Unul din aspectele pe care trebuie sa le examineze cu atentie un potential francizat, atunci cind cauta si alege un sistem de franciza caruia sa i se alature, este pregatirea sau training-ul pe care il ofera francizorul respectiv.
A conduce o afacere este o intreprindere complexa. In afara de a sti cum sa realizeze produsele sau cum sa livreze serviciile catre clienti, un francizat trebuie sa inteleaga cum se conduce respectiva afacere, cum se angajeaza si se concediaza personalul, cum se realizeaza publicitatea, cum se tin registrele de casa, cum se fac depozitele si multe alte detalii, mici dar esentiale pentru afacere. De asemenea, francizatul va trebui sa opereze afacerea in concordanta cu cerintele si standardele francizorului. Dar nu toti francizorii ofera pregatire la acelasi nivel de calitate pentru francizatii lor. Despre cum poate un potential francizat poate afla daca francizorul vizat de el este capabil de a oferi o pregatire buna sau nu vom vorbi intr-un alt articol.
Daca nu se ofera, insa, o pregatire adecvata noului francizat, acesta va fi nevoit sa isi realizeze toate operatiunile afaceri prin incercari, de fiecare data, pina reuseste sa obtina rezultatul corect. Acest lucru nu este nimic altceva decit o pierdere de timp si are ca rezultat o calitate slaba a produselor sau a serviciilor oferite.
Cine se “antreneaza”?
In cele mai multe cazuri pregatirea realizata de francizor nu se limiteaza doar la francizat, ci trebuie facuta si cu angajatii francizatului, cit si cu personalul companiei francizorului. De asemenea, training-ul nu ar trebui facut doar cu noii angajati, ci ar trebui sa fie un proces continuu, pentru angajatii actuali, fie ca sunt ai francizatului, fie ai francizorului.
De ce aceasta continuitate? Tehnologiile evolueaza destul de rapid, iar francizorul se va vedea pus in pozitia de a implementa tehnici noi si mai eficiente, fie ca este vorba de procesul de fabricatie al unui produs, fie ca este vorba de metode de oferire a unui serviciu. Pentru a le putea implementa, francizorul are astfel nevoie ca angajatii sai, francizatii sai si personalul acestora sa fie familiarizati cu aceste ultime noutati. Si, avind in vedere ritmul dezvoltarii tehnologice, inoirea cunostintelor devine foarte importanta, iar perfomantele personalului angajat se pot imbunatati printr-o pregatire suplimentara.
Cine “antreneaza” francizatii?
Aceasta difera de la francizor la francizor, in functie, in general, de marimea companiei pe care o conduce. Uneori cel care ofera training-ul poate fi francizorul insusi, alteori acesta formeaza o echipa care realizeaza pregatirea francizatilor, a angajatilor acestuia precum si a noilor angajati ai francizorului. Aceasta echipa este condusa de un director de training.
Acest director de training trebuie sa formeze atit abilitatile operationale ale francizatilor, angajatilor acestora si ale personalului firmei francizoare, dar si sa insufle acestora o atitudine pozitiva si incredere in sine. Increderea in fortele proprii si constiinta valorii proprii sunt elemente cheie in asigurarea succesului unei afaceri. De aceea, francizatul trebuie sa fie mindru ca este parte a respectivului sistem de franciza, ca alaturindu-se acestui sistem el obtine prestigiu, nu doar profit personal.
Antrenorul principal – directorul programului de training
Directorul de training trebuie sa poata explica diferitele cerinte ale postului, politici, proceduri si modalitatile de realizare a tuturor cerintelor din cadrul afacerii. El sau ea trebuie sa aiba experientsa si sa cunoasca indeaproape toate aspectele practice ale fiecarei operatiuni din cadrul afacerii, precum trebuie sa aiba si capacitatea de a insufla in francizat si angajatii acestuia un sentiment de incredere in afacere, ca si un sentiment de raportare la aceasta.
Directorul programului de training este, de obicei, selectat de catre francizor. In unele cazuri el sau ea este un fost francizat care a ondus cu succes o unitate din cadrul sistemului. Multi francizori, insa, nu au sansa selectarii unui francizat care sa devina directorul programului de training si aleg dintre acele persoane care au capatat experienta lucrind in cadrul pozitiilor de conducere din firma francizoare. Acest director poate fi si o persoana din afara companiei, dar are o experienta relevanta pentru a detine o astfel de functie. De asemenea, si o persoana din cadrul organizatiei, care a lucrat la dezvoltarea proceselor implicate in operarea afacerii.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
email: imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)