OUG nr. 87/2024 pentru modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA și e- Factura, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare a fost pus joi seara în dezbatere la Finanțe și a fost adoptat vineri, în ultima ședință de Guvern a lunii, în aceeași zi fiind și publicat în Monitorul Oficial.
Articolul I din această ordonanță, citat mai jos, vizează amenzile ce pot fi aplicate pentru neraportarea transporturilor internaționale de bunuri, Guvernul decizând asupra amânării acestora cu încă șase luni - mai exact, până la 1 ianuarie anul viitor, însă numai pentru companiile care dețin certificat de „operator economic autorizat”.
Articolul 1 din OUG nr. 87/2024 prevede că:
"ART. LXXV
(11) Prevederile art. LXXIV pct. 21 intră în vigoare la data de 1 iulie 2024 şi se aplică pentru faptele săvârşite şi constatate începând cu această dată. Prin excepție, pentru utilizatorii prevăzuți la art. 81 care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare) la data realizării transportului internațional de bunuri, prevederile art. LXXIV pct. 21 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025 și se aplică pentru faptele săvârşite şi constatate începând cu această dată”.
Articolul LXXV menționat este din OUG 115/2023 (ordonanța care extinsese obligația de a obține coduri UIT și pentru transporturile internaționale de mărfuri fără risc fiscal) care stabilea că aplicarea sancțiunilor e-Transport în cazul transporturilor internaționale se va face începând cu 1 iulie 2025. Acum, prin OUG nr. 87/2024, publicată pe 28 iunie, Guvernul introduce o excepție și stabilește că operatorii economici care au obligația de a raporta transporturile internaționale de mărfuri în e-Transport beneficiază de o prelungire a perioadei de grație privind regimul sancționatoriu până la 1 ianuarie 2025, dacă dețin, la data transportului, un certificat AEO.
În lipsa acestei modificări, pentru neraportarea transporturilor internaționale de bunuri neriscante, amenzile s-ar fi aplicat de la 1 iulie 2024 (și se aplică de astăzi pentru cei care nu dețin statut AEO). Subliniem, de asemenea, că pentru transporturile de bunuri cu risc fiscal - fie ele naționale sau internaționale (tranzitând România), obligația de a obține coduri UIT și amenzile pentru lipsa lor sunt deja în vigoare de mai mult timp, ele fiind vizate de sistemul de monitorizare e-Transport încă de la proiectarea și implementarea sa.
Motivul amânării acestor amenzi cu încă șase luni, potrivit notei de fundamentare care a însoțit OUG, în faza ei de proiect, e că „reprezentanții mediului de afaceri din domeniul transportului internațional de bunuri care desfășoară activități cu pondere semnificativă în economia națională, au solicitat amânarea termenului stabilit de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.115/2023, de la care se pot sancționa faptele reglementate la art. 13^1 din OUG nr. 41/2022, întrucât este necesară o perioadă mai lungă de timp pentru adaptarea sistemelor informatice și atragerea unor resurse umane suplimentare”.
Merită precizat că nevoia certificării AEO devine din ce în ce mai importantă, ținând cont că facilitățile acordate unor astfel de operatori se îmbunătățesc constant. Un AEO este considerat un partener de încredere al autorității vamale, cu condiția ca acesta să îndeplinească o serie de criterii, cum ar fi solvabilitate financiară, personal instruit, măsuri de securitate adecvate, proceduri interne de control, experiență dovedită în domeniul vamal și lipsa datoriilor față de bugetul de stat. Mai multe informații despre obținerea statutului AEO puteți găsi pe pagina Comisiei Europene, aici.
Comentarii articol (3)