Mai multe mituri legate de Codul rutier care circulă în spațiul public nu au bază în legislația momentului. De pildă, de principiu, nu este legală parcarea mașinilor pe trotuar, chiar dacă rămâne cel puțin un metru liber pentru trecerea pietonilor, iar polițiștii rutieri îi pot sancționa și pe pietoni, nu doar pe șoferi.
1. Nu e legală parcarea mașinii pe trotuar, chiar dacă rămâne spațiu suficient pentru pietoniCodul rutier stabilește că mașinile nu pot fi parcate, în mod obișnuit, pe trotuare, indiferent de spațiul ce rămâne pentru trecerea pietonilor. Totuși, sunt situații în care se poate face excepție de la această regulă, și anume atunci când într-o zonă există indicatoare care permit parcarea pe trotuar.
Mai exact,
“este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor trebuie să fie de cel puțin un metru”.
De altfel, așa cum este definit în Codul rutier, trotuarul este spațiul longitudinal situat în partea laterală a drumului, separat în mod vizibil de partea carosabilă prin diferență sau fără diferență de nivel, destinat circulației pietonilor.
2. Pietonii pot fi sancționați de polițiștii de la circulație, chiar dacă nu au permis și nu cunosc legislația rutierăUn alt mit care circulă în spațiul public este imposibilitatea sancționării pietonilor la nerespectarea regulilor de circulație, deoarece ei
“nu au permis, iar polițiștii nu au ce să le facă”.
De fapt, Codul rutier stabilește atât obligațiile pietonilor, cât și sancțiuni pentru nerespectarea acestora. Astfel, pietonii sunt obligați să se deplaseze numai pe trotuar, iar în lipsa acestuia, pe acostamentul din partea stângă a drumului, în direcția lor de mers și trebuie să traverseze drumurile publice numai prin locuri special amenajate, marcate și semnalizate corespunzător, ori la culoarea verde a semaforului destinat pietonilor.
Amenzile prevăzute în Codul rutier pentru
pietoni în cazul nerespectării normelor privind circulația pe drumurile publice sunt de
405 sau 607,5 lei (două sau trei puncte-amendă).
3. Nu e ok să mergi cu mașina doar cu pozițiile aprinse în timpul zileiDe ceva vreme, șoferii sunt obligați să aprindă luminile la mașină chiar și în timpul zilei nu doar când circulă pe autostrăzi, drumuri expres sau europene, așa cum stabilea Codul rutier anterior, ci
pe toate drumurile publice.
Totuși, șoferii nu pot merge legal pe timp de zi cu orice fel de lumini aprinse la mașină, ci
doar cu cele de întâlnire (faza scurtă) sau cu luminile pentru circulația diurnă (
DRL - în engleză, Daytime Running Light), care sunt cele care se aprind automat la pornirea motorului.
4. Permisul de conducere nu se anulează la împlinirea unei anumite vârsteSunt șoferi care, odată cu înaintarea în vârstă, se tem că nu li se va mai preschimba permisul de conducere. Legislația rutieră nu stabilește astfel de limitări, respectiv nu interzice, la împlinirea unei vârste, conducerea vehiculelor.
În schimb, șoferii trebuie să fie apți din punct de vedere medical și psihologic. Așadar, șoferilor li se poate interzice condusul vehiculelor, dar
doar dacă nu mai sunt apți din punct de vedere medical și psihologic, nu la împlinirea unei vârste.
Pentru a se vedea dacă sunt apți în continuare din punct de vedere medical și psihologic, conducătorii de autovehicule sunt verificați periodic.
“Examinarea medicală se realizează în scopul certificării aptitudinilor fizice și mentale ale unei persoane necesare conducerii unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, iar evaluarea psihologică în scopul certificării capacităților psihologice necesare pentru a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie”, potrivit Codului rutier.
5. Nu poți trece pe roșu pentru a-i face loc unei mașini de poliție sau unei ambulanțe aflate în spatele tău la semaforAtunci când în spatele unei mașini aflate la semafor se oprește o mașină de poliție sau ambulanță cu semnalele luminoase și cele sonore pornite, șoferii nu sunt obligați să treacă pe roșu pentru a le face acestora loc.
De fapt, potrivit Codului rutier,
lumina roșie obligă participanții la trafic
să oprească în direcția de mers cât mai aproape de marginea drumului, iar
lumina albastră obligă participanții la trafic
să acorde prioritate de trecere.
Așadar, prezența unei mașini de poliție sau a unei ambulanțe aflate în misiune în spatele altei mașini nu poate justifica încălcarea, de către șoferul acesteia din urmă, a prevederilor Codului rutier, respectiv trecerea pe culoarea roșie a semaforului.
În schimb, dacă într-o zonă se află mașini de poliție sau ambulanțe ce au semnalele luminoase și pe cele sonore în funcțiune, pietonilor le sunt interzise traversarea și circulația pe carosabil până la trecerea vehiculelor respective.
6. Semnul de începător nu trebuie purtat la obținerea fiecărei categorii de permis de conducereCodul rutier spune că pentru conducătorii de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie care au o vechime mai mică de un an
de la obținerea permisului de conducere se stabilesc prin regulament reguli suplimentare de circulație.
Pe de altă parte,
Regulamentul de aplicare a Codului rutier stabilește că cei ce au o vechime mai mică de un an de la obținerea permisului de conducere trebuie să aplice pe parbrizul și pe luneta autovehiculului, tractorului agricol sau forestier semnul distinctiv stabilit pentru conducătorii de autovehicule începători.
Totodată, șoferii începători trebuie să circule în afara localităților cu o viteză mai mică decât limita stabilită pentru categoria din care face parte autovehiculul condus.
Așadar, obligațiile ce vizează șoferii începători se aplică în primul an de la
“obținerea permisului de conducere”, nu a unei categorii.
Comentarii articol (1)