Cardul de sănătate permite, potrivit unui ghid conceput de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), accesul la diverse servicii medicale. Totuși, există și situații în care acordarea serviciilor medicale nu depinde de prezentarea unui card de sănătate.
În primul rând, după cum apare în noua ediție a
ghidului CNAS,
„cardul de sănătate este instrumentul, personal și netransmisibil, de acces la servicii medicale, medicamente, dispozitive medicale din pachetul de bază”.
Cardurile sunt emise din oficiu, pentru toate persoanele care împlinesc vârsta de 18 ani și/ sau cele care dobândesc calitatea de asigurat.
După activare, cardul de sănătate trebuie prezentat ori de câte ori asiguratul accesează servicii medicale sau farmaceutice la furnizorii aflați în contract cu casa de asigurări de sănătate, cu excepția unor cazuri reglementate de lege.
Astfel, pot beneficia de servicii medicale fără prezentarea cardului de sănătate (sau a adeverinței de asigurat eliberate de casa de asigurări)
asigurații pentru care încă nu a fost emis cardul.
În plus, în cazul serviciilor medicale de urgență, celor medicale sau celor conexe actului medical acordate la distanță nu este necesară utilizarea cardului de sănătate.
Cardul se utilizează ca oricare alt card electronic (de pildă, cel bancar), adică furnizorul de servicii medicale îl introduce într-un cititor, iar asiguratul tastează codul PIN, format din patru cifre.
Dacă deținătorul introduce greșit PIN-ul de cinci ori, cardul de sănătate i se blochează. În astfel de situații, furnizorul de servicii medicale trebuie să contacteze helpdesk-ul CNAS, la numărul de telefon 0800-800-950 sau prin e-mail - suport.ceas@casan.ro.
Cei ce primesc carduri de sănătate cu date personale eronate sau au pierdut ori distrus acest document pot solicita eliberarea unui nou card la casa de sănătate de care aparțin, în baza următoarelor documente: cerere tip, copie a actului de identitate, dovada plății contravalorii cardului duplicat. Documentele necesare pot fi transmise către casa de asigurări de sănătate și electronic.
Până la sosirea unui duplicat al cardului de sănătate, asigurații pot beneficia de servicii în sistemul asigurărilor sociale de sănătate în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului, care, mai nou, este
valabilă până la data emiterii noului card.
Cei care refuză motivat (din motive religioase sau de conştiinţă) primirea cardului de sănătate pot beneficia de o adeverință de înlocuire a cardului, cu o valabilitate de trei luni.
Comentarii articol (0)