Concret, proiectul de OUG introduce modificări în Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat (pilonul II), în Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative (pilonul III), precum și în Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale (pilonul IV).
Printre modificările principale se numără introducerea conceptului de „fond de pensii cu alocare dinamică”, atât pentru fondurile facultative, cât și pentru cele ocupaționale. Mai exact, în ceea ce privește pensiile facultative, această noutate introduce conceptul de strategie „life-cycle” (alocare dinamică) pentru aceste fonduri, ceea ce înseamnă că, pe măsură ce participantul se apropie de vârsta pensionării, structura portofoliului devine mai conservatoare. Până acum, legea nu prevedea explicit un astfel de concept; era posibil ca fondurile să ofere diferite profiluri de risc, dar nu sub forma reglementată a „alocării dinamice”.
Potrivit proiectului de act normativ, la solicitarea administratorului, un fond de pensii facultative autorizat poate fi convertit într-un fond de pensii facultative cu alocare dinamică, cu autorizarea Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
„Fond de pensii facultative cu alocare dinamică reprezintă fondul de pensii facultative în care alocarea activelor se realizează în funcție de vârsta participantului”, se arată în proiect.
O altă modificare importantă este posibilitatea ca persoanele fizice să poată încheia contracte de aderare la un fond de pensii facultative sau private, inclusiv prin semnarea acestora de la distanță.
De asemenea, proiectul de ordonanță propune, în ceea ce privește plata pensiilor facultative, eliminarea criteriului care impunea un minim de 90 de contribuții lunare (rămâne valabil că participantul poate accesa această pensie doar după 60 de ani).
La fel, în ceea ce privește contribuția la fondul de pensii facultative, proiectul de ordonanță elimină limita actuală prevăzută de lege, care stabilește un procent maxim de 15% din venitul salarial brut lunar. Astfel, contribuția va putea depăși acest procent.
Ceea ce face proiectul de OUG este să permită accesul pe piața românească a depozitarilor și administratorilor de fonduri de pensii autorizați în state ce aderă la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., cu condiția să își înființeze o sucursală în România și să fie autorizați de Banca Națională a României, respectiv de ASF, după caz.
De asemenea, proiectul întărește cerințele ca administratorii să dispună de procese și proceduri mai detaliate de identificare, cuantificare, gestionare și monitorizare a riscurilor. Se prevede și o creștere a transparenței în calculul provizioanelor tehnice, astfel încât să fie clarificate eventualele diferențe față de calculele ASF și să se explice situațiile în care apar aceste discrepanțe.
Ce înseamnă toate acestea pentru participanți? Că se pot deschide oportunități de randamente potențial mai mari, prin acces la o gamă mai largă de investiții (inclusiv pe piețe din state OCDE). În ceea ce privește pensiile facultative, de exemplu, participanții ar putea avea de ales între fonduri cu alocare mai prudentă sau mai dinamică, acest principiu fiind tot parte din recomandările OCDE, pentru ca fiecare participant să-și poată modela expunerea la risc după preferințe.
Comentarii articol (1)