francizatii nu au sau au foarte putina experienta in afaceri.
Majoritatea francizorilor isi tronsoneaza training-ul in trei componente majore: training-ul pentru perioada de dinaintea deschiderii, training pentru demararea afacerii si training pentru perioada de dupa lansarea afacerii.
Probabil cea mai intensa perioada de instruire a francizatului este trainingul de dinaintea demararii activitatii. Acesta poate avea o durata de la o singura zi (vezi Dr Gusto sau Agentia Imobiliara Perfecta) pina la 3 luni, dar perioada medie este de doua saptamini. In acest rastimp francizatii trebuie sa invete elementele specifice de operare a afacerii, dar si de marketing, de management al personalului, de contabilitate si operatiuni financiare, etc.
In ce-i priveste pe francizori, acestia au descoperit ca este preferabil sa lucreze cu un numar limitat de francizati o data, deoarece le permite sa ofere si training “unu la unu”, iar francizatii au astfel ocazia de a intilni alti francizati.
Programul de training include un Manual de training (care initial poate fi chiar Manualul opereational). In acest manual sunt tratate subiectele importante pentru francizat si sunt explicate acele portiuni ale afacerii pe care francizatul trebuie sa le cunoasca in amanunt pentru a avea succes. Astfel, programul de pregatire il invata pe francizat esenta sistemului de franciza caruia i s-a alaturat, precum si cum sa indeplineasca fiecare sarcina specifica.
Mai mult, pentru francizor, Manualul de training si programul de pregatire pentru francizati pot reprezenta o buna "acoperire" in cazul unor dispute ulterioare. Unii francizati, dupa ce au parasit sistemul de franciza, vor incerca sa obtina satifactie in Justitie pentru faptul ca afacerea lor nu s-a bucurat de succesul promis de catre francizor. Acesti francizori pot invoca lipsa de ajutor din partea francizorului sau pregatirea insuficienta, cind, de fapt, motivele esecului au fost altele. Francizorul, avind Manualele si programelede training, poate dovedi ca a oferit o pregatire completa, suficienta pentru operarea afacerii asa cum a fost conceputa si creata de el.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
email: imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)