Astfel, în ceea ce privește activitatea de înregistrare, din oficiu, în scopuri de TVA a persoanelor impozabile obligate să se înregistreze în scopuri de TVA şi care nu solicită înregistrarea, important de precizat este faptul că prin ordinul menționat anterior sunt stabilite următoarele reguli:
1. când se constată că o persoană impozabilă îndeplineşte condiţiile pentru înregistrarea în scopuri de TVA, în conformitate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. b), alin. (2), (4) sau (6) ori art. 317 alin. (1), după caz, din Codul fiscal, şi nu a solicitat înregistrarea, organul fiscal notifică respectiva persoană în vederea înregistrării în scopuri de TVA;
2. prin excepţie, organul fiscal nu notifică persoana impozabilă în situaţia în care constatarea a fost efectuată de organele cu atribuţii de inspecţie fiscală, cu respectarea dispoziţiilor pct. 84 alin. (2) din titlul VII al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016. În această situaţie, decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, se emite pe baza deciziei de impunere privind obligaţiile fiscale principale aferente diferenţelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecţiilor fiscale la persoane juridice sau fizice, după caz, şi/sau a raportului de inspecţie fiscală care cuprind constatări privind neîndeplinirea obligaţiei de înregistrare în scopuri de TVA;
3. decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, se întocmeşte pe baza actelor administrativ-fiscale rămase definitive prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre judecătorească definitivă, în situaţia în care acestea au fost atacate în justiţie;
4. pentru notificarea persoanelor impozabile, în vederea exercitării dreptului de a fi ascultat, compartimentul de specialitate întocmeşte notificarea care cuprinde şi termenul în care persoana impozabilă se poate prezenta în vederea exercitării dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor art. 9 din Codul de procedură fiscală;
5. notificarea se întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar se comunică contribuabilului în condiţiile prevăzute de art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al acestuia. Pentru contribuabilii care sunt înrolaţi în Spaţiul Privat Virtual, comunicarea notificării se face prin intermediul acestui serviciu;
6. în situația persoanelor impozabile care, ca urmare a notificării, au refuzat explicit să se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal, audierea se consideră îndeplinită potrivit art. 9 alin. (3) lit. a) din Codul de procedură fiscală. Prin refuz explicit, în sensul procedurii, se înţelege renunţarea în scris la dreptul de a fi ascultat în procedura audierii;
7. compartimentul de specialitate, în termen de 15 zile de la data comunicării notificării, transmite o invitaţie, prin care stabileşte cel de-al doilea termen privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, pentru persoanele impozabile care:
8. dacă în urma audierii contribuabilul depune declaraţia de menţiuni în vederea înregistrării în scopuri de TVA, organul fiscal competent prelucrează declaraţia şi procedează la înregistrarea în scopuri de TVA, conform prevederilor legale în vigoare;
9. compartimentul de specialitate emite certificatul de înregistrare în scopuri de TVA, înregistrarea în scopuri de TVA fiind valabilă începând cu data prevăzută la pct. 88 alin. (1) lit. a) sau c) ori la pct. 90 alin. (2) din normele metodologice, după caz;
10. dacă declaraţia de menţiuni se depune după începerea procedurii de înregistrare din oficiu, procedura se sistează prin referat motivat, înregistrarea în scopuri de TVA efectuându-se în baza declaraţiei de menţiuni depuse de contribuabil;
