Proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii nr.84/1998 privind marcile si indicatiile geografice Art.I. - Legea nr.84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr.161 din 23 aprilie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1.
Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins: Drepturile asupra marcilor si indicatiilor geografice sunt dobandite si aparate, pe teritoriul Romaniei, in conditiile legii.
Strainii cu domiciliul sau sediul in afara teritoriului Romaniei beneficiaza de dispozitiile prezentei legi in conditiile conventiilor internationale privind marcile si indicatiile geografice la care Romania este parte.
2.
Articolul 2 se abroga. 3.
Dupa articolul 1 se introduce un nou articol, art.2-1 care va avea urmatorul cuprins:
"Poate constitui marca orice semn susceptibil de reprezentare grafica cum ar fi : cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si in special forma produsului sau ambalajului sau, culori, combinatii de culori, holograme, semnale sonore, precum si orice combinatie a acestor semne, cu conditia ca semnele sa permita a distinge produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altor intreprinderi."
4.
La articolul 3, literele a) si b) se elimina
5.
La articolul 3 se introduce o noua litera, litera a1 care va avea urmatorul cuprins:
"a1 ) - "inregistrare marca" este un mod de dobandire a drepturilor asupra unei marci in temeiul prezentei legi sau conventiilor si tratatelor internationale la care Romania este parte."
6.
La articolul 3 dupa litera a1 ) se introduce o noua litera, litera b1) care va avea urmatorul cuprins: "b1 ) - marca comunitara este o marca inregistrata de Oficiul de armonizare in Piata Interna in conformitate cu Regulamentul CE nr.40/94 al Consiliului privind marca comunitara."
7.
La articolul 3, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"c) marca notorie este marca larg cunoscuta in Romania la data depunerii unei cereri de inregistrare marca sau la data prioritatii revendicate in cerere, in cadrul segmentului de public vizat pentru produsele sau serviciile carora aceasta se aplica, fara a fi necesara inregistrarea sau utilizarea marcii in Romania pentru a fi opusa;"
8
.La articolul 3 literele g) si h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"g) solicitantul este persoana in numele careia este depusa o cerere de inregistrare a unei marci; h) titularul este persoana in numele careia marca este inregistrata in Registrul Marcilor."
9.
La articolul 3 dupa litera i) se introduce o noua litera, lit. i1) care va avea urmatorul cuprins:
"i1)Registrul Marcilor reprezinta colectia de date, tinuta de catre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, care cuprinde marcile inregistrate in Romania precum si toate datele inscrise referitoare la aceste inregistrari, indiferent de suportul pe care sunt pastrate aceste date."
10.
La articolul 3, dupa litera m) se introduc doua noi litere, litera n) si o) care va avea urmatorul cuprins: "n) Regulamentul privind marca comunitara - Regulamentul (CE) nr.40/94 al Consiliului, din 20 decembrie 1993, privind marca comunitara."
o) Aranjamentul de la Nisa este Aranjamentul de la Nisa privind clasificarea internationala a produselor si serviciilor in vederea inregistrarii marcilor din 15 iunie 1957, revizuit la Stockholm la 14 iulie 1967 si la Geneva la 13 mai 1977 si modificat la 2 octombrie 1979.
#PAGEBREAK#
11.
La articolul 4 dupa alineatul 1 se introduce un nou alineat, alin.2 care va avea urmatorul cuprins:
"Marcile comunitare beneficiaza de protectie pe teritoriul Romaniei in baza Regulamentului privind marca comunitara."
12.
Dupa articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 41 care va avea urmatorul cuprins:
"Art.41 - Titular al unei marci inregistrate, poate fi orice persoana fizica sau juridica, inclusiv entitati de drept public."
13.
La articolul 5 alineatul 1, litera a) se modifica si va avea urmatorul continut:
"Art.5 - Sunt refuzate la inregistrare sau sunt susceptibile a fi declarate nule inregistrarile de marci pentru urmatoarele motive absolute:
a) semnele care nu pot constitui o marca."
14.
La articolul 5 alineatul 1, dupa litera l) se introduc doua noi litere m) si n) care vor avea urmatorul cuprins: m) marcile care contin semne de inalta valoare simbolica si in special, un simbol religios;
n) marcile care contin fara autorizatia organelor competente ecusoane, embleme, blazoane, semne heraldice sau alte insemne decat cele vizate de art.6 ter din Conventia de la Paris si prezinta un interes public;
15.
