Un aspect important de reținut este faptul că debitorii, care pot beneficia de facilităţile prevăzute în actul normativ menționat anterior, sunt toate categoriile de debitori care la data de 31 august 2024 inclusiv figurează în evidenţele ANCOM cu obligaţii bugetare principale restante sau numai cu obligaţii de plată accesorii restante aferente obligaţiilor bugetare principale stinse până la această dată, dacă accesoriile nu au fost stinse până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv până la data de 6 septembrie 2024.
Totodată, important de precizat este faptul că, potrivit dispozițiilor art. 1 alin. (4) din Decizia ANCOM nr. 694/2024, în categoria debitorilor mai intră:
- debitorii declaraţi insolvabili, potrivit legii;
- persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, pentru obligaţiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de atragere a răspunderii;
- debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, independent de existenţa unui tabel de creanţe sau a unui program de plată a creanţelor, cu condiţia obţinerii de către administratorii speciali/judiciari a acordului creditorilor, ori aflaţi în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Un alt aspect relevant de amintit este acela că, în baza OUG nr. 107/2024, ANCOM acordă următoarele facilităţi fiscale:
- amânarea la plată a obligaţiilor de plată accesorii reprezentate de dobânzi, penalităţi de întârziere sau alte accesorii rămase nestinse la data emiterii „Situaţiei privind debitele restante datorate bugetului ANCOM”, până la data soluţionării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul nedepunerii acestei cereri, pentru fiecare debitor care notifică ANCOM conform art. VI alin. (1) din ordonanţa de urgenţă;
- anularea obligaţiilor de plată accesorii reprezentate de dobânzi, penalităţi de întârziere sau alte accesorii;
- amânarea unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, rămase nestinse la data emiterii situaţiei debitelor restante aferente bugetului ANCOM, până la data soluţionării cererii de anulare a unor obligaţii bugetare sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii persoane fizice care notifică organul fiscal conform art. VI alin. (1) din ordonanţa de urgenţă şi care se încadrează în prevederile art. XVI din ordonanţa de urgenţă;
- anularea unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, pentru debitorii persoane fizice care se încadrează în prevederile art. XVI din ordonanţa de urgenţă.
- obligaţiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv;
- obligaţiilor bugetare principale cu termene de plată până la 31 august 2024 inclusiv şi stinse până la această dată.
- care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă sau care încep ulterior acestei date;
- stabilite prin hotărâri penale definitive;
- reprezentând prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale.
2. după primirea notificării, ANCOM procedează la efectuarea stingerilor, compensărilor şi oricăror alte operaţiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligaţiilor bugetare ce constituie condiţie pentru acordarea facilităţii potrivit art. II, IV şi XVI din ordonanţa de urgenţă;
3. după depunerea notificării, în termen de cinci zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, ANCOM emite şi comunică debitorului „Decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii reprezentând dobânzi, penalităţi de întârziere sau alte accesorii datorate bugetului ANCOM” şi „Situaţia debitelor restante aferente bugetului ANCOM”, care se eliberează pe baza datelor existente în evidenţa ANCOM;
4. în situația existenței unor neconcordanţe între sumele înscrise în „Situaţia debitelor restante aferente bugetului ANCOM” şi evidenţa contabilă proprie a debitorului, debitorul poate solicita punerea de acord a acestora în termen de cel mult trei zile lucrătoare de la data comunicării „Situaţiei debitelor restante aferente bugetului ANCOM”. După clarificarea neconcordanţelor, ANCOM întocmeşte, în două exemplare, „Procesul-verbal de punere de acord”, precum şi decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii şi noua „Situaţie privind debitele restante datorate bugetului ANCOM”;
5. după întocmirea procesului-verbal de punere de acord sau în cazul în care debitorul nu solicită clarificarea neconcordanţelor, ANCOM emite „Decizia de amânare la plată a unor obligaţii de plată datorate bugetului ANCOM”, precum şi „Adresa de suspendare temporară, totală sau parţială, a indisponibilizării conturilor” sau „Adresa de suspendare temporară, totală sau parţială, a indisponibilizării reţinerilor”, după caz, adresată instituţiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare şi/sau terţilor popriţi care deţin/datorează sume de bani debitorului, ori, după caz, „Înştiinţarea de respingere a notificării”, dacă debitorul nu se încadrează în niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile art. II, IV şi XVI din ordonanţa de urgenţă;
6. notificarea va cuprinde cel puţin următoarele elemente:
8. în ipoteza în care pe perioada amânării la plată se emite decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii care cuprinde obligaţii de plată accesorii, ANCOM emite, odată cu această decizie, şi „Decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a unor obligaţii de plată datorate bugetului ANCOM”, decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a unor obligaţii de plată datorate bugetului ANCOM înlocuieşte decizia emisă anterior. Amânarea la plată a obligaţiilor de plată accesorii şi/sau a unui procent din obligaţiile bugetare principale, după caz, se acordă în baza notificării iniţiale;
10. notificarea poate fi retrasă de debitor oricând, prin depunerea în acest sens a unei cereri la ANCOM. ANCOM comunică debitorului „Decizia prin care se ia act de retragerea notificării şi se desfiinţează decizia de amânare la plată a unor obligaţii de plată datorate bugetului ANCOM”.
Referitor la procedura de acordare a anulării unor obligaţii de plată accesorii, principalii pași care trebuie urmați de beneficiari sunt reglementați la art. 4 din Decizia ANCOM nr. 694/2024, respectiv:
1. anularea unor obligaţii bugetare se solicită de către debitori, inclusiv de către cei care au notificat ANCOM, în baza unei cereri de anulare a unor obligaţii de plată datorate bugetului ANCOM, depusă la registratura ANCOM sau comunicată prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, ori transmisă prin poşta electronică, semnată cu certificat digital, la adresa registraturaonline@ancom.ro. Cererea poate fi depusă după îndeplinirea condiţiilor de acordare a anulării, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv;
2. condiţiile de anulare a accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale datorate bugetului ANCOM restante la data de 31 august 2024 inclusiv sunt următoarele:
3. obligaţiile de plată accesorii ce pot face obiectul anulării sunt, în mod cumulativ:
4. condiţiile de anulare a accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 şi stinse până la această dată sunt următoarele:
6. cererea de anulare a unor obligaţii bugetare cuprinde cel puţin următoarele:
8. în termen de cel mult cinci zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de anulare a unor obligaţii bugetare, ANCOM:
9. înainte de emiterea deciziei de respingere a cererii de anulare a unor obligaţii bugetare, ANCOM audiază debitorul, ocazie cu care îi indică condiţiile ce nu au fost îndeplinite;
10. în cazul în care au fost stinse obligaţiile de plată datorate bugetului ANCOM începând cu data de 6 septembrie 2024, ce pot face obiectul anulării, se naşte dreptul de restituire al debitorului, în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală;
11. obligaţiile de plată datorate bugetului ANCOM nu se restituie în situaţia în care acestea au fost stinse înainte de data de 6 septembrie 2024;
12. în situația în care, ulterior emiterii deciziilor de anulare a unor obligaţii de plată datorate bugetului ANCOM, se constată erori în conţinutul acestora, pe baza documentelor care atestă această situaţie, ANCOM emite „Decizie de modificare a deciziei de anulare a unor obligaţii de plată datorate bugetului ANCOM”.
Comentarii articol (0)