In articolul interior am prezentat pe scurt cam ce presupune training-ul unui francizat, inainte de ziua lansarea unei afaceri in sistem franciza. Dar pregatirea francizatilor nu se opreste, de obicei, aici.
Multi francizori, in special cei din domeniul vinzarilor cu amanuntul, ofera ajutor francizatului in ziua deschiderii, la fata locului. In cele mai multe cazuri, francizorul nu se limiteaza doar la acea zi speciala, ci il ajuta pe francizat si zilele premergatoare marelui eveniment (mai ales daca este vorba de magazine sau restaurante, francizorul il asista pe francizat in procesul de amenajare a vitrinelor, etc) si in primele zile ale afacerii. Francizorul trimite fie pe directorul echipei de pregatire a francizatilor, fie pe unul sau mai multi membri ai echipei sau, in functie de caz, merge el insusi la locatia francizatului pentru a-l ajuta.
In zilele premergatoare deschiderii, francizatul este asistat si ajutat atit cu ultimele pregatiri ale afacerii, cit si cu angajarea si training-ul personalului. De asemenea, reprezentantul francizorului petrece cel putin citeva zile alaturi de noul francizat si dupa ce acesta a demarat afacerea sa. Astfel, firma francizoare il ajuta pe francizat sa depaseasca orice problema neprevazuta sau situatiile dificile care pot aparea in perioada de inceput a afacerii.
In cazul francizelor care ofera servicii, francizorii acorda asistenta similara francizatilor, ii ajuta in primele zile, dau primele telefoane pentru crearea unei baze de clienti si ii consilieaza in cadrul primelor vinzari pe care francizatii le realizeaza.
Francizorii au invatat ca este important ca francizatii sa-si inoiasca, in mod periodic, cunostintele privitoare la managerizarea, produsele si marketing-ul afacerii respective. Una dintre cele mai bune ocazii pentru o astfel de “updatare” a cunostintelor o reprezinta intilnirile anuale sau la citeva luni a francizorilor cu francizatii. Multi francizori organizeaza conventii, conferinte sau seminarii anuale la care invita toti francizatii. In functie de caz, participarea poate fi gratuita sau contra cost.
Training-ul post deschidere se desfasoara fie la locatia francizatului, fie la sediul companiei francizoare si, de multe ori, se adreseaza atit francizatului, cit si angajatilor firmei acestuia. Pentru angajati, unii francizori ofera un training specializat pe aria specifica in care persoana respectiva isi desfasoara activitatea in cadrul afacerii (de exemplu: resurse umane, marketing, sectorul financiar, etc).
Un alt tip de pregatire este cea oferita de asa numitii reprezentanti pe teren ai francizorului sau de angajati ai acestuia care viziteaza fiecare unitate francizata in mod regulat (lunar, trimestrial, etc) pentru a transmite materiale privind cele mai noi produse, servicii, etc lansate de francizor. Acestia pot realiza sesiuni de pregatire, dar pot oferi si consiliere si ii pot ajuta pe francizati cu sfaturi in problemele de management si de operare.
De asemenea, in cadrul unor sisteme de franciza s-au creat programe prin care proaspetii francizati, dupa ce au incheiat sesiunea standard de training, urmeaza o pregatire aditionala, la locatia unei unitati francizate deja existenta si operationala. In unele cazuri, noii francizati “viziteaza” de la una pina la trei unitati ale unor francizati cu vechime si sunt pregatiti de fiecare din acestia in parte. Altii francizori au programe in cadrul carora francizatii (de obicei, cei care au cifre mari de vinzari si ale caror unitati au succes, in general) viziteaza alti francizati (de cele mai multe ori, cei care se confrunta cu probleme, inregistreaza o cifra redusa de afaceri, etc) pentru a-i ajuta in cadrul unor sesiuni de consiliere. Aceste programe au dat rezultate remarcabile deoarece cine poate sti cel mai bine cum se pot rezolva problemele cu care se confrunta o unitate francizata decit doar cineva care detine si opereaza, la rindul sau, o astfel de unitate?
Dar, gradul si modalitatile de oferire a training-ului, a oricarui tip de pregatire, de altfel, precum si suportul si ajutorul, toate se fac, insa, in functie de ceea ce s-a stabilit prin contractul semnat de catre cei doi, francizor si francizat. De asemenea, prin contract sunt stabilite conditiile pentru realizarea tuturor tipurilor de pregatire, fie ca este vorba de training-ul inaintea demararii afacerii, ajutorul din ziua deschiderii sau pregatirea post-deschidere.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
email: imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)