Autorizarea nouă se aplică, potrivit documentului, între 1 ianuarie 2024 și 31 decembrie 2026, în condițiile în care autorizarea precedentă expirase la 31 decembrie 2023. Inițial, proiectul de decizie includea numai data-limită, astfel că era neclar cum ar fi stat lucrurile pentru perioada în care măsura din Codul fiscal nu ar fi avut acoperire printr-o autorizare a Consiliului.
Limitarea dreptului de deducere nu se aplică:
- vehiculelor rutiere motorizate cu o masă totală maximă autorizată de peste 3.500 kg sau cu mai mult de nouă scaune, inclusiv scaunul șoferului;
- vehiculelor utilizate exclusiv pentru servicii de urgență, servicii de pază și protecție și servicii de curierat;
- vehiculelor utilizate de agenții de vânzări și de achiziții;
- vehiculelor utilizate pentru transportul de persoane cu plată, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
- vehiculelor utilizate pentru prestarea de servicii cu plată, inclusiv pentru închirierea către alte persoane sau pentru instruire de către școlile de șoferi;
- vehiculelor utilizate pentru închiriere sau leasing;
- vehiculelor achiziționate în scopul revânzării.
Așadar, vorbim de o măsură pentru care România a mai avut autorizarea Consiliului UE. Iar autoritățile de la noi au cerut din nou aplicarea sa, pentru că sunt de părere că rămâne necesară în continuare.
„Conform raportului prezentat de România, astfel cum se prevede în Decizia de punere în aplicare 2012/232/UE a Consiliului, ponderea întreprinderilor mici cu mai puțin de nouă angajați din România este ridicată: 99,7% din totalul întreprinderilor active în sectorul industrial, în sectorul construcțiilor sau în sectorul serviciilor în 2021 erau întreprinderi mici și mijlocii, iar întreprinderile active cu până la nouă salariați reprezentau 91,1% din totalul operatorilor economici și sociali activi în aceste sectoare de activitate. România susține că, în practică, un autoturism deținut de astfel de întreprinderi este utilizat adesea atât pentru activități economice, cât și în interes personal.
Pe baza celor de mai sus, România afirmă că limitarea la 50% a dreptului de deducere a TVA reflectă în continuare utilizarea generală în scopuri profesionale și private a vehiculelor de către persoanele impozabile din România și că, prin urmare, această limită ar trebui considerată în continuare ca fiind adecvată. Având în vedere impactul pozitiv al măsurilor speciale asupra sarcinii administrative deopotrivă a contribuabililor și a autorităților fiscale, precum și asupra prevenirii evaziunii fiscale, se propune autorizarea măsurilor speciale”, scria în motivarea aferentă proiectului ce a devenit ulterior Decizia 1.641/2024.
Măsura va putea fi prelungită dacă România depune o cerere în acest sens, însoțită de un raport pentru motivarea sa, înainte de 31 martie 2026.
Important! În altă ordine de idei, România vrea să obțină o autorizare similară atunci când vine vorba de achiziția de imobile.
Comentarii articol (0)