ACCES PREMIUM
De ce premium?
Ce poate face o firmă pentru a-și da seama rapid dacă devine obligată să aibă funcția de audit intern
Firmele care vor să identifice cât mai rapid momentul de la care intervine obligația legală de a avea audit intern pot lua unele măsuri interne de monitorizare în acest sens, conform specialiștilor în domeniu.
Articolul continuă mai jos
În primul rând, companiile care în prezent
sunt auditate statutar trebuie să știe că au obligația să implementeze și funcția de audit intern.
„Identificarea situației în care societățile sunt obligate să aibă funcția de audit intern este relativ ușoară, aceasta fiind direct corelată cu obligativitatea respectivei societăți de a avea audit statutar. Astfel, dacă societatea este în prezent auditată statutar (urmare a modului de organizare, a faptului că este entitate publică sau a îndeplinirii criteriilor de mărime), trebuie numaidecât să implementeze și funcția de audit intern”, ne-a precizat,
într-un interviu recent,
Grigore Constantinescu, Internal Audit Partner la NOA.
În acest sens, specialistul în audit intern a detaliat că,
„Potrivit art. 65 alin. (7) din Legea 162/2017, entitățile ale căror situații financiare anuale sunt supuse auditului statutar (respectiv entitățile de interes public definite conform art. 2 pct. 12 din Legea 162/2017 și entitățile care îndeplinesc criteriile de mărime pentru auditare) sunt obligate să organizeze și să asigure exercitarea activității de audit intern. Totodată, pentru entitățile de interes public există obligația organizării unui comitet de audit, conform legii.”În al doilea rând, în cazul firmelor care
nu sunt auditate statutar, importantă este urmărirea evoluției principalilor indicatori de mărime prevăzuți de legislație.
„Dacă nu este încă auditată statutar, compania trebuie să urmărească evoluția celor trei indicatori de mărime (total active, cifră de afaceri, număr mediu de angajați). După ce două din trei criterii depășesc pragul specificat de lege în primul an, acestea trebuie urmărite mai atent în al doilea an, iar dacă pe parcursul anului se estimează că vor depăși pragul legal, trebuie demarat procesul de stabilire a funcției de audit intern până la finalizarea anului financiar respectiv. Trebuie procedat astfel încât până la finalul anului al doilea de depășire a pragurilor legale funcția de audit intern să fie stabilită, pentru că, începând cu anul doi, situațiile financiare vor trebui să fie auditate statutar”, a explicat Grigore Constantinescu.
Concret, obligația de auditare intervine în cazul entităților care, timp de două exerciții financiare consecutive, depășesc două dintre următoarele criterii:
- totalul activelor - 16 milioane lei;
- cifra de afaceri netă - 32 milioane lei;
- numărul mediu de angajați - 50.
Venim cu aceste informații deoarece
firmele fără funcția de audit intern trebuie raportate, mai nou, la Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, care e în subordinea Ministerului Finanțelor. Astfel, e posibil să vedem controale pe această temă.
Citește mai mult despre
audit,
audit intern,
audit financiar,
audit statutar,
situatii financiare,
societati comerciale,
persoane juridice
Specialiști citați în acest articol
Grigore este Partner în cadrul NOA Audit & Assurance și are o experiență de zece ani în domeniul auditului intern, auditului extern și consultanței de management, contribuind în mod direct la eficientizarea fluxurilor operaționale și de gestiune a riscurilor din companii de top din sectoare sistemice pentru economie, cum ar fi bancar, petrol și gaze, imobiliar sau bunuri de larg consum.
Parte a echipelor de Audit Intern din cadrul unei bănci din Top 3 în România precum și a celei mai mari companii de petrol și gaze din țara noastră, Grigore a fost implicat în proiecte vizând strategia companiilor, revizuirea activității funcțiilor suport, a rețelei comerciale, a subsidiarelor precum și a gestiunii proiectelor de investiții.
În calitate de Auditor Extern și Consultant de Management, Grigore a evaluat situațiile financiare ale principalelor bănci din România și ale unor clienți din sectoarele de imobiliare și bunuri de larg consum, contribuind în mod activ la îmbunătățirea și eficientizarea fluxurilor operaționale din cadrul respectivelor companii.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)