Producătorii, importatorii și comercianții bunurilor nealimentare pentru care nu există reglementări specifice sunt, și ei, susceptibili de a fi subiecții unor controale ale ANPC. În ciuda acestei ”lacune” legislative, operatorii economici care vând rechizite școlare, mobilier și obiecte sanitare, printre altele trebuie, și ei, să se conformeze legislației referitoare la calitatea produselor și să ofere consumatorilor informații corecte cu privire la aceste produse.
Totodată, ei trebuie să se conformeze și reglementărilor referitoare la siguranța produselor, să respecte termenele de valabilitate ale acestora, sancțiunile pe care le pot plăti în caz contrar fiind semnificative.
ANPC a publicat pe pagina sa de internet fișa în baza căreia inspectorii săi desfășoară controale la astfel de comercianți.
Conform documentului, producătorul, importatorul și distribuitorul au obligații legale foarte clare în ceea ce privește informarea consumatorilor cu privire la produsele nealimentare pentru care nu există reglementări specifice, fie acestea legi, hotărâri de Guvern ori regulamente.
Aceste informații trebuie să includă denumirea produsului, marca producătorului sau a importatorului, cantitatea, și, dacă este cazul, termenul de valabilitate, durata medie de utilizare, principalele caracteristici tehnice și calitative, compoziția, aditivii utilizați, riscurile previzibile, instrucțiuni de utilizare, manipulare, transport, depozitare, conservare sau păstrare și informații despre eventuale contraindicații.
Informațiile furnizate trebuie să fie complete, corecte și precise, permițând consumatorilor să facă alegeri informate și să utilizeze produsul în siguranță.
Mai mult, aceste informații trebuie să fie prezentate vizibil, lizibil și ușor de înțeles, în limba română, pe produs, etichetă, ambalaj sau în documentele însoțitoare.
Producătorul și importatorul au obligația de a se asigura că numai produsele sigure, care respectă condițiile prescrise sau declarate, ajung pe piață. Aceasta include și obligația de a retrage de pe piață produsele care nu îndeplinesc cerințele de siguranță sau care au fost notificate prin sistemul RAPEX (un sistem de schimb rapid de informații privind produsele periculoase între Comisia Europeană și statele membre ale Uniunii Europene).
Distribuitorul are responsabilitatea de a se asigura că produsele pe care le comercializează sunt sigure și respectă condițiile prescrise. De asemenea, distribuitorul trebuie să se asigure că informațiile esențiale despre produs sunt disponibile consumatorilor în limba română, iar mijloacele de măsurare utilizate pentru produsele vândute în vrac sunt verificate metrologic.
În cazul în care un produs se dovedește a fi neconform, distribuitorul are obligația de a-l înlocui, repara sau de a restitui contravaloarea acestuia în termen de 15 zile de la data la care a fost informat despre neconformitate.
Abaterile de la aceste condiții, stabilite prin prevederile OG 21/1992, sunt pasibile de amenzi ale căror valori sunt cuprinse între 1.000 și 30.000 lei - (atenție, acestea au un caracter cumulativ).
De asemenea, este important de reținut faptul că, în funcție de specificul companiei supuse controlului, verificările făcute de inspectorii ANPC pot urmări și respectarea prevederilor Legii 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor. În plus, controlul va putea fi făcut și în baza fișei de control privind respectarea prevederilor legale privind garanțiile, despre care puteți citi în acest articol.