La articolul 5 alineatul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Dispozitiile alin.1 lit.b),c) si d) nu se aplica daca, inainte de data de depozit a cererii de inregistrare a marcii si ca urmare a folosirii, acesteia, marca a dobindit un caracter distinctiv."
16.
Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art.6 (1) In afara motivelor de refuz prevazute la art.5 o marca este refuzata la inregistrare sau, dupa caz, este susceptibila a fi declarata nula, pentru urmatoarele motive relative de refuz:
a) cand este identica cu o marca anterioara, iar produsele si serviciile pentru care marca a fost inregistrata sunt identice cu cele pentru care marca anterioara este protejata;
b) daca din motive de identitate sau de similitudine cu marca anterioara si din motive de identitate sau similitudine a produselor sau serviciilor pe care cele doua marci le desemneaza exista, in spiritul publicului, un risc de confuzie care cuprinde riscul de asociere cu marca anterioara.
(2) - In aplicarea alin.(1), sunt marci anterioare, marcile a caror data de depozit este anterioara datei de depozit a cererii de inregistrare a unei marci sau, dupa caz, a dreptului de prioritate invocat in sustinerea acesteia si care fac parte din urmatoarele categorii:
a) marcile comunitare,
b) marcile inregistrate in Romania,
c) marcile inregistrate in baza unor acorduri internationale si avand efect in Romania.
(3) Sunt deasemenea marci anterioare:
a) marcile comunitare care revendica vechimea unei marci, conform regulamentului marcii comunitare, fata de o marca vizata la alin.2) lit.b) si c), chiar daca aceasta din urma marca a incetat sa mai existe sau a facut obiectul unei renuntari;
b) cererile de marca vizate la lit.a) si alin.2), sub conditia inregistrarii ulterioare a marcilor; c) marcile care, la data de depozit a cererii de marca sau, dupa caz, la data prioritatii invocate, sunt notorii in Romania, in sensul art.6 bis al Conventiei de la Paris.
(4) O marca este de asemenea refuzata la inregistrare, sau, daca a fost inregistrata, este susceptibila de a fi declarata nula daca este identica sau similara cu o marca comunitara anterioara, in sensul alin.(2) si (3) si daca a fost destinata a fi inregistrata pentru produse sau servicii care nu sunt similare cu cele pentru care marca comunitara anterioara este inregistrata, cand marca comunitara anterioara se bucura de un renume in Comunitate si daca folosirea marcii ulterioare just motiv aduce aduce pe nedrept profit din caracterul distinctiv sau din renumele marcii comunitare anterioare sau daca ar aduce acesteia un prejudiciu.
#PAGEBREAK#
(5) O marca este deasemenea refuzata la inregistrare, sau, daca a fost inregistrata, este susceptibila de a fi declarata nula daca:
a) marca este identica sau similara cu o marca anterioara inregistrata in Romania, in sensul alin.(2) si (3) si daca aceasta este destinata a fi inregistrata, sau este inregistrata, pentru produse sau servicii care nu sunt similare cu cele pentru care marca anterioara a fost inregistrata, cand marca anterioara se bucura de un renume in Romania si daca prin folosirea fara drept a marcii ulterioare s-ar profita de caracterul distinctiv sau de renumele marcii anterioare sau daca prin aceasta folosire s-ar aduce prejudicii marcii anterioare;
b) drepturile decurgand dintr-un semn utilizat in viata de afaceri au fost dobandite inainte de data de depozit a cererii de marca ulterioara sau, dupa caz, inainte de data prioritatii invocate, in sustinerea cererii de marca ulterioara, si daca acel semn utilizat anterior da titularului sau dreptul de a interzice utilizarea marcii ulterioare;
c) folosirea marcii poate fi interzisa in virtutea unui drept anterior protejat, altul decat drepturile anterioare mentionate la lit.b) si alin.(2) si (3), si, in special, un drept la nume, un drept la imagine, un drept de autor sau un drept de proprietate industriala;
d) marca este identica sau similara cu o marca colectiva anterioara a carei valabilitate a incetat cu maximum 3 ani inainte de data de depozit;
e) marca este identica sau similara cu o marca de certificare anterioara a carei valabilitate a incetat cu maximum 10 ani inainte de data de depozit;
f) marca este identica sau similara cu o marca anterioara inregistrata pentru produse sau servicii identice sau similare si a carei valabilitate a incetat din motive de nereinnoire intr-un termen de maximum 6 luni inainte de depozit, afara de situatia in care titularul marcii anterioare si-a dat consimtamantul la inregistrarea marcii ulterioare ori daca titularul nu a utilizat marca sa;
g) marca poate fi confundata cu o marca utilizata in strainatate la data depozitului cererii si care continua sa fie utilizata acolo, daca cererea a fost facuta cu rea credinta de solicitantul din Romania.
