ACCES PREMIUM
De ce premium?
Prețuri de transfer: Cei ce se ocupă de partea de afaceri a firmei trebuie să fie atenți la ce spun în discuțiile cu inspectorii, altfel pot apărea probleme
Pe măsură ce devin mai specializați în zona de prețuri de transfer, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) caută să aibă discuții, în cadrul controalelor, inclusiv cu persoane care se ocupă cu partea de afaceri a companiei. Din acest motiv, atrag atenția specialiștii, pot să apară probleme în practică, dacă inspectorii află informații care nu se potrivesc cu ce apare „oficial” în dosarul prețurilor de transfer.
Articolul continuă mai jos
„Apropo de substanță... De foarte multe ori vedem că Autoritatea fiscală, atunci când se uită la un dosar de prețuri de transfer, datorită faptului că nivelul de pregătire este în creștere, începe să analizeze lucrurile în substanță. Începe să pună niște întrebări nu doar la departamentul financiar, la responsabilul de taxe, ci se duce și în zona de business. Și acolo are un dialog, are interviuri cu oameni de business, ca să înțeleagă, efectiv, ce se întâmplă. Și ce vedem este în felul următor: o companie spune că este un producător cu funcții limitate, iar Autoritatea fiscală se duce și discută cu cei din business și aceștia încep să-i explice ce rol important au. Și atunci vine o întrebare firească din partea autorităților fiscale: cât de real este ceea ce s-a prezentat în dosarul de prețuri de transfer?Unde vreau să ajung... Este esențial ca, atunci când prezentați ceva Autorității fiscale, să vă așteptați să puteți justifica faptul că așa se întâmplă în practică. Nu mai este o abordare de genul «Așa am prezentat eu, așa trebuie să mă crezi pe mine, contribuabilul, pe cuvânt». În schimb, autoritățile fiscale vor să vadă că exact așa se întâmplă în practică. De aceasta e foarte important ca orice se prezintă să fie aliniat cu ceea ce se întâmplă în operațiunile de afaceri din cadrul companiei”, a atenționat recent, la conferința fiscală anuală organizată de EY România,
Adrian Rus, Partener și Lider al departamentului de prețuri de transfer din EY.
Obligația de a întocmi dosarul prețurilor de transfer revine, în primul rând,
companiilor mari, potrivit
Ordinului ANAF 442/2016. Astfel, vizați sunt cei care au tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu oricare dintre pragurile de mai jos:
- 200.000 de euro, în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind prestările de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind achiziții/vânzări de bunuri corporale sau necorporale, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
În cazul în care se derulează la firme o inspecție fiscală, marile companii sunt obligate să prezinte, la cerere, dosarul prețurilor de transfer. Însă dosarul poate fi cerut și în afara inspecțiilor fiscale.
În al doilea rând, potrivit Ordinului ANAF 442/2016,
firmele medii și mici pot fi obligate și ele să întocmească și să prezinte dosarul prețurilor de transfer. Totuși, acest lucru este posibil numai la solicitarea expresă a inspectorilor fiscali, în cadrul unei inspecții.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)