11. în situația în care contribuabilul prezintă organului fiscal competent, în cadrul procedurii de audiere, documente din care rezultă că nu are obligaţia de a solicita înregistrarea în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate analizează documentaţia depusă şi întocmeşte un referat prin care propune sistarea procedurii de înregistrare, din oficiu, a contribuabilului;
12. referatul se întocmeşte prin completarea rubricilor corespunzătoare din modelul prevăzut în anexa la procedură şi se aprobă de conducătorul unităţii fiscale;
13. în cazul în care persoana impozabilă desfăşoară exclusiv operaţiuni scutite fără drept de deducere sau orice alte tipuri de operaţiuni pentru care nu era obligată şi nici nu avea dreptul să solicite înregistrarea în scopuri de TVA, aceasta prezintă organului fiscal competent, în cadrul procedurii de audiere, atât o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că desfăşoară exclusiv operaţiuni scutite fără drept de deducere sau alte tipuri de operaţiuni pentru care nu era obligată şi nici nu avea dreptul să solicite înregistrarea în scopuri de TVA, cât şi documente din care să rezulte natura operaţiunilor desfăşurate;
14. la finalizarea audierii se încheie un proces-verbal, semnat de organul fiscal şi de persoana impozabilă sau, după caz, de persoana împuternicită să reprezinte persoana impozabilă în relaţia cu organul fiscal, în care se consemnează cel puţin următoarele elemente: numele şi prenumele reprezentantului organului fiscal care participă la audiere, numele şi prenumele reprezentantului legal/împuternicitului persoanei impozabile care participă la audiere, data la care are loc audierea, informaţii referitoare la situaţia în care se încadrează persoana impozabilă, documentele şi informaţiile prezentate la audiere sau probele suplimentare considerate relevante de către persoana impozabilă, constatările organului fiscal, precum şi punctul de vedere al persoanei impozabile. Menţiuni privind audierea se înscriu şi în cuprinsul deciziei emise de organul fiscal;
15. în ipoteza în care contribuabilul nu depune declaraţia de menţiuni sau, în cadrul procedurii de audiere, nu prezintă documente din care să rezulte că nu are obligaţia de a solicita înregistrarea în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate verifică dacă persoana impozabilă este declarată inactivă fiscal prin decizie emisă de organul fiscal competent, potrivit dispoziţiilor art. 92 din Codul de procedură fiscală;
16. dacă persoana impozabilă este declarată inactivă fiscal, compartimentul de specialitate întocmeşte următoarele documente:
17. în cazul în care persoana impozabilă nu este declarată inactivă fiscal, compartimentul de specialitate verifică dacă persoana impozabilă se încadrează în situaţiile de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, prevăzute la art. 316 alin. (11) lit. c) din Codul fiscal;
18. dacă persoana impozabilă nu este declarată inactivă fiscal şi nu se încadrează în nicio situaţie de anulare a înregistrării prevăzută la art. 316 alin. (11) lit. c) din Codul fiscal, compartimentul de specialitate întocmeşte următoarele documente:
19. atât decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, cât şi decizia privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA se întocmesc în câte două exemplare, din care câte un exemplar, semnat numai de conducătorul unităţii fiscale, se comunică contribuabilului, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului;
20. organul fiscal comunică persoanei impozabile următoarele documente, după caz:
21. împotriva deciziilor se poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispoziţiile art. 269 alin. (4) din Codul de procedură fiscală, în termen de 45 de zile de la data comunicării, potrivit art. 270 alin. (1) din acelaşi act normativ.
