Atunci când întocmesc un proces-verbal de contravenție pentru depășirea vitezei legale, polițiștii vor trebui să aplice în favoarea șoferului sancționat anumite marje de eroare, indiferent de tipul radarului folosit, potrivit unui proiect de lege ce a primit recent raport favorabil la Senat. Citește articolul
Traficul rutier pe drumurile publice din România va fi monitorizat, peste câțiva ani, printr-un sistem integrat, numit e-SIGUR, iar în cazul încălcării regulile de circulație, șoferii identificați astfel vor putea fi sancționați de polițiști, potrivit unei legi oficializate azi. Sistemul de monitorizare va conține, printre altele, 500 de camere video și 300 de radare mobile. Citește articolul
Ținând cont de faptul că România este, în continuare, pe primul loc la nivel european în ceea ce privește numărul persoanelor decedate în accidente rutiere, autoritățile de la noi au stabilit, prin Strategia Națională privind Siguranța Rutieră pentru perioada 2022-2030, oficializată deja, introducerea unor măsuri ce au ca scop reducerea numărului de accidente rutiere mortale. Printre altele, a fost stabilită apariția, în următorii ani, a unui sistem automat de detecţie şi constatare a abaterilor rutiere, bazat pe aproximativ 300 de radare și 500 de camere video. Astfel, cu ajutorul acestui sistem, șoferii care vor încălca legislația rutieră vor fi sancționați automat, fără să mai fie opriți în trafic de polițiști. Citește articolul
Este a doua oară când Curtea Constituțională a României (CCR) trimite înapoi în Parlament o propunere legislativă ce prevede modificări la Codul rutier în privința amplasării radarelor. În forma analizată de CCR, propunerea prevede că polițiștii nu vor mai putea instala radare pe mașinile neinscripționate sau care nu sunt amplasate în locuri vizibile și nu le vor mai putea folosi decât dacă sunt îmbrăcați cu uniforma specifică, iar radarele de tip pistol nu vor mai putea fi folosite la mai mult de zece metri de mașina de poliție. Citește articolul
Șoferii nu vor mai putea fi sancționați de către polițiștii care folosesc radarul și care nu poartă uniformele specifice, nu folosesc o mașină cu însemnele poliției sau radarele nu sunt semnalizate corespunzător, cu ceva distanță înainte și, dacă nu se respectă aceste prevederi, procesul-verbal de constatare a contravenției devine nul. Aceste măsuri se regăsesc într-o propunere legislativă care a primit votul Parlamentului în vara lui 2018, declarată parțial neconstituțională de Curtea Constituțională a României (CCR) spre sfârșitul anului trecut și care ar putea fi supusă votului senatorilor chiar azi, având propunere de respingere. Citește articolul
Acele erori maxime de măsurare ale aparatelor radar, așa cum sunt reglementate prin act normativ, sunt relevante doar când respectivul aparat e verificat și omologat de autorități pentru a intrat pe piață, potrivit unei decizii a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) care a apărut recent în Monitorul Oficial. Asta înseamnă că șoferii nu se pot prevala de ele pentru a contesta sancțiunile pentru depășirea limitelor legale de viteză, pentru că marja de eroare legală nu e relevantă la momentul constatării contravenției rutiere. Citește articolul
Legislația rutieră din Italia prevede că, pentru a putea fi folosit la constatarea depășirii vitezei legale, un aparat radar trebuie să fie supus unui control metrologic anual, altfel amenda pe care o primește un șofer înregistrat cu un aparat radar care nu a fost verificat și certificat din punct de vedere metrologic se anulează din oficiu. O decizie recentă a Curții Supreme obligă agenții constatatori să înregistreze în procesul-verbal mai multe date despre aparatul radar folosit, altfel acesta se anulează. Citește articolul
Amenda pentru depășirea limitei de viteză poate fi aplicată în mod valabil atât de polițistul care constată, în baza aparaturii pe care o are la dispoziție, că s-a depășit limita legală, dar și de un alt coleg de-al său din trafic și căruia i-a transmis informațiile. Instanța supremă a țării noastre a lămurit de curând chestiunea și a stabilit că nu poate să fie pusă sub semnul întrebării legalitatea amenzii aplicată de alt polițist din trafic decât operatorul radar. În prezent, amenzile pentru depășirea limitei de viteză pot ajunge și până la 2.900 de lei. Citește articolul
Poliţistul poate încheia procesul-verbal pentru depășirea vitezei legale pe baza informaţiilor comunicate prin radio de către operatorul radar, chiar dacă cei doi se află în locuri diferite și doar unul dintre ei este cel care constată în mod efectiv contravenția, potrivit unei decizii a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ). Practic, prin această decizie se lămurește una dintre problemele vehement contestate de șoferi. Interpretarea dată de Curte a devenit de astăzi general obligatorie. Citește articolul
Poliţia Română a anunţat recent că va începe să folosească noi radare pentru depistarea şoferilor care încalcă limitele legale de viteză. Acestea au un laser integrat şi sunt, potrivit sursei citate, cele mai performante aparate de măsurare a vitezei maşinilor disponibile în prezent. Citește articolul