ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: Oficial: Bonurile fiscale trebuie să includă CIF-ul beneficiarului, nu codul său de TVA, dar și un cod QR. Ce se întâmplă cu casele care nu pot tipări astfel de coduri?
Noi schimbări legate de informațiile care trebuie incluse în bonurile fiscale au fost recent operate de către Guvern, printr-o ordonanță adoptată vineri, la doar câteva zile de la momentul punerii proiectului în dezbatere. În esență, codul de TVA al beneficiarului e înlocuit cu codul său de identificare fiscală și mai apare și un cod QR.
Articolul continuă mai jos
În primul rând, OUG nr. 69/2024 prevede că
bonurile fiscale vor trebui să conțină
codul de identificare fiscală al beneficiarului, la cererea acestuia (nu codul de înregistrare în scopuri de TVA, ca acum), dar și
numărul de identificare al bonului (element nou). Ordonanța a apărut vineri în Monitorul Oficial, iar normele de aplicare care să modifice în mod corespunzător normele metodologice ale OUG nr. 28/1999 ar trebui să apară cel târziu până pe 21 iulie.
Conform inițiatorilor acestei măsuri, codul de TVA de pe bonurile fiscale e înlocuit în contextul extinderii declarațiilor fiscale precompletate:
„O măsură menită să vină în sprijinul contribuabililor este și aceea constând în precompletarea formularelor electronice cu informații disponibile în bazele de date ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Ținând seama de posibilitatea ca rubricile precompletate să conțină și referiri la cheltuielile deductibile sau, după caz, posibilitatea acordării deductibilității în cazul anumitor cheltuieli, este necesar ca în bazele de date gestionate la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală să se regăsească informații referitoare la bonurile fiscale care au înscrise codul de identificare fiscală al beneficiarului bonului fiscal.Necesitatea inserării pe bonul fiscal a codului de identificare fiscală, care vizează o sferă mai largă de contribuabili decât cei înregistrați în scopuri de TVA, este dublată de faptul că precompletarea de către autoritatea fiscală a informațiilor privind cheltuielile deductibile este o măsură menită să vină în sprijinul contribuabililor care, potrivit legii, au obligația să completeze și să depună declarațiile fiscale.”De precizat că Guvernul mai operase recent niște modificări prin OUG tot în legătură cu codul de identificare fiscală -
această informație să fie transmisă automat către Registrul caselor de marcat al Fiscului. Autoritățile fac aceste schimbări pentru a pregăti sistemul e-TVA, ce va permite precompletarea decontului de TVA.
În al doilea rând, se prevede că data și ora emiterii bonului fiscal, numărul de identificare al bonului fiscal, precum și seria fiscală a aparatului de marcat trebuie
tipărite pe bonul fiscal și sub formă de cod QR. Această prevedere e complet nouă și se precizează că informațiile incluse în acel cod QR vor putea fi suplimentate ulterior direct prin ordin al Ministerului Finanțelor.
În cazul în care casele de marcat nu pot, tehnic vorbind, să tipărească acele informații sub formă de cod QR, comercianții și prestatorii vor avea la dispoziție doi ani pentru a se conforma obligației. În aceste situații,
neajunsul tehnic va fi constatat printr-o testare făcută la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti.
Potrivit inițiatorilor, măsura are drept scop
combaterea evaziunii fiscale, pentru că verificarea codurilor QR de pe bonurile fiscale va permite contribuabililor să știe dacă acestea sunt autentice:
„Se reglementează obligația tipăririi pe bonul fiscal a datei și orei emiterii bonului, a numărului de identificare al bonului fiscal, precum și seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal și sub formă de cod QR, cu scopul de a facilita preluarea automată de date de către aplicații informatice, în vederea verificării de către contribuabili, inclusiv de pe dispozitive mobile, a realității emiterii, cu un aparat de marcat fiscalizat, a bonurilor fiscale primite de la operatorii economici, măsură care contribuie la combaterea evaziunii fiscale.”OUG 69/2024 mai conține și unele măsuri legate de sistemul e-Factura - detalii, aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (3)