De asemenea, în ceea ce privește activitatea de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, potrivit reglementărilor Ordinului ANAF nr. 2.012/2016, sunt stabilite următoarele reguli:
A. în situația anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care au fost declarate inactive potrivit dispoziţiilor art. 92 din Codul de procedură fiscală:
- organele fiscale anulează, din oficiu, în temeiul dispoziţiilor art. 316 alin. (11) lit. a) sau art. 317 alin. (11), după caz, din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au fost declarate inactive;
- după comunicarea deciziei de declarare în inactivitate, compartimentul de specialitate întocmeşte următoarele documente:
- referatul prin care propune anularea înregistrării în scopuri de TVA;
- proiectul deciziei privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, având bifată căsuţa corespunzătoare;
- data anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA este data declarării ca inactivă a persoanei impozabile, respectiv data comunicării deciziei de declarare în inactivitate. Cu aceeaşi dată se anulează şi certificatul de înregistrare în scopuri de TVA;
- decizia privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA se întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar, semnat numai de conducătorul unităţii fiscale, se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului;
- împotriva deciziei privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA se poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispoziţiile art. 272 alin. (6) din Codul de procedură fiscală, în termen de 45 de zile de la data comunicării, potrivit art. 270 alin. (1) din acelaşi act normativ;
- în cazul contribuabililor declaraţi inactivi, ca urmare a unei erori materiale şi pentru care s-a emis decizia de anulare a deciziei de declarare în inactivitate, compartimentul de specialitate întocmeşte un referat prin care propune desfiinţarea actelor emise ca urmare a declarării inactivităţi fiscale şi anularea scoaterii din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA;
- după aprobarea referatului de către conducătorul unităţii fiscale, compartimentul de specialitate desfiinţează actele întocmite ca urmare a declarării inactivităţii fiscale şi anulează scoaterea din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, contribuabilul păstrându-şi calitatea de persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA, inclusiv pe perioada cuprinsă între data comunicării deciziei de declarare în inactivitate şi data comunicării deciziei de anulare a acesteia;
- compartimentul de specialitate emite un nou certificat de înregistrare în scopuri de TVA, în care se menţine data iniţială a înregistrării în scopuri de TVA din certificatul anterior.
B. în cazul anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, în cazul în care asociaţii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăşi au fapte înscrise în cazierul fiscal:
- organele fiscale anulează, din oficiu, în temeiul dispoziţiilor art. 316 alin. (11) lit. c) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile, în cazul în care asociaţii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăşi au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015. Prin excepţie, în cazul societăţilor reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, se dispune anularea înregistrării persoanei în scopuri de TVA dacă:
- administratorii şi/sau persoana impozabilă însăşi, în cazul societăţilor pe acţiuni sau în comandită pe acţiuni, au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015;
- asociaţii majoritari sau, după caz, asociatul unic şi/sau administratorii şi/sau persoana impozabilă însăşi, în cazul altor societăţi, au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015;
- compartimentul de specialitate anulează înregistrarea în scopuri de TVA, dacă persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, aflate în administrarea organului fiscal sau asociaţii/administratorii acestora, indiferent de domiciliul fiscal al acestora, au înscrise în cazierul fiscal:
- infracţiuni de natura celor care se înscriu în cazierul fiscal; şi/sau
- atragerea răspunderii solidare cu debitorul, stabilită prin decizie a organului fiscal competent, emisă în condiţiile Codului de procedură fiscală, rămasă definitivă prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre judecătorească definitivă, în situaţia în care decizia organului fiscal a fost atacată în justiţie;
- în acest sens, lunar până pe data de 10 a fiecărei luni, compartimentul de specialitate selectează cu ajutorul aplicaţiei informatice:
- persoanele înregistrate în scopuri de TVA care au înscrise în cazierul fiscal fapte prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015;
- contribuabilii care au înscrise în cazierul fiscal asemenea fapte şi care au calitatea de asociaţi/administratori ai persoanei impozabile. În cazul societăţilor reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990 şi înregistrate în scopuri de TVA se selectează administratorii şi asociaţii majoritari sau, după caz, asociatul unic care au înscrise în cazierul fiscal asemenea fapte;
