În aceste condiții, specialiștii de la CCF spuneau că a apărut o discuție despre concediile medicale aflate în derulare din cauza modului în care legislația prevede acordarea lor pe perioadele mai lungi. Mai precis, dacă durata unui concediu medical depășește luna în curs, se eliberează un nou concediu medical cu mențiunea „în continuare” (și tot așa, dacă este cazul, în fiecare lună nouă de prelungire).
Astfel, pot exista concedii medicale care au început chiar în ianuarie 2024, de când s-a introdus plata CASS, și care încă erau în derulare când s-a reintrodus scutirea de CASS. În aceste situații, fiscaliștii erau de părere că scutirea de CASS pentru concediile medicale în derulare trebuia considerată valabilă pentru întreaga perioadă de concediu medical, nu doar pentru perioada care începe în aprilie 2024. Doar că MF și CNAS au venit recent cu un răspuns public prin care au contrazis interpretarea CCF și au precizat că scutirea se aplică numai începând cu 1 aprilie 2024.
„Indemnizațiile aferente concediilor medicale sunt calculate lunar (lună calendaristică) și sunt plătite, de principiu, odată cu celelalte drepturi salariale ale beneficiarului, în cursul lunii următoare, după depunerea certificatului de concediu medical la plătitorul de indemnizație, indiferent dacă acest certificat este «inițial» sau «în continuare». În acest context, devine evident că motivarea exprimată în nota de fundamentare a OUG 34/2024, la care se face referire în petiție, vizează numai indemnizațiile aferente concediilor medicale acordate în luna aprilie 2024, indiferent că acestea sunt cuvenite în baza unor certificate clasificate ca «inițial» sau «în continuare», și nicidecum indemnizațiile aferente concediilor medicale acordate începând cu data de 1 ianuarie 2024, pentru care în luna aprilie 2024 au fost eliberate certificate de concediu medical «în continuare».
Concluzionând, achiesăm la opinia MF (...), în sensul că norma tranzitorie are în vedere scutirea de la reținerea contribuției de asigurări de sănătate aplicată pentru indemnizațiile calculate lunar, aferente ceritificatelor de concediu medical, altele decât cele pentru codurile de indemnizație 01, 07 și 10, eliberate începând cu data de 1 aprilie 2024 și care au încetat inclusiv după data intrării în vigoare a prevederilor OUG 34/2024”, este poziția CNAS, care este susținută de MF.
Potrivit interpretării inițiale a CCF, ar fi trebuit luată în considerare perioada totală a concediilor medicale în derulare, chiar dacă acestea sunt „fracționate” formal în mai multe perioade:
„În înțelegerea noastră, eliminarea CASS vizează întreaga perioadă, începând cu 1 ianuarie 2024, a concediilor medicale exceptate de la plata acestei contribuții, dacă aceste concedii medicale sunt în curs/în continuare la data de 12 aprilie 2024, nu doar perioada care începe în luna aprilie 2024. Apreciem că această înțelegere și interpretare a normei legale tranzitorii adoptate de Guvern este în acord nu doar cu textul acesteia, ci și cu intenția de reglementare a Guvernului, așa cum aceasta este exprimată în nota de fundamentare a actului normativ și cu explicitarea oficială a Guvernului în comunicarea publică realizată în legătură cu această măsură. (...)
Înțelegem că măsura adoptată vizează întreaga perioadă de concediu medical, dacă acest concediu medical este în derulare la data de 12 aprilie 2024, indiferent dacă perioada de concediu medical este fracționată formal de mai multe certificate medicale pe care este menționat, însă, indicativul «în continuare». Astfel, aceasta ne arată tocmai faptul că este vorba de o singură perioadă neîntreruptă de concediu medical care încetează după intrarea în vigoare a noii prevederi.”
Cum considera CCF că trebuie gestionată situația de către angajatori
Fiscaliștii de la CCF au detaliat, înainte să avem poziția MF și CNAS, și procedura practică pe care considerau ei că trebuie să o urmeze angajatorii în cazul concediilor medicale care erau în derulare la 12 aprilie 2024 și care redeveneau scutite de CASS. Doar că, în lumina poziției CNAS și MF, angajatorii ar trebui să adapteze procedura la răspunsul autorităților și să o aplice doar începând cu luna aprilie 2024, nu începând cu ianuarie 2024.
1. Înainte de toate, trebuiau analizate certificatele de concedii medicale emise pentru perioada dintre 1 ianuarie 2024 și momentul prezent. Astfel că puteam avea două situații cu două tratamente fiscale diferite, iar punctul de reper era data încetării concediului medical (dacă aceasta era până la 11 aprilie 2024 sau dincolo de data asta).
În cazul certificatelor cu codurile 05, 06, 08, 09, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 51, 91, 92 emise pentru perioada care începea la 1 ianuarie și care se încheia până la 11 aprilie 2024, indemnizației de concediu medical i se aplica CASS. Nu intervenea recalcularea taxelor și a indemnizației nete.
Însă în cazul certificatelor cu codurile 05, 06, 08, 09, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 51, 91, 92 emise pentru perioada care începea la 1 ianuarie și care se încheia după 11 aprilie 2024, indemnizația de concediu medical era scutită de CASS. Aici intervenea scutirea de contribuție, astfel că era necesară recalcularea taxelor și a indemnizației nete.
„Având în vedere cele de mai sus, rezultă că analiza perioadei ianuarie - aprilie 2024 poate fi efectuată doar după primirea certificatelor medicale eferente lunii aprilie 2024. În urma primirii certificatelor medicale aferente lunii aprilie 2024, se iau în considerare, pentru analiza impactului fiscal aferent perioadei ianuarie - aprilie 2024, certificatele medicale cod 05, 06, 08, 09, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 51, 91, 92 care cuprind cel puțin o zi în perioada 12-30 aprilie, acestea fiind concediile medicale cu indicativul «în continuare», potrivit Ordinului Ministerului Sănătății 1.192/2020, care încetează după data intrării în vigoare a OUG 34/2024”, era explicat în documentul semnat de CCF.
Desigur, scutirea de CASS rămânea valabilă și dacă terminarea concediilor medicale intervenea după finalul lunii aprilie.
2. În continuare, pentru concediile medicale care se întindeau cel puțin până la data de 12 aprilie, angajatorii trebuiau să facă unele recalculări, după ce selectau istoricul până la certificatul medical inițial (dar nu mai devreme de 1 ianuarie 2024). Adică să recalculeze taxele salariale (prin eliminarea CASS și recalcularea impozitului pe salarii) și să recalculeze indemnizațiile nete.
3. În fine, pentru situațiile amintite, angajatorii trebuiau să facă și unele rectificări. „În acest context, apreciem că această modificare legislativă implică, pentru situațiile descrise mai sus, și rectificarea statelor de salarii, începând cu luna ianuarie 2024, și, implicit, întocmirea și depunerea de declarații rectificative 112.”
Context: Prin OUG 115/2023, s-a stabilit că trebuie plătită CASS, de la 1 ianuarie 2024, pentru toate concediile medicale reglementate de OUG 158/2005. Prin OUG 34/2024, s-a stabilit că CASS trebuie plătită numai pentru concediile cu codurile 01, 07 și 10, începând cu 12 aprilie 2024.
Comentarii articol (3)