În condițiile în care Codul rutier prevede suspendarea de drept a înmatriculării vehiculului ”la data expirării sau, după caz, a anulării inspecției tehnice periodice și încetează la data la care vehiculul trece o nouă inspecție tehnică periodică”, verificarea valabilității acesteia este foarte importantă.
RAR oferă o modalitate facilă de a verifica valabilitatea ITP-ului pentru un vehicul înmatriculat în România, în condițiile în care RAR are o bază de date în care sunt înregistrate ITP-urile valabile, astfel că instituția dă și posibilitatea consultării online a acestor informații.
Pentru a accesa baza de date referitoare la valabilitatea unei inspecții tehnice, utilizatorii au nevoie de seria cărții de identitate a vehiculului (CIV) sau de numărul VIN (seria caroseriei).
Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) este documentul emis de RAR care atestă dreptul de proprietate asupra vehiculului și conține datele tehnice și de identificare ale acestuia, iar numărul VIN (Vehicle Identification Number) este un cod unic al caroseriei vehiculului.
Este important de menționat că pentru vehiculele cu numărul VIN mai mic de 17 caractere, căutarea în baza de date RAR trebuie făcută folosind seria CIV.
De asemenea, actualizarea bazei de date RAR se face periodic, deci este posibil ca informațiile despre ITP să nu fie disponibile imediat după efectuarea inspecției. Dacă datele despre ITP nu corespund cu cele din anexa certificatului de înmatriculare după 24 de ore de la efectuarea inspecției, acest lucru poate fi semnalat prin trimiterea unei sesizări către RAR.
Este bine de știut că vehiculele noi, înmatriculate pentru prima dată în România, nu se regăsesc în baza de date RAR, deoarece nu au fost supuse încă unei inspecții tehnice periodice.
Conform legislației în vigoare, la expirarea sau anularea ITP-ului, înmatricularea vehiculului se suspendă automat. Suspendarea se ridică odată ce vehiculul promovează o nouă inspecție tehnică periodică, iar obligația efectuării ITP-ului și respectarea periodicității acestuia revine proprietarului vehiculului.
Ar fi bine de reținut și detaliul legislativ care interzice circulația pe drumurile publice a unui vehicul fără ITP valabil, astfel încât deplasarea acestuia în vederea efectuării inspecției tehnice nu poate fi făcută decât pe platformă, fapt care ridică considerabil costurile acestei operațiuni periodice: ”este interzisă circulația pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor neasigurate obligatoriu de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de circulație, a celor pentru care a intervenit suspendarea înmatriculării, precum și a vehiculelor înregistrate al căror termen de valabilitate a inspecției tehnice periodice a expirat ori este anulată”.
Potrivit Codului Rutier, conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care prezintă deficiențe periculoase sau al cărui termen de valabilitate a inspecției tehnice periodice a expirat constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni. În plus, dacă vehiculul înregistrat nu are efectuată inspecția tehnică periodică valabilă ori aceasta este anulată, ”Poliția Rutieră reține certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia”. Valoarea punctului-amendă este plafonată până la sfârșitul anului la 165 de lei, iar încadrarea la clasa a patra înseamnă că sancțiunea pecuniară poate ajunge la 3.300 de lei.
Comentarii articol (0)