Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriÎn raportul anual publicat de Avocatul Poporului se arată că, în ciuda diferitelor progrese administrative, mulți români resimt o nemulțumire puternică legată de calitatea și coerența comunicării instituțiilor și autorităților publice, ceea ce influențează în mod direct gradul de încredere pe care oamenii îl mai au în acestea. Raportul menționează explicit că o parte însemnată a plângerilor și sesizărilor primite de Avocatul Poporului are în centru probleme generate de lipsa de transparență și de comunicare deficitară din partea autorităților statului. Această „reticență” a unor autorități de a se implica sau de a dialoga cu cetățenii creează impresia că drepturile și solicitările oamenilor nu sunt tratate cu seriozitate ori celeritate, ceea ce, firește nu face decât să alimenteze neîncrederea. Deschiderea către dialog și „destuparea” canalelor înfundate de comunicare cu oamenii nu costă nimic - nimic în afară de voință de la centru, desigur.
Articolul continuă mai jos
„Principala concluzie pe care am tras-o din petițiile primite în 2024 privește nemulțumirea în legătură cu nivelul de trai, condițiile de muncă, de educație, sănătate, recunoașterea dreptului de proprietate, respectarea drepturilor de pensie ori de alte asigurări sociale. În același timp, remarcăm din partea unor petenți și o atitudine de nerecunoaștere a autorităților și a deciziilor luate de către acestea, generate, cel mai probabil, în primul rând, de lipsa de încredere în serviciile statului și în funcționarii săi, iar în al doilea rând, de lipsa de transparență sau comunicarea deficitară din partea autorităților statului, care nu au găsit cea mai bună cale pentru transmiterea către cetățeni nu numai a informațiilor de interes public, dar și a informațiilor cu consecințe directe asupra drepturilor și libertăților acestora” - Avocatul Poporului - Rezumatul raportului anual pe 2024.
Nemulțumirile oamenilor derivă, de multe ori, din faptul că nu reușesc să afle rapid, corect și complet ce obligații au, ce servicii sau beneficii li se cuvin din partea administrației publice. Câteva idei din raport:
Avocatul Poporului mai arată în raport că până și modul selectiv în care anumiți reprezentanți ai autorităților își „aleg” când și cui răspund generează un sentiment că statul nu este dispus la un dialog onest, mai ales în situații dificile (cazuri sociale, probleme de sănătate ori solicitări insistente din partea unor grupuri vulnerabile).
Am selectat doar câteva exemple concrete, menționate în raport, care ilustrează consecințele acestei comunicări deficitare și nepăsătoare a autorităților și instituțiilor:
Lipsa de comunicare și dialog util afectează însă și mediul de afaceri, nu doar omul de rând. Știu consultanți care se roagă de instituții să lămurească chestiuni problematice, care le afectează clienții în mod nejustificat, trimit adrese peste adrese, fac petiții către ministere -- și sunt ignorați. Lucrurile nu stau foarte bine nici cu așa-zisa super-digitalizare pe care o face statul de câțiva ani -- se investesc bani în mecanisme și platforme care merg „așa și-așa”, de unde factorul uman a dat bir cu fugiții în loc să asiste în mod complementar, platforme de care oamenii n-au auzit sau pe care prea puțini le folosesc (oare de ce?!).
Nu știam, de exemplu, aproape nimic despre noua platformă de sesizare de la ANPC, recunosc, până când o rudă mi-a spus că a trebuit să facă o poză cu buletinul pe frunte ca să poată depune sesizarea - mai exact, să aibă cont pe RO-eID. La scurt timp, cineva ne-a scris pe adresa redacției că nu consideră necesară toată procedura și toată prelucrarea aceea de date pentru a-și exercita un drept banal, recunoscut de lege de atâția ani: dreptul de a sesiza ANPC pentru încălcarea drepturilor consumatorului. Pentru cine se întreabă câtă informare au făcut cei de la ANPC pe seama noii modalități de sesizare, câte explicații au oferit în privința schimbării și de ce era aceasta necesară (n-a spus nimeni că nu era!), dacă au popularizat-o prin mass-media ș.a.m.d., răspunsul e simplu: N/A.
O postare singulară pe Facebookul instituției sau un comunicat pe care nu-l vede aproape nimeni, pierdut între multe altele, nu ține loc de comunicare eficientă cu cetățeanul. O comunicare eficientă înseamnă și să cunoști bine subiectul pe care-l prezinți, să ai capacitatea să anticipezi ce întrebări și nelămuriri vor avea cei vizați și să știi din start cum să le abordezi; înseamnă empatie față de cel care-ți adresează întrebările, mai ales când acela/aceea face parte dintr-o categorie vulnerabilă; înseamnă disponibilitate și conștientizarea propriilor atribuții.
În recomandările sale, Avocatul Poporului insistă asupra nevoii de:
Cu scuzele de rigoare pentru recurgerea la argou, dar trebuie să spunem lucrurilor pe nume: de câte ori i-am văzut, în mijlocul unor comunicări publice, prinși în fața propriilor incompetențe și incapacități pe cei care conduc o autoritate sau o instituție, poate chiar un minister? Managementul prost e mai costisitor în mediul public decât e în cel privat - dacă un business anume poate eșua având un impact limitat, managementul unor instituții și autorități publice ne afectează pe toți.
Să ne amintim, de pildă, de una dintre cele care a condus în ultimii patru ani Ministerul Muncii, care cu fiecare ieșire publică în urma ședințelor de Guvern demonstra cât de puține știa despre ceea ce face propriul minister, despre proiectele cu care venea pe masă în cadrul discuțiilor executive și, uneori, chiar despre titlurile actelor normative pe care le promova; să ne amintim de miniștrii care sunt puși în dificultate de întrebările (pertinente) ale presei, dar și de cei care-i ceartă pe jurnaliști că pun întrebări „nasoale” în zi de sărbătoare, când ministrul vrea să se simtă bine, nu să fie prins cu ușa.
De la șef în jos, cei care se află de fapt în slujba cetățeanului au, adesea, senzația că nu datorează nimic nimănui: nici informare, nici explicații, nici răbdare, nici empatie.
Concluziile Avocatului Poporului sunt clare: comunicarea neunitară, reacțiile lente și lipsa de claritate în răspunsurile autorităților au un impact direct asupra climatului social, nu fac decât să crească nemulțumirea și să slăbească încrederea în stat. În absența unor îmbunătățiri, ne vom învârti în același cerc vicios: nemulțumirile se vor adânci, iar instituțiile statului își vor submina singure credibilitatea în ochii cetățenilor.
__________
Oamenii au, zilele acestea, o așteptare legitimă de a primi răspunsuri sau explicații cu privire la ceea ce ei consideră un atac la temelia democrației. Există oameni mai mult decât competenți care ar reuși să facă asta într-un fel din care oricine (dispus să asculte) să înțeleagă ceva. Dreptul nu e întotdeauna ușor de explicat, dar asta nu justifică fuga de orice tentativă de a-l explica.
Tot ceea ce vreau să spun, în încheiere, e că nu ar trebui să constituie o mirare pentru nimeni că nu primește răspunsurile și explicațiile pe care le așteaptă, în acest context recent - nu e o excepție, e o problemă sistemică.
Citește mai mult despre editorial simona
Comentarii articol (0)