- Determinarea bazei de impozitare pentru taxa pe stâlp este neclară, iar firmele desființate în cursul anului datorează impozitul pentru întregul an.
- Există incertitudini privind aplicarea impozitului pe anumite construcții speciale neprevăzute în catalogul mijloacelor fixe, dar și pe clădirile scutite de impozitul local.
Iată, mai exact, ce probleme are cadrul legal actual:
1. Determinarea bazei de impozitare e neclară. Această observație vine în contextul în care ar putea fi luate în considerare mai multe variante de lucru posibile, în ceea ce privește valoarea construcțiilor existente în patrimoniu la data de 31 decembrie, astfel: valoarea de achiziție, valoarea rămasă neamortizată, valoarea de piață, valoarea reevaluată. Totodată, în legătură cu claritatea legii și aplicarea sa unitară, CCF apreciază că se poate pune și problema indicării exacte a sursei de informații ce se va folosi pentru stabilirea valorii bazei de impozitare.
2. Firmele desființate în cursul anului datorează impozitul pentru tot anul. În înțelegerea fiscaliștilor, pentru contribuabilii care încetează să existe în cursul anului, impozitul pe construcțiile speciale este datorat și calculat pentru întregul an fiscal, indiferent pentru ce perioadă din an a existat persoana juridică. Prin urmare, nu este echitabil ca unui contribuabil care a existat, de exemplu, doar în primele trei luni 2025 să i se ceară taxa pe stâlp pentru tot anul 2025. Ba mai mult, acest lucru este în contradicție cu regula aplicabilă celor care se înființează în cursul anului - aceștia datorează impozitul abia începând cu anul fiscal următor.
3. Există construcții speciale pentru care este neclar dacă se aplică sau nu impozitul. Construcțiile avute în vedere de taxa pe stâlp sunt cele din grupa 1 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, însă se menționează că impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit local pe clădiri. Totuși, în patrimoniul contribuabililor se pot afla, la 31 decembrie, și construcții sau valori aferente unor construcții neprevăzute în acel catalog - amenajările la spații închiriate sau avansurile plătite pentru imobilizările corporale. Astfel, este neclar dacă impozitul se aplică sau nu și asupra acestor elemente patrimoniale de natura construcțiilor.
4. Este neclar ce se întâmplă cu clădirile scutite de impozitul local. Impozitul pe construcțiile speciale se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, însă din aceasta se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozitul local pe clădiri. Astfel, există și clădiri pentru care nu se datorează impozitul local. Așa că este neclar dacă taxa pe stâlp se aplică sau nu în aceste cazuri.
Context: Impozitul pe construcțiile speciale, care s-a aplicat cel mai recent în anul 2016, a fost „reactivat” de Guvern prin OUG 156/2024. Totuși, pentru a fi operaționalizat efectiv, impozitul datorat de persoanele juridice are nevoie și de norme metodologice de la MF. Momentan, au apărut noutăți oficiale doar în privința formularelor necesare persoanelor juridice care datorează taxa pe stâlp (formularul 100, respectiv formularele 700, 010 și 013).
Comentarii articol (0)