Obligația de a întocmi dosarul prețurilor de transfer revine, în primul rând, companiilor mari, potrivit Ordinului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) 442/2016. Astfel, vizați sunt cei care au tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu oricare dintre pragurile de mai jos:
- 200.000 de euro, în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind prestările de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind achiziții/vânzări de bunuri corporale sau necorporale, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
În cazul în care se derulează la firme o inspecție fiscală, marile companii sunt obligate să prezinte, la cerere, dosarul prețurilor de transfer. Însă dosarul poate fi cerut și în afara inspecțiilor fiscale.
Atenție! Nu uita că ANAF a căpătat din nou acces la baza de date Orbis, care conține informații despre sute de milioane de firme și care este un instrument foarte puternic de care se pot ajuta inspectorii pentru a impune sume suplimentare de plată. Informația a fost confirmată nu doar de specialiști, ci și (indirect, ce-i drept) de către ANAF.
În ce condiții e nevoie de dosar la alte categorii de firme
În al doilea rând, potrivit Ordinului ANAF 442/2016, firmele medii și mici pot fi obligate și ele să întocmească și să prezinte dosarul prețurilor de transfer. Totuși, acest lucru este posibil numai la solicitarea expresă a inspectorilor fiscali, în cadrul unei inspecții.
„(...) și contribuabilii/plătitorii din categoriile contribuabililor mici și mijlocii, care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu oricare din pragurile de semnificație (...), au obligația întocmirii și prezentării dosarului prețurilor de transfer numai la solicitarea organului fiscal, în cadrul unei acțiuni de inspecție fiscală”, prevede actul normativ, cu referire la următoarele praguri:
- 50.000 de euro, în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind prestările de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind achiziții/vânzări de bunuri corporale sau necorporale, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
Termenele pentru punerea la dispoziție a dosarului
Dosarul prețurilor de transfer trebuie pus la dispoziția autorităților în anumite termene precise:
- maximum zece zile calendaristice de la data solicitării, dar nu mai devreme de zece zile de la expirarea termenului stabilit pentru întocmire, în cazul dosarului întocmit de marii contribuabili și cerut în timpul unei inspecții fiscale sau în afara inspecției fiscale;
- între 30 și 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singură dată, la cerere, cu o perioadă de cel mult 30 de zile calendaristice, în cazul dosarului întocmit la cererea ANAF de contribuabilii mici și medii.
Atenție! Listele contribuabililor au fost actualizate recent atât pe final de 2023 (cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2024), cât și la mijlocul primăverii (cu aplicabilitate de la 1 iulie 2024).
Comentarii articol (0)