Așa cum atenționa și redacția noastră în toamnă, ideea este că inspectorii pot folosi din nou acest instrument foarte valoros pentru a impune sume suplimentare de plată la controalele pe prețuri de transfer. Totodată, asta înseamnă controale mai multe și mai amănunțite.
Pentru ca o firmă să fie pregătită în 2023 de inspecțiile derulate de ANAF, Gabriela Băncescu a sfătuit (1) documentarea tranzacțiilor imediat după derularea acestora: „Ce putem face pentru a fi pregătiți în cazul unui control? În primul rând, aș sugera analiza și documentarea tranzacțiilor cât mai aproape de momentul desfășurării lor și menținerea unei documentații de prețuri de transfer solide, cu cât mai multe informații și detalii despre tranzacții.”
Mai departe, alt aspect important este ca documentația de prețuri de transfer să fie (2) adaptată la legislația din România. Firmele care aleg o documentație pregătită la nivel de grup ar putea să aibă probleme la verificările derulate de ANAF.
„Dacă aveți o documentație de prețuri de transfer, este foarte important ca aceasta să fie personalizată și adaptată cerințelor de prețuri de transfer din România. Pentru că, de foarte multe ori, atunci când mergem în inspecție cu o documentație pregătită la nivel de grup, sunt multiple solicitări de modificare a documentației și analizelor incluse - tocmai pentru că nu sunt personalizate pe specificul românesc”, a punctat specialista.
Apoi, o atenție deosebită trebuie acordată (3) studiilor de comparabilitate, deoarece inspectorii fiscali se leagă deseori de ele. În plus, pentru că ANAF are acces la Orbis, discuțiile ar putea fi destul de amănunțite.
„O zonă foarte des în discuție în controalele de prețuri de transfer e reprezentată de studiile de comparabilitate. Și nu de foarte multe ori avem investigații din partea inspectorilor fiscali asupra criteriilor de selecție a comparabilelor - în principal, criteriul de independență, care este urmărit foarte strict. Și ne așteptăm tocmai acum, pentru că s-a reluat accesul la baza de date Orbis, să avem o reluare a acestor investigații amănunțite”, a spus sursa citată.
Gabriela Băncescu a sugerat și (4) segmentarea datelor financiare. Acest lucru poate fi de foarte mare ajutor în cadrul unui control al autorităților pentru că aduce în discuție detalii valoroase.
„Nu în ultimul rând, aș recomanda, dacă e cazul, să faceți o segmentare a datelor financiare pentru a testa activități diferite - producție, servicii prestate, activități de distribuție. Să faceți această segmentare înainte de efectuarea documentației de prețuri de transfer, înainte de control. Pentru că, de multe ori, în inspecțiile fiscale pe tema prețurilor de transfer, segmentările pentru scopuri de prețuri de transfer sunt cheia gestionării cu succes a unui control în această zonă. Sunt foarte detaliate -- pe tip de activitate, pe tip de partener, pe funcțiunea desfășurată -- și atunci e un exercițiu destul de laborios care vă poate duce la extreme în timpul unui control”, a spus directorul de la EY.
Pe deasupra, având în vedere recent introdusa notificare de conformare, care se va putea trimite firmelor înainte de începerea unei inspecții fiscale, specialista a sfătuit firmele care ar putea să o primească (5) să ia legătura cu un reprezentant al ANAF înainte de a face orice. Asta, desigur, dacă problemele identificate de ANAF, pentru care se cere conformarea în termen de 30 de zile, au legătură cu prețurile de transfer.
Alte subiecte din domeniul prețurilor de transfer care te-ar putea interesa:
- Prețuri de transfer: Firmele cu pierderi, o țintă pentru controalele ANAF
- Ce trebuie să știi despre deductibilitatea cheltuielilor cu serviciile intragrup, un subiect des întâlnit în inspecțiile fiscale
- Deductibilitatea cheltuielilor cu serviciile intragrup: Abordarea ANAF în cadrul inspecțiilor fiscale
- Din practica instanțelor privind deductibilitatea cheltuielilor cu serviciile intragrup
- Principalele probleme ridicate de ANAF în inspecțiile pe tematica prețurilor de transfer