ACCES PREMIUM
De ce premium?
Inspecția fiscală
Transmiterea notificărilor de conformare pare să fie doar o formalitate, cel puțin în domeniul prețurilor de transfer, spun fiscaliștii
Notificările de conformare au fost prezentate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) ca un instrument de care contribuabilii se pot folosi pentru a evita declanșarea unei inspecții fiscale. Totuși, la mai multe luni de la implementarea notificărilor în 2022, fiscaliștii atrag atenția că acestea par să fie doar o formalitate de îndeplinit înainte de a declanșa oricum inspecțiile, cel puțin atunci când vine vorba de domeniul prețurilor de transfer.
Articolul continuă mai jos
„Care este chestiunea superimportantă la acest moment din perspectiva a ce se întâmplă în practică? Trebuie să înțelegeți că, în momentul în care ați primit o notificare de conformare -- în care vi se enumeră anumite elemente, mai mult sau mai puțin clare și detaliate, despre care sunt aspectele pe care ANAF le consideră riscante în privința activității societății --, trebuie să fiți pregătiți pentru o inspecție fiscală viitoare. Pentru că ce ne-a arătat 2023 este că notificările de conformare, deși s-a răspuns de fiecare dată la ele și s-au dat explicații, au părut să fie mai degrabă un formalism”, a punctat recent, la o conferință organizată de EY România,
Călin Stan, Partener la Băncilă, Diaconu şi Asociații.
Concret,
notificarea de conformare a fost introdusă pe final de 2022, prin OUG 188/2022, și apoi a fost operaționalizată în aprilie 2023. Acest instrument a apărut, conform autorităților, pentru a da contribuabililor șansa de a rezolva problemele fiscale pe care le au fără a mai risca intrarea într-o inspecție fiscală.
În cazul prețurilor de transfer, însă, unde lucrurile sunt destul de complicate în practică,
transmiterea notificărilor de conformare pare mai degrabă o formalitate. Asta deoarece perioada de conformare de 30 de zile este mult prea mică pentru a putea face corecții, mai ales dacă inspectorii ANAF nu detaliază riscurile pe care le-au identificat. Astfel, contribuabilii ar trebui să se pregătească de inspecție încă din momentul la care primesc o asemenea notificare.
„În ceea ce privește notificările de conformare, subiectul fierbinte din ultima perioadă, aș vrea să atrag atenția asupra câtorva puncte pornind de la câteva exemple extrase din notificări primite de clienții noștri în zona de prețuri de transfer. Am văzut foarte multe notificări, în ultima vreme, în care contribuabilul este înștiințat că a înregistrat un nivel redus al marjei de profitabilitate. Unele notificări sunt specifice, includ detalii - cifre, procente anume privind marja totală sau operațională, așa cum este calculată ea de către ANAF, precum și media marjelor pe domeniul de activitate, inclusiv sume exacte, calculate în baza acestor procente. Alte notificări sunt destul de generale - exprimarea este «am remarcat un nivel diminuat al marjei de profitabilitate», fără nicio referire la o marjă medie sau la o marjă anume a contribuabilului.Cred că în niciun caz nu am văzut, însă, explicații sau detalii privind analiza făcută de către autoritatea fiscală, care a dus la această concluzie în notificarea de conformare, nici măcar cu o referire la cum a fost determinată media în domeniul de activitate. În această situație, vă dați seama că contribuabilii nu pot evalua corectitudinea acelor sume din notificări și trebuie avut în vedere că necesitatea unei corecții și a unei ajustări de prețuri de transfer se determină doar printr-o analiză de prețuri de transfer. Având în vedere tipurile de tranzacții specifice pe care le desfășoară societatea, profilele funcționale, fluxurile operaționale, analiza funcțională de riscuri și active și, cel mai important, în baza analizei economice, studiile de benchmark, care, până la urmă, pot da o referință a nivelului de piață și în baza cărora se poate concluziona dacă există sau nu un risc din perspectiva prețurilor de transfer și necesitatea de a corecta declarații fiscale. De asemenea, pentru a determina conformitatea cu prețul de piață, trebuie să ne raportăm la un interval, nu la o valoare strictă. Este foarte subiectivă orice variație față de această valoare și am văzut în notificări inclusiv situația în care o variație de 0,2% sub acea medie, la o marjă de profitabilitate destul de mare, a fost inclusă ca motiv de corectare a situației fiscale.Un alt exemplu din zona de prețuri de transfer vine din zona tranzacțiilor financiare. Am văzut menționate în notificări cum că ratele de dobândă pentru împrumuturile către afiliați sunt mai mici decât media pe domeniul de activitate. Aici, în lipsa unor informații verificabile, este foarte greu de apreciat corectitudinea unei astfel de afirmații, mai ales în zona tranzacțiilor financiare, unde regulile de prețuri de transfer sunt mult mai complexe. Și mi-este greu să cred că autoritatea fiscală, la momentul trimiterii acestei notificări, face într-adevăr o analiză detaliată a parametrilor care trebuie luați în considerare. Însă astfel de notificări sunt emise inclusiv în cazuri în care societatea nu avea acordate împrumuturi către afiliați, dar avea înregistrate venituri financiare.De aceea, mare atenție la orice primiți într-o astfel de notificare. Recomandarea noastră este să răspundeți în scris, chiar dacă probabilitatea unui control este foarte mare în urma unei astfel de notificări. În lipsa unor informații verificabile și transparente, cred că există riscul ca aceste notificări să devină doar o bifă procedurală înaintea controlului și nu sunt, nici pe departe, o bază corectă de a efectua corecții ale obligațiilor fiscale, cel puțin în zona de prețuri de transfer”, a detaliat, la același eveniment,
Gabriela Băncescu, Director în Departamentul de Prețuri de Transfer la EY.
Specialiștii de la EY atenționau că
există riscul ca notificările de conformare să fie „de umplutură” încă de acum un an, înainte ca ANAF să înceapă să le trimită contribuabililor. Tot atunci, specialiștii de la Deloitte România spuneau că firmele
pot folosi perioada de conformare de 30 de zile direct ca pe o „extindere” a perioadei de pregătire pentru intrarea în inspecție.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.