O recentă directivă europeană modifică reglementările existente până acum referitoare la schimbul transfrontalier de informații privind încălcările rutiere care afectează siguranța. Amendamentele aduse extind gama de infracțiuni incluse, îmbunătățesc procedurile de identificare a șoferilor, precizează drepturile șoferilor nerezidenți și stabilesc un portal online cu informații despre reglementările rutiere din UE. Se introduce o procedură de asistență reciprocă între statele membre pentru identificarea șoferilor și recuperarea amenzilor. Tările Uniunii au la dispoziție aproape doi ani pentru a transpune noile prevederi în legislația națională.
Conducătorii de vehicule reprezintă una dintre categoriile de cetățeni pentru care anul 2024 a adus, probabil, cea mai lungă serie de noutăți legislative. Pornind de la introducerea posibilității de a conduce și anumite motociclete și terminând cu schimbări referitoare la amenzi, formalități administrative sau consecințe ale încălcării anumitor prevederi legale, conducătorii autovehiculelor trebuie să își actualizeze multe dintre informațiile pe care le știau cu privire la deplasarea pe drumurile publice. Citește articolul
Expirarea valabilității Inspecției Tehice Periodice (ITP) atrage după sine imposibilitatea legală de a folosi vehicul pe drumurile publice. Registrul Auto Român (RAR) oferă posibilitatea verificării acestei informații online. Citește articolul
Codul rutier se modifică în această săptămână, pentru a da posibilitatea celor ce surprind comportamente agresive în trafic să trimită înregistrările audio-video polițiștilor, care, în baza acestora, vor putea sancționa șoferii, potrivit unei ordonanțe apărute în vară. Pentru sancționarea șoferilor indisciplinați în trafic, polițiștii vor putea utiliza, de asemenea, date de monitorizare a traficului rutier primite de la administratorii drumurilor publice, iar în aceste cazuri, polițiștii vor putea sancționa mai multe tipuri de abateri de la regulile de circulație, nu doar comportamentul agresiv în trafic, așa cum se întâmplă în cazul înregistrărilor făcute cu camere de bord sau telefoane. Totuși, ar mai putea dura o vreme până ce măsurile să fie aplicabile în practică, deoarece e nevoie de modificarea infrastructurii informatice a poliției. Citește articolul
Șoferii care încalcă legislația rutieră ar fi trebuit să poată fi sancționați și pe baza înregistrărilor video realizate de alți participanți la trafic, nu doar în baza constatării directe a polițistului sau a filmărilor realizate de acesta cu camere video omologate, dar proiectul ce conține măsura a fost respins definitiv marți de Parlament, ceea ce înseamnă că nu va mai ajunge să se aplice. Citește articolul
Contestarea unui proces-verbal de contravenție se face în 15 zile de la momentul când este înmânat sau comunicat, conform legislației. Chiar dacă după depunerea contestației se suspendă sancțiunea cu pricina, e preferabil ca amenda să fie plătită în cel mult 15 zile, pentru a nu pierde beneficiul plății unei valori mult mai mici. Citește articolul
Românii care au primit o amendă rutieră în alt stat al Uniunii Europene (UE) pot să fie executați silit pentru acea amendă și în România, deși nu autoritățile române au fost cele care au aplicat sancțiunea. Acest luru este posibil în temeiul legislației europene, care obligă statele membre ale Uniunii să recunoască și să pună în executare sancțiunile pecuniare rutiere aplicate în alte state membre. Astfel, dacă un român primește o amendă de circulație în Olanda, aceasta va putea fi pusă în executare în România. Citește articolul
Pentru prima dată în România, trotinetele electrice vor fi reglementate printr-o lege care vizează modificarea Codului rutier. Modificarea este prevăzută într-un proiect de lege care a depășit termenul de adoptare tacită la Senat. Astfel, prin aceste modificări, conducătorii trotinetelor electrice vor putea circula legal pe drumurile publice. Cei ce nu vor respecta regulile privind circulația trotinetelor electrice vor putea fi sancționați cu amenzi de peste 1.000 de lei. Citește articolul
Este a doua oară când Curtea Constituțională a României (CCR) trimite înapoi în Parlament o propunere legislativă ce prevede modificări la Codul rutier în privința amplasării radarelor. În forma analizată de CCR, propunerea prevede că polițiștii nu vor mai putea instala radare pe mașinile neinscripționate sau care nu sunt amplasate în locuri vizibile și nu le vor mai putea folosi decât dacă sunt îmbrăcați cu uniforma specifică, iar radarele de tip pistol nu vor mai putea fi folosite la mai mult de zece metri de mașina de poliție. Citește articolul
Un proiect legislativ de modificare a Codului rutier, ce va fi înregistrat curând la Parlament, va viza reglementarea, pentru prima dată în România, a trotinetelor electrice, conform unui comunicat de presă al inițiatorului documentului. Motivul pentru care a fost propusă o astfel de reglementare este de a permite crearea unei noi categorii de vehicule, astfel încât utilizatorii trotinetelor electrice să scape de riscul unor amenzi la care sunt expuși în prezent. Citește articolul