ACCES PREMIUM
De ce premium?
Serviciile intragrup: La ce ar trebui să se aștepte firmele în 2024 în cadrul controalelor fiscale
Tema deductibilității serviciilor intragrup, în cazul plătitorilor de impozit pe profit, este în continuare de mare interes la controalele fiscale. Din acest motiv, specialiștii de la PwC România au detaliat la ce ar trebui să se aștepte companiile la inspecțiile fiscale din 2024.
Articolul continuă mai jos
Discuția legată de
serviciile intragrup și controalele fiscale din 2024 a avut loc la
o conferință recent organizată de PwC. Iată ideile principale de reținut din perspectiva impozitului pe profit, dar nu numai.
1. Suficiența și relevanța documentației justificative. Tiberiu Panfiloiu, Director:
„Am dori să expunem la ce ar trebui să ne așteptăm și în cursul acestui an vizavi de tema deductibilității serviciilor intragrup. În continuare ne confruntăm cu o abordare destul de formalistă și agresivă din partea organelor de control. Și o primă temă în acest sens ar fi contestarea suficienței și relevanței documentației justificative puse la dispoziție, pentru că rămân în continuare reminiscențele vechiului Cod fiscal, care ne cerea să avem o formă scrisă a contractului și o serie de documente justificative care să ateste atât beneficiul, cât și prestarea efectivă a serviciilor. Analiza impune, desigur, și o doză de subiectivitate și pare, totuși, că orice am pune la dispoziție tot nu este suficient. Din fericire, practica instanțelor și inclusiv a Înaltei Curți de Casație și Justiție, la care am contribuit și noi prin practica noastră de litigii, ne ajută foarte mult în acest sens și condamnă, de multe ori, intervenția autorităților. Însă această temă a nivelului de documentare trebuie tratată în continuare cu maximă atenție și documentația trebuie obținută în mod sistematic și proactiv.”2. Costurile acționarilor. Tiberiu Panfiloiu:
„Un alt aspect este încadrarea serviciilor în categoria de costuri de administrare și acționariat, așa-numitele shareholder costs, de care organele de control abuzează adesea, fără a face neapărat o analiză critică a ceea ce presupune exact noțiunea și a analiza exemplele concrete oferite de către raportul Comisiei Europene, de către ghidul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, care sunt destul de limitative dacă le urmărim.”3. Baza de cost și cheile de alocare. Tiberiu Panfiloiu:
„Un alt aspect la care ne putem aștepta este contestarea sau aducerea de informații adiționale vizavi de baza de cost și, implicit, cheile de alocare, atunci când vorbim despre costuri indirecte care se alocă pe bază de chei. Este un punct foarte important de la care pornesc foarte multe discuții în practică.”4. Duplicarea serviciilor. Tiberiu Panfiloiu:
„Vorbim, totodată, și de o nevoie de justificare a beneficiului prin prisma lipsei unei duplicări a serviciilor pe care le primim de la grup, cu eventuale funcțiuni din cadrul organizației sau poate cu eventuale alte servicii primite de la terțe părți. Și această zonă este una țintită intens de către organele de control.”5. Forma contractului. Tiberiu Panfiloiu: „Și, nu în ultimul rând, este foarte importantă și forma contractului pe care-l avem, pentru că, de foarte multe ori, prevederile pe care le putem avea în contract pot dăuna. În sensul în care pot exista anumite prevederi care să impună existența unor informații și puneri la dispoziție, de către prestator, a acestor informații, dar care în realitate să nu fie puse la dispoziție. Și, prin urmare, este un punct foarte important și un punct de pornire pe care Fiscul poate presa. Din acest motiv, este important să alocăm o atenție deosebită și clauzelor contractuale.”6. Atenție și la impozitul cu reținere la sursă. Tiberiu Panfiloiu:
„Atunci când nu există neapărat o miză din perspectiva deductibilității, cel puțin la impozit pe profit -- și avem și impozitul minim, care de multe ori ne aduce într-o poziție de a plăti, indiferent de valoarea acestor cheltuieli, sau poate vorbim de cazul unor societăți pe pierdere --, evident că autoritățile și-au îndreptat atenția și către impozitul cu reținere la sursă. Astfel, am avut anumite exemple de cazuri practice în care au procedat la reconsiderarea tranzacției ca fiind artificială tocmai pentru a refuza aplicarea convenției de evitare a dublei impuneri.Și chiar și mai recent am întâlnit o situație în care s-a pus în discuție calitatea de beneficiar efectiv al prestatorului nerezident de servicii. E ceva cu care poate am fi fost obișnuiți la dobânzi, la redevențe, dar am întâlnit-o și în cazul unei entități din grup care oferea servicii IT. În cadrul acestor servicii vorbeam atât de mentenanță, administrare de utilizatori, servicii de help desk, dar și de o componentă de costuri refacturate cu acces la diverse platforme și sisteme - costuri care erau în baza unor contracte cu terți ale societății din grup și refacturate mai departe. Din acest motiv, deși era doar o mică componentă din totalul serviciilor, care erau un tot unitar de servicii IT, organele de control au considerat că, pentru acea componentă, entitatea din grup acționează ca un intermediar care pur și simplu contractează în nume propriu și refacturează acele costuri și nu ar trebui să se aplice tratatul aferent. Prin urmare, trebuie să avem în vedere și astfel de situații în practică.”7. În cazul TVA, factura nu-i suficientă. Adina Vizoli, Director:
„În continuare, recomandarea este că trebuie să aveți în vedere că este o speță fierbinte în inspecțiile fiscale. Din păcate, vom mai avea constatări, vom mai avea situații. Ce vă putem spune, pe lângă aspectele de documentare, este să nu considerați că la TVA putem să spunem că factura este suficientă. Este suficientă ca document justificativ al condiției de formă, dar toate celelalte documente sunt sarcina care vă demonstrează, de fapt, condiția de fond, și anume să demonstrați conținutul și natura serviciilor și modul în care le utilizați în activitatea economică - aceasta fiind analiza care ar trebui realizată și care, din păcate, nu are loc în cadrul inspecțiilor fiscale.”Citește și: Prețurile de transfer și recalificările ANAF în 2024: Două situații în care apare riscul de reîncadrare la controalele fiscale.
Citește mai mult despre
servicii intragrup,
cheltuieli deductibile,
cheltuieli nedeductibile,
impozit pe profit,
TVA,
controale ANAF,
controale firme,
controale firme 2024,
controale preturi de transfer,
dosar preturi de transfer,
preturi de transfer,
parti afiliate,
persoane afiliate,
persoane juridice
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)