Modificările propuse spre dezbaterea Senatului urmăresc, după cum susțin inițiatorii măsurii, simplificarea procesului de constatare a contravențiilor și clarificarea obligațiilor părților, alături de implementarea unor noi metode de reglementare a comerțului cu produse alimentare.
Conform expunerii de motive care însoțește propunerea, se dorește introducerea obligativității, în cazul controalelor la comercianți, de a consemna în procesul-verbal de constatare a unei contravenții informații referitoare la furnizorii bunurilor sau serviciilor implicate, chiar dacă aceștia nu au calitatea de contravenient. Această abordare nu este prevăzută în norma actuală referitoare la contravenții, OG 2/2001.
Ca urmare a acestei noi prevederi, înmânarea procesului-verbal de constatare a unei contravenții urmează să se facă atât către contravenient, cât și către furnizorii de bunuri și servicii menționați în respectivul proces-verbal.
Astfel, consideră inițiatorii propunerii, furnizorii vor avea dreptul de a contesta datele comunicate de comercianți și de a depune eventuale plângeri ulterioare, în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului verbal de constatare.
În ceea ce privește modificarea Legii 321/2009, referitoare la comercialixarea alimentelor, propunerea include introducerea unor clauze specifice în contractele comerciale referitoare la comercializarea produselor alimentare, legate de perisabilitate.
Având în vedere caracterul perisabil al produselor alimentare, senatorilor le sunt propuse următoarele completări ale legii:
- interzicerea includerii, de către comerciant, în contractele comerciale, a clauzelor referitoare la recuperarea amenzilor sau pagubelor de la furnizorii de bunuri sau servicii;
- exceptarea de la stabilirea unor obligații contractuale de plată sau penalități pentru faptele care intră sub incidența contravențiilor constatate la comerciant de către agentul constatator;
- obligativitatea, în cazul în care organul de control dispune măsuri sau aplică sancțiuni cu privire la produsele alimentare comercializate de un comerciant, ca acesta să informeze furnizorul în termen de 48 de ore de la dispunerea măsurii sau aplicarea sancțiunii.
De asemenea, propunerea introduce prevederea conform căreia furnizorul, în calitate de persoană interesată, ”are dreptul de a face plângere împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției şi de aplicare a sancțiunii”.
În cazul în care plângerea este făcută de către comerciant, furnizorul poate interveni în calitate de intervenient în interes propriu”.
Inițiatorii susțin că, prin această inițiativă legislativă, furnizorii de bunuri și servicii, în special cei care furnizează produse alimentare, vor beneficia de drepturi egale cu ale comerciantului în fața organelor de control.
Atenție! Pentru a se aplica, propunerea legislativă trebuie votată de Parlament, promulgată de șeful statului și publicată în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)