Dat fiind faptul că personalul desemnat să asigure serviciul interior din obiectivele sau unitățile militare are un rol esențial în menținerea capacității operaționale a personalului și echipamentelor, Ordinul M.26/2025 al MApN detaliază procedurile obligatorii de examinare medicală pentru personalul militar înainte de a efectua diverse tipuri de serviciu, cum ar fi cel lunar, de continuitate, de pază și intervenție, sau de pază a transporturilor.
Conform măsurii, este necesară raportarea eventualelor problemelor medicale, iar documentul citat stabilește acțiuni în cazul incapacității de serviciu din motive medicale.
În plus, regulamentul impune acordarea permanentă de asistență psihologică și avizarea psihologică a personalului în diverse situații, inclusiv la angajare, după absențe lungi sau evenimente traumatice, specificând și consecințele emoționale care pot duce la înlocuirea temporară din serviciu.
Astfel, măsura detaliază procedurile obligatorii referitoare la examinarea medicală și asistența psihologică destinate personalului implicat în serviciul interior și subliniază importanța frecvenței examinărilor, necesitatea consemnării riguroase a rezultatelor, obligațiile specifice ale personalului și măsurile ce trebuie aplicate în cazul apariției unor dificultăți medicale sau psihologice.
În cadrul acestor proceduri, examinarea medicală obligatorie este realizată lunar pentru personalul din serviciul interior, cu programare stabilită, iar rezultatele sunt înregistrate atât în documentele medicale, cât și în cele specifice serviciului.
Serviciul de continuitate a conducerii implică o examinare medicală obligatorie anuală, cu rezultate consemnate în evidențe.
Personalul din serviciul de pază și intervenție este examinat medical zilnic, înainte de serviciu, iar rezultatele sunt notate în fișa de pază. În cazul pazei transporturilor militare, examinarea se efectuează cu cel mult 24 de ore înainte de misiune, iar rezultatele sunt notate în fișa specifică.
Personalul supus examinării medicale are obligația de a raporta orice problemă de sănătate la intrarea în serviciu, iar în absența personalului responsabil, problemele care afectează atribuțiile trebuie raportate ierarhic.
Colegii care observă că un membru al personalului nu-și mai poate îndeplini sarcinile din motive medicale trebuie să acorde primul ajutor și să ia măsuri pentru evacuarea către cea mai apropiată unitate medicală.
În ceea ce privește asistența psihologică, documentul prevede ca ea să fie asigurată de psihologul unității militare sau de psihologul structurii de asistență psihologică arondate.
De asemenea, personalul pentru serviciul interior trebuie să fie avizat psihologic conform instrucțiunilor în vigoare, la finalul pregătirii, înainte de primul serviciu după o absență lungă, la expirarea avizelor cu restricții, la finalul concediului medical pentru tulburări psihice, la solicitarea comandantului, în cazul evenimentelor traumatice sau la cererea personalului. În plus, rezultatele evaluării psihologice trebuie consemnate în ordinul de zi pe unitate.
Se mai prevede că, în situația în care stările emoționale afectează îndeplinirea atribuțiilor, persoana este înlocuită din serviciu, cu aprobarea comandantului, iar reintroducerea se face doar după asistență psihologică și declararea ca aptă.
Regulamentul conține și reglementări referitoare la modul cum se face înregistrarea personalului care efectuează serviciul de interior în unități militare. Documentul specifică faptul că numărul zilelor de serviciu este distribuit echitabil, anual, ținând cont de rolurile și sarcinile fiecărui individ, posibil ajustate prin ordine superioare.
Responsabilitatea pentru ținerea evidenței la nivelul obiectivului militar revine modulului de operații și instrucție sau ofițerului/subofițerului desemnat din statul major, în timp ce la nivel de subunitate, aceasta este sarcina administratorului acesteia.
Comentarii articol (0)