ACCES PREMIUM
De ce premium?
Patru chestiuni de verificat înainte de o actualizare a listelor contribuabililor
În mod normal, listele contribuabililor sunt actualizate o dată pe an - în decembrie, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie. În acest an, însă, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a ales să facă și o actualizare importantă chiar la mijlocul anului. Iată cam ce verificări-standard ar fi de făcut într-o asemenea împrejurare.
Articolul continuă mai jos
„Cum ne impactează acest lucru? În primul rând, schimbarea administrației. (...) Un alt impact este din perspectiva dosarelor de prețuri de transfer, deoarece aici se ține cont de categoria de contribuabil. (...) Un alt impact este și din perspectiva termenelor procedurale și al amenzilor. (...) Și, nu în ultimul rând, implicații cu privire la SAF-T”, a atenționat, la un webinar recent organizat de Nowium,
Andreea Cosma, Senior Transfer Pricing Consultant.
1. Schimbarea organului fiscal de administrare. În mod normal, conform Codului de procedură fiscală, competența de administrare revine organului fiscal teritorial din cadrul ANAF în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al contribuabilului. În cazul firmelor mari, de administrare se ocupă Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili. În cazul firmelor mijlocii, la București avem Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii, iar în rest vorbim despre administrarea prin administrațiile județene ale finanțelor publice. Astfel, trecerea dintr-o listă în alta a unui contribuabil poate implica schimbarea organului fiscal de administrare.
2. Termene procedurale și amenzi. În funcție de dimensiunea unui contribuabil, regulile procedural-fiscale pot să conțină termene diferite pentru firmele medii și mari, potrivit Codului de procedură fiscală. De exemplu, dacă vorbim despre inspecția fiscală, avizul de control trebuie comunicat cu 30 de zile în avas pentru marii contribuabili (față de doar 15 zile pentru ceilalți), iar durata controlului este de 180 de zile la firmele mari sau de 90 de zile la firmele medii (și de doar 45 de zile la firmele mici). Referitor la amenzi, și aici pot exista diferențe semnificative în funcție de mărimea unei societăți - în esență, contravențiile sunt mai mari pentru contribuabilii medii și mari (prin raportare la cei mici).
3. Obligativitatea raportărilor SAF-T. Un alt aspect important ține de implementarea acestei obligații declarative, deși putem spune că este (probabil) ultima dată când se mai pune problema dacă cineva trebuie să o îndeplinească sau nu, din moment ce de la 1 ianuarie 2025 toți contribuabilii mici vor trebui să înceapă raportările. Dacă vorbim despre o firmă care iese din lista celor mari sau din lista celor mijlocii și intră în lista celor mici, obligația de a depune declarația 406 se aplică în continuare, potrivit Ordinul ANAF 1.783/2021. Dacă vorbim despre o firmă mică ce intră în lista celor mijlocii sau în lista celor mari, aceasta trebuie să înceapă raportările SAF-T.
4. Dosarul prețurilor de transfer. La acest capitol, numai marii contribuabili sunt obligați să-l pregătească anual până la termenul declarației 101, conform Ordinului ANAF 442/2016. Pragurile pentru tranzacțiile cu persoane afiliate sunt mai mari decât cele stabilite pentru restul contribuabililor. Firmele medii și mici pot fi obligate să facă dosarul numai la cererea Fiscului, în cadrul unei inspecții. Totodată, diferă și termenele în care dosarul trebuie pus la dispoziția Fiscului (zece zile pentru marii contribuabili, respectiv între 30 și 60 de zile, cu posibilitatea unei prelungiri de 30 de zile, pentru ceilalți).
Context: Lista marilor contribuabili urmează să fie „scurtată”, de la 1 iulie 2024, cu peste 1.000 de entități. Asta după ce cea mai recentă modificare majoră a listelor contribuabililor a fost făcută pe final de 2023, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2024. Reclasificarea companiilor vine, în mod normal, în baza unei obligații anuale a ANAF de a actualiza listele contribuabililor până la data de 10 decembrie (dar care nu este respectată chiar anual).
Citește mai mult despre
reclasificare firme,
relatia cu ANAF si MF,
contribuabili mari,
contribuabili mijlocii,
contribuabili mici,
firme mari,
firme mijlocii,
firme mici,
administrare firme,
administrare pfa,
administrare firme mijlocii si mari,
administrare profesionisti,
administrarea marilor contribuabili,
administrarea contribuabililor mijlocii
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)