- după identificarea persoanelor înregistrate în scopuri de TVA care au fapte prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015, înscrise în cazierul fiscal, sau ai căror asociaţi/administratori au astfel de fapte înscrise în cazierul fiscal, compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal întocmeşte următoarele documente:
- referatul prin care propune, pentru persoana impozabilă, anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA şi anularea certificatului de înregistrare în scopuri de TVA;
- proiectul deciziei privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, având bifată căsuţa corespunzătoare;
- pentru societăţile comerciale care îndeplinesc condiţia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, datorită faptului că asociaţii majoritari sau, după caz, asociatul unic ori administratorii au fapte înscrise în cazierul fiscal, compartimentul de specialitate verifică în Registrul comerţului electronic (RECOM) dacă asociaţii majoritari sau, după caz, asociatul unic ori administratorii deţin această calitate la data aplicării procedurii;
- data anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA este data comunicării deciziei privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA. Cu aceeaşi dată se anulează şi certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
C. în cazul anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu au depus niciun decont de taxă pentru șase luni consecutive sau pentru două trimestre calendaristice consecutive:
- organele fiscale anulează, din oficiu, în temeiul art. 316 alin. (11) lit. d) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile, altele decât cele declarate inactive, dacă nu au depus niciun decont de taxă prevăzut la art. 323 din Codul fiscal pentru șase luni consecutive, în cazul persoanelor care au perioada fiscală luna calendaristică, şi pentru două trimestre calendaristice consecutive, în cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscală trimestrul calendaristic, chiar dacă pentru perioada respectivă există o decizie de impunere emisă de organul de inspecţie fiscală sau o decizie de impunere, din oficiu, emisă de organul fiscal competent, rămasă definitivă conform art. 107 alin. (5) din Codul de procedură fiscală;
- identificarea persoanelor impozabile care îndeplinesc condiţia de scoatere din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA se face în fiecare lună calendaristică, până la sfârşitul lunii, după expirarea termenului de depunere a celui de-al şaselea decont de taxă, în cazul persoanelor care au perioada fiscală luna calendaristică, sau a celui de-al doilea decont de taxă, în situaţia persoanelor impozabile care au perioada fiscală trimestrul calendaristic, după caz;
- pentru identificarea persoanelor impozabile care îndeplinesc condiţia de scoatere din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate selectează din aplicaţia informatică persoanele înregistrate în scopuri de TVA care, pentru șase luni consecutive sau două trimestre calendaristice consecutive, nu au depus niciun decont - formular (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată” şi întocmeşte următoarele documente:
- referatul, prin care propune, pentru toţi contribuabilii selectaţi, anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA şi anularea certificatelor de înregistrare în scopuri de TVA;
- proiectele deciziilor privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, având bifată căsuţa corespunzătoare pentru fiecare contribuabil selectat;
- data anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA este prima zi a lunii următoare celei în care a intervenit termenul de depunere a celui de-al şaselea decont de taxă, în situaţia în care persoana impozabilă care are perioada fiscală luna calendaristică nu a depus niciun decont de taxă pentru șase luni consecutive;
- în situația în care, la data constatării erorii, persoana impozabilă înregistrată, din eroare, în scopuri de TVA este înscrisă în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, compartimentul de specialitate aplică procedura de radiere, din oficiu, din acest registru ca urmare a îndreptării erorii;
- în ipoteza în care, la data radierii, din eroare, a înregistrării în scopuri de TVA, persoana impozabilă era înscrisă în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, compartimentul de specialitate înregistrează persoana impozabilă, din oficiu, în acest registru ca urmare a îndreptării erorii.
D. în cazul anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, dacă în deconturile de TVA depuse pentru 6 luni consecutive, respectiv pentru două trimestre calendaristice consecutive nu au fost evidenţiate operaţiuni realizate în cursul perioadelor de raportare:
- organele fiscale anulează, din oficiu, în temeiul art. 316 alin. (11) lit. e) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA, dacă în deconturile de taxă depuse pentru șase luni consecutive, în cazul persoanelor care au perioada fiscală luna calendaristică, şi pentru două trimestre calendaristice consecutive, în cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscală trimestrul calendaristic, nu au fost evidenţiate achiziţii de bunuri/servicii şi nici livrări de bunuri/prestări de servicii realizate în cursul acestor perioade de raportare;
