OUG 141/2024 aduce o serie de modificări și completări OG 27/2011 privind transporturile rutiere, însă aplicarea noilor prevederi este condiționată de elaborarea unor norme de implementare a lor, care trebuie emise în 30 de zile de la data intrării în vigoare a recentului act normativ, adică din data de 5 decembrie. Scopul măsurii este acela de a liberaliza gradual serviciile de transport rutier interjudețean de persoane și de a asigura un cadru legal care să permită accesul nediscriminatoriu al tuturor operatorilor de transport la această piață.
În plus, operatorii de transport care dețin licențe de traseu pentru servicii regulate valabile la data intrării în vigoare a noilor reglementări vor efectua respectivele servicii până la 30 iunie 2025.
Modificările vizează, printre altele, introducerea conceptului de "rețea de mobilitate rutieră națională", fiind vorba despre o platformă informatică va cuprinde toate traseele și cursele solicitate de operatorii de transport rutier, autobuzele utilizate, precum și autogările care dețin licență valabilă pentru activități conexe.
Măsura modifică și definiția "programului de transport", astfel încât acesta va fi valabil până la implementarea rețelei de mobilitate națională și va stabili traseele, graficele de circulație, numărul de autovehicule necesare și capacitatea minimă de transport.
Pentru cei care nu știu, graficul de circulație este un document care conține denumirea traseului, capetele de traseu, autogările, stațiile publice aflate pe traseu, distanțele dintre acestea, orele de plecare/sosire din capetele de traseu și din stațiile publice/autogările aflate pe traseu, zilele în care se efectuează serviciul regulat și serviciul regulat special, dacă este cazul).
În ceea ce privește condițiile de eliberare a licențelor de traseu, până la implementarea rețelei de mobilitate națională, licențele de traseu se vor elibera pentru fiecare cursă în parte, chiar dacă graficul de circulație este identic cu al altor operatori.
După implementarea rețelei, cererile pentru licențe de traseu vor fi analizate în ordinea depunerii lor în platformă, iar licențele se vor elibera tuturor operatorilor de transport, indiferent de graficul de circulație propus de aceștia.
Conform noii măsuri, autobuzele utilizate în transportul interjudețean trebuie să îndeplinească următoarele condiții: să aibă o licență comunitară valabilă, să fie clasificate pe categorii, să fie dotate cu aer condiționat și să nu aibă o vechime mai mare de nouă ani. De asemenea, acestea trebuie să fie deținute în proprietate sau în baza unui contract de leasing.
Noile prevederi ”democratizează ” accesul operatorilor de transport la traseele pe care pot activa, prin eliminarea atribuției autorității competente de a atribui traseele cuprinse în programele de transport.
Astfel, documentul introduce obligația operatorilor economici care desfășoară activități conexe transportului rutier (activități desfășurate de autogări) de a permite accesul nediscriminatoriu al operatorilor de transport la serviciile oferite, fără a condiționa accesul în autogară de efectuarea unor servicii suplimentare.
Ordonanța de urgență prevede și acordarea posibilității operatorilor de transport rutier de a utiliza autovehicule suplimentare pentru rezolvarea situațiilor excepționale sau temporare, cu condiția ca acestea să respecte condițiile de vechime și să dețină la bord documentele necesare.
Titularii licențelor de traseu vor avea obligația de a notifica autoritatea competentă și utilizatorii cu 30 de zile înainte de a pune în aplicare decizia de a renunța la efectuarea unei curse. În plus, operatorului de transport nu va putea solicita o nouă licență de traseu pentru același traseu pe o perioadă de un an, în cazul retragerii licenței de traseu, renunțării la aceasta sau nerespectării obligațiilor de notificare menționate mai sus.
Comentarii articol (0)