(6) O marca nu va fi refuzata la inregistrare sau inregistrarea anulata cand titularul marcii anterioare sau a dreptului anterior consimte la inregistrarea marcii ulterioare.
(7) O marca este de asemenea refuzata la inregistrare cand este solicitata a fi inregistrata de catre mandatarul sau reprezentantul titularului marcii, in nume propriu si fara consimtamantul titularului marcii daca mandatarul sau reprezentantul titularului nu isi poate justifica actiunea."
17.
Articolul 7 se abroga.
18.
Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Dreptul la marca apartine solicitantului care a depus primul, in conditiile legii, cererea de inregistrare a marcii."
19.
Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.10.- Cererea de inregistrare a unei marci, redactata in limba romana si continand elementele prevazute la alin.(2) constituie depozitul marcii.
Cererea de inregistrare a marcii va contine:
a) indicatia explicita sau implicita de solicitare a inregistrarii unei marci
b) indicatii care sa permita stabilirea identitatii solicitantului ;
c) indicatii care sa permita oficiului sa ia legatura cu solicitantul, sau, dupa caz, mandatarul sau ;
d) o reprezentare grafica, suficient de clara, a marcii a carei inregistrare este ceruta ;
e) lista produselor si/sau serviciilor pentru care se solicita inregistrarea marcii ;
f) dovada achitarii taxei de inregistrare si de publicare a marcii.
Cererea va prezenta mentiuni exprese cand marca:
a) contine una sau mai multe culori revendicate ca element distinctiv al marcii ;
b) este tridimensionala sau alt tip decat cele verbale sau figurative.
c) contine o transliterare sau o traducere a marcii ori a unor elemente ale marcii.
#PAGEBREAK#
Cererea va contine de asemenea, date privind elemente asupra calitatii solicitantului, calitatea solicitantului se va referi la o singura marca si va fi prezentata in conditiile prevazute de Regulamentul de aplicare a legii.
Cand produsele sau serviciile apartinand mai multor clase, stabilite conform clasificarii instituite prin Aranjamentul de la Nisa, figureaza intr-o singura cerere, aceasta cerere da loc la o singura inregistrare.
Cererile de inregistrarea depuse in baza Aranjamentului de la Madrid sau a Protocolului referitor la Aranjamentul de la Madrid trebuie sa indeplineasca conditiile acestor tratate, la care Romania este parte.
Depunerea cererii de inregistrare a marcii se poate face la registratura Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, prin posta sau pe cale electronica in conditiile prevazute de Regulamentul de aplicare a legii.
20.
La articolul 12 alineatul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" Daca solicitantul a prezentat anumite produse si servicii in cadrul unei expozitii internationale oficiale sau oficial recunoscuta, in sensul Conventiei privind expozitiile internationale semnata la Paris la 22 noiembrie 1928 si revizuita la 30 noiembrie 1972, organizata pe teritoriul Romaniei sau intr-un stat membru al Conventiei de la Paris si daca o cerere de inregistrare a marcii sub care au fost prezentate aceste produse si servicii a fost depusa la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci intr-un termen de 6 luni de la data primei prezentari in expozitie, solicitantul va beneficia de un drept de prioritate de la data introducerii produsului in expozitie . "
21.
Articolul 14 se modifica si va avea urmatorul continut:
Inregistrarea unei marci poate fi ceruta individual sau in comun de orice persoana.
In absenta unei prevederi contrare care rezulta dintr-un tratat international la care Romania este membru, solicitantii straini trebuie sa fie reprezentati in fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci de catre un mandatar autorizat, in conditiile prevazute de OG 66/2000 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier in proprietate industriala, cu modificarile ulterioare precum si de Regulamentul de aplicare a legii.
22.
La articolul 17 dupa alineatul 4 se introduce un nou alineat, alineatul 5 cu urmatorul cuprins:
Daca solicitantul cererii de inregistrare a marcii nu a mentionat in cerere datele din care sa rezulte calitatea prevazuta de art.41, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci va notifica solicitantului lipsurile constatate si-i va acorda un termen pentru completare. In cazul in care solicitantul nu o completeaza in termen, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci respinge cererea de inregistrare a marcii.
23.
Dupa art.17 se introduc cinci articole noi art.171 , 172 ,173 , 174, 175 care vor avea urmatorul cuprins:
Art.171 Cererea de inregistrare a marcii avand data de