- identificarea persoanelor impozabile care îndeplinesc condiţia de scoatere din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA se face în fiecare lună calendaristică, până la sfârşitul lunii, după expirarea termenului de depunere a celui de-al şaselea decont de taxă, în cazul persoanelor care au perioada fiscală luna calendaristică, sau a celui de-al doilea decont de taxă, în situaţia persoanelor impozabile care au perioada fiscală trimestrul calendaristic, după caz;
- pentru identificarea persoanelor impozabile care îndeplinesc condiţia de scoatere din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate selectează din aplicaţia informatică persoanele înregistrate în scopuri de TVA care utilizează luna sau trimestrul calendaristic ca perioade fiscale pentru TVA şi care, în deconturile de TVA aferente celor șase luni consecutive sau celor două trimestre calendaristice consecutive, după caz, nu au evidenţiat, în rândurile cu caracter de impunere, nicio achiziţie de bunuri/servicii şi nicio livrare de bunuri/prestare de servicii;
- începând cu deconturile de TVA aferente lunii ianuarie 2016, compartimentul de specialitate selectează din aplicaţia informatică persoanele înregistrate în scopuri de TVA care utilizează luna sau trimestrul calendaristic ca perioade fiscale pentru TVA şi care, în deconturile de TVA aferente celor șase luni consecutive sau celor două trimestre calendaristice consecutive, după caz, nu au evidenţiat nicio achiziţie de bunuri/servicii şi nicio livrare de bunuri/prestare de servicii, nici în rândurile cu caracter de impunere, nici în rândurile cu caracter informativ - informaţii privind TVA neexigibilă sau nedeductibilă aferentă operaţiunilor realizate în ultimele șase luni/două trimestre calendaristice;
- compartimentul de specialitate întocmeşte următoarele documente:
- referatul, prin care propune, pentru toţi contribuabilii selectaţi, anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA şi anularea certificatelor de înregistrare în scopuri de TVA;
- proiectele deciziilor privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, având bifată căsuţa corespunzătoare pentru fiecare contribuabil selectat;
- data anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA este prima zi a lunii următoare celei în care a intervenit termenul de depunere a celui de-al şaselea decont de taxă, în situaţia persoanelor care au perioada fiscală luna calendaristică, dacă nu au fost evidenţiate achiziţii de bunuri/servicii şi nici livrări de bunuri/prestări de servicii realizate în cursul acestor perioade de raportare;
- data anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA este prima zi a lunii următoare celei în care a intervenit termenul de depunere a celui de-al doilea decont de taxă, în situaţia persoanelor impozabile care au perioada fiscală trimestrul calendaristic, dacă nu au fost evidenţiate achiziţii de bunuri/servicii şi nici livrări de bunuri/prestări de servicii realizate în cursul acestor perioade de raportare.
E. în cazul anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, în situaţia în care persoana înregistrată conform art. 317 din Codul fiscal se înregistrează în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, conform art. 316 din Codul fiscal:
- organele fiscale anulează, din oficiu, în temeiul art. 317 alin. (9) lit. a) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA pentru achiziţii intracomunitare sau pentru servicii, efectuată în condiţiile art. 317 din Codul fiscal, a persoanelor impozabile care se înregistrează în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal;
- anularea din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA pentru achiziţii intracomunitare sau pentru servicii conform art. 317 din Codul fiscal se aplică ori de câte ori persoana impozabilă înregistrată potrivit art. 317 din Codul fiscal se înregistrează în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal sau organul fiscal înregistrează, din oficiu, respectiva persoană impozabilă în scopuri de TVA, în condiţiile prevăzute de art. 316 din Codul fiscal;
- pentru contribuabilii care au solicitat înregistrarea în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal sau pentru care s-a emis decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, compartimentul de specialitate întocmeşte următoarele documente:
- referatul prin care propune anularea înregistrării în scopuri de TVA efectuate conform art. 317 din Codul fiscal şi anularea certificatelor de înregistrare în scopuri de TVA potrivit art. 317 din Codul fiscal, existente la dosarul fiscal;
- proiectul deciziei de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, având bifată căsuţa corespunzătoare;
- după emiterea deciziei de anulare, compartimentul de specialitate operează în Registrul contribuabililor anularea din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA pentru achiziţii intracomunitare şi anulează certificatele de înregistrare în scopuri de TVA emise potrivit art. 317 din Codul fiscal, existente la dosarul fiscal;
- data anulării din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA pentru achiziţii intracomunitare sau pentru servicii este data înregistrării în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal.
Comentarii articol (0)