Ordinul 21/2025 al MAI, care va intra în vigoare pe 27 februarie, a fost emis ca urmare a Deciziei 258/2023 a Curții Constituționale, care a stabilit că legislația privind răspunderea materială a militarilor nu se aplică și polițiștilor.
În ceea ce privește diferențierea statutului juridic, Curtea Constituțională a subliniat că polițiștii, conform Legii 360/2002, sunt funcționari publici cu statut special, spre deosebire de militari. Această diferențiere impune un tratament juridic distinct, adaptat specificului fiecărei categorii profesionale. După cum se menționează în decizie, "menținerea egalității de tratament juridic, la nivelul legislației aplicabile cu privire la stabilirea răspunderii materiale pentru pagube aduse patrimoniului unității angajatoare, între categoria socioprofesională a militarilor, pe de o parte, și cea a polițiștilor, pe de altă parte, contravine principiului egalității prevăzut de art.16 din Constituție".
Ulterior, prin OUG 82/2024 au fost aduse modificări Legii 360/2002 referitoare la procedura de cercetare administrativă, modalitatea de recuperare a pagubelor și au fost introduse norme privind răspunderea civilă a polițiștilor. Detalii, în acest articol. În acest context, Ordinul 21/2025 detaliază mecanismul de stabilire a răspunderii materiale și civile a polițiștilor.
Norma stipulează că ”polițistul răspunde civil pentru întreaga pagubă, calculată la data constatării acesteia, produsă cu vinovăție patrimoniului unității sau patrimoniului M.A.I., prin acțiunile ori inacțiunile sale care nu au legătură cu îndeplinirea atribuțiilor de serviciu”.
Structura ordinului acoperă dispoziții privind răspunderea civilă și materială a polițistului, cazuri particulare de răspundere, modul de constatare, evaluare și stabilire a pagubelor, cercetarea administrativă specială sau aspecte referitoare la sesizarea instanței de judecată sau a organelor de urmărire penală.
Actul clarifică condițiile răspunderii civile și materiale a polițiștilor, inclusiv cauzele exoneratoare de răspundere, definește competențele de constatare a pagubelor și procedura de cercetare administrativă. De asemenea, stabilește mecanismele de recuperare a pagubei (fie prin acord de plată, fie în urma sesizării instanței sau organelor de urmărire penală) și prevede proceduri specifice pentru cazuri particulare de răspundere, cum ar fi răspunderea gestionarilor sau insolvabilitatea. Sunt incluse și dispoziții privind protecția datelor cu caracter personal și transparența decizională.
Comentarii articol (0)