Conform inițiatorilor, propunerile de modificare a normelor sunt:
- completarea noțiunii de beneficiari ai plății prin introducerea în această categorie:
- a autorităților publice și a instituțiilor publice din sectorul de apărare, ordine publică și securitate națională;
- a profesioniștilor persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, profesioniștilor societăți, societăți europene, societăți cooperative, societăți cooperative europene, organizații cooperatiste de credit, grupuri de interes economic și grupuri europene de interes economic, cu sediul principal în România, a sucursalelor acestora, precum și a sucursalelor persoanelor juridice enumerate cu sediul principal în străinătate;
- completarea definiției termenului de comerciant prin includerea în această categorie a persoanelor juridice care desfășoară activități de comerț cu ridicata și activități de prestări de servicii;
- ca urmare a diversificării serviciilor oferite de instituțiile de credit acceptante instituțiilor și autorităților publice în baza contractelor încheiate între acestea, s-a reglementat atât posibilitatea ca sumele achitate prin intermediul POS-urilor să fie transferate de bancă din contul colector-analitic cont beneficiar direct în conturile cărora sumele respective se cuvin deschise la Trezoreria statului, fără ca acestea să mai tranziteze contul de disponibilități al beneficiarului sumei deschis la Trezoreria Statului, și din care ulterior să fie distribuite de către instituțiile și autoritățile publice respective, cât și posibilitatea ca instituțiile și autoritățile publice să transfere sumele colectate în contul deschis la instituția de credit acceptantă în conturile corespunzătoare deschise la Trezoreria Statului;
- în contextul în care instituțiile și autoritățile publice utilizează POS-urile instalate la sediile acestora pentru un spectru tot mai larg de activități, astfel cum este și cazul instituțiilor publice din sectorul de apărare, ordine publică și securitate națională, s-au flexibilizat reglementările referitoare la informațiile pe care trebuie să le conțină documentul eliberat de acestea împreună cu chitanța emisă de POS către utilizatorul cardului, obligația fiind numai ca, pe lângă data plății, acestea să cuprindă informații referitoare la obligațiile de plată achitate pe care instituțiile publice le consideră necesare în vederea înregistrării corespunzătoare în contabilitatea proprie a sumelor respective. Documentele trebuie să cuprindă informațiile respective atât în situația în care plata se efectuează prin intermediul POS-urilor instalate la sediile acestora, cât și în situația în care plata cu cardul se efectuează prin sisteme electronice de plată la distanță/online;
- eliminarea dispozițiilor cu caracter general referitoare la instrumentele moderne de plată pe care beneficiarii plății sunt obligați să le accepte pentru plata obligațiilor întrucât, pe de o parte, acestea sunt detaliate clar în OUG 193/2002, iar, pe de altă parte, ca urmare a evoluției cadrului normativ de nivel primar, respectivele instrumente de plată diferă de la o categorie de beneficiari la alta;
- eliminarea dintre operațiunile care trebuie efectuate, în cazul acordării de avansuri în numerar, a consemnării acestora pe chitanța emisă de terminalul de plată.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de HG trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.