1. Studiile de comparabilitate. „Dacă ne raportăm la inspecțiile de prețuri de transfer, ariile favorite de examinare au rămas, în mare, aceleași. Studiile de comparabilitate sunt un aspect care este verificat foarte scrupulos în cadrul unui control, în special din perspectiva criteriului de independență și din perspectiva comparabilității societăților selectate în eșantionul de comparabilitate. De foarte multe ori, ajustările de prețuri de transfer vin din această zonă -- din reconsiderarea studiului de comparabilitate, refacerea intervalului de comparabilitate la care se raportează societatea -- și de aici vin sume importante de ajustări”, a explicat Gabriela Băncescu, Director, Departamentul de Prețuri de Transfer, EY.
2. Profitabilitatea. „De partea cealaltă, și profitabilitatea societății testate este atent analizată, în special în cazurile în care societatea desfășoară mai multe tipuri de activități (funcționează și ca producător care vinde către persoane afiliate, și ca distribuitor achiziționează mărfuri de la afiliați și le distribuie către terți pe piața locală, poate presta anumite servicii către societăți din grup). În special în aceste cazuri este foarte relevantă segmentarea datelor financiare. Atenție când partea testată este din România - ne raportăm întotdeauna la datele statutare, nu la cele de grup. Ele sunt baza justificării profitabilității societății din România. Iar acest calcul e și mai relevant în cazul în care sunt fluctuații de venituri și/sau profitabilitate ori pierderi pe perioade mai scurte sau mai lungi - pentru că acest calcul de rezultat e cheia controlului (direcția în care va curge controlul va depinde și de acest calcul)”, a spus specialista.
3. Serviciile intragrup. „Ne-am obișnuit cu acest subiect. Este un subiect preferat de analiză în contextul unei inspecții - din perspectiva marjei de profit aplicate peste costuri, din perspectiva prestării efective a serviciilor, a justificării beneficiilor pentru societatea care primește serviciile și înregistrează cheltuielile cu serviciile, din perspectiva justificării bazei de costuri, a cheilor de alocare, dacă este cazul șamd”, potrivit Gabrielei Băncescu.
4. Tranzacțiile financiare. „Ce am văzut nou în ultimul an este o concentrare mai mare pe tranzacțiile financiare. Și am văzut inspecții în care au fost contestate atât metodologia de analiză, cât și comparabilitatea tranzacțiilor financiare selectate pentru intervalul de referință. Deci, mare atenție pe partea de împrumuturi, cash-pool - cam acestea ar fi tranzacțiile cel mai des analizate pe partea de tranzacții financiare”, a adăugat sursa citată.
De altfel, aceste riscuri (și nu numai) privind controalele ANAF au fost indicate, pe finalul anului trecut, și de specialiștii de la NNDKP - prezentarea lor mai în detaliu poate fi găsită în sinteza pe care redacția noastră a publicat-o recent.
Citește și: Transmiterea notificărilor de conformare pare să fie doar o formalitate, cel puțin în domeniul prețurilor de transfer.
Sfaturi pentru gestionarea riscurilor
În pregătirea firmelor pentru inspecțiile fiscale ale ANAF, din domeniul prețurilor de transfer, ar trebui luate în considerare anumite bune practici. Conform Gabrielei Băncescu, este vorba despre:
1. Analizarea și documentarea tranzacțiilor „la cald”. „Ce putem să facem ca să gestionăm cât mai bine, cu resursele aflate la dispoziție, riscurile asociate prețurilor de transfer? În primul rând, sunt foarte importante analiza și documentarea tranzacțiilor cât mai aproape de momentul efectuării lor și întocmirea unei documentații localizate, care să aibă în vedere particularitățile legislației locale. Tendința pe care o vedem este de a eficientiza și a reduce costurile la nivel de grup, de a întocmi documentații-standard globale - însă acestea nu corespund întotdeauna cerințelor din România, în special în ceea ce privește studiile de comparabilitate. De aceea, în această zonă recomandăm cel puțin o revizie a acelor studii și, dacă este necesar, refacerea sau actualizarea lor.”
2. O bună gestionare a informațiilor. „De asemenea, extrem de importantă este gestionarea informației, mai ales în cazurile în care informația nu este disponibilă local, ci la nivel de grup, și în situații în care sunt fluctuații de personal. Mare grijă să solicitați de la grup cât mai multe informații din momentul derulării tranzacțiilor, pentru că este posibil ca în momentul controlului să nu aveți acces la aceste informații sau timpul să fie, efectiv, prea scurt pentru a le putea obține.”
3. Apelarea la ajustările voluntare. „Și, nu în ultimul rând, aș vrea să aduc aminte despre ajustările voluntare de prețuri de transfer. Ele în continuare reprezintă o variantă de a reduce impactul unui control, atunci când în urma unei analize de prețuri de transfer se determină că profitabilitatea nu este cea de la nivelul pieței. Bineînțeles, documentat în baza unor studii de benchmark și analize de prețuri de transfer.”
Important de știut: Un proiect de lege aflat în așteptarea votului decisiv la Parlament. Profităm de ocazie pentru a aminti că documentul adoptat de Senat pe finalul anului trecut se apropie de ultimul pas al procedurii parlamentare de legiferare. Acesta prevede că toate cheltuielile cu servicii intragrup, ce sunt prestate de entități afiliate nerezidente în România, o să devină nedeductibile la impozitul pe profit. Mai precis, este vorba de serviciile de management, consultanță, asistență și nu numai.
Comentarii articol (0)