- vinuri spumoase;
- băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri (adică băuturi fermentate liniștite și băuturi spumoase fermentate), cu excepția cidrului de mere și de pere, a hidromelului și a băuturilor obținute din fructe de pădure;
- produse intermediare, altele decât berea, vinurile și alte băuturi fermentate;
- alcool etilic;
- anumite produse energetice (benzina cu plumb, benzina fără plumb, motorina, kerosenul, gazul petrolier lichefiat).
„Deplasarea produselor (...) din antrepozite fiscale ori din locația în care acestea au fost recepționate de către destinatarul înregistrat către alte locuri de depozitare se efectuează numai în momentul în care antrepozitarul autorizat sau destinatarul înregistrat face dovada plății la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantității ce urmează a fi deplasată fără a avea loc livrarea produselor către cumpărător”, scrie în document.
Aceeași regulă apare, în al doilea rând, în cazul tutunului prelucrat: „Deplasarea produselor (...) din locația în care acestea au fost recepționate de către destinatarul înregistrat către alte locuri de depozitare se efectuează numai în momentul în care destinatarul înregistrat face dovada plății la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantității ce urmează a fi deplasată fără a avea loc livrarea produselor către cumpărător.”
Astfel, atunci când contribuabilii mută produsele accizabile în alt loc de depozitare, deplasarea trebuie să fie însoțită de avizul de însoțire, în care trebuie să se treacă mențiunea „accize plătite”. Încălcarea acestor reguli noi va putea aduce o pedeapsă cu închisoarea între doi și șapte ani.
Potrivit inițiatorilor, aceste măsuri sunt necesare deoarece s-au observat în practică situații în care s-a evitat plata accizelor prin mutarea produselor accizabile în alte locuri de depozitare, fiind dificilă apoi verificarea stocurilor:
„Urmare a acțiunilor de control efectuate de organele fiscale la destinatarii autorizați, ce înregistrează obligații fiscale neachitate foarte mari, eșalonate sau restructurate, (...) au fost identificate deplasări de produse accizabile din locurile de recepție fără a avea loc o tranzacție, evitându-se astfel plata accizelor datorate bugetului de stat, organele fiscale neavând posibilitatea verificării stocurilor.
Mai mult, plasarea acestora a fost motivată de lipsa spațiului de depozitare în spațiile declarate și autorizate pentru recepția de produse accizbile, însă, în fapt, în aceste spații de recepție nu s-a depozitat nicio cantitate din produsele accizabile. În vederea stopării acestei practici, se impune modificarea Codului fiscal astfel încât destinatarul înregistrat care dorește mutarea produselor accizabile din locul de recepție să plătească anticipat accizele aferente. Totodată, pentru aplicarea unui tratament unitar, se propune instituirea aceleiași reguli și pentru antrepozitarii autorizați. (...)
Se propune introducerea plății anticipate a accizelor în cazul achizițiilor intracomunitare de tutun prelucrat de către destinatarii înregistrați în vederea stopării practicilor incorecte ale unor operatori economici care evită plata accizelor datorate bugetului de stat, similar celor prezentate [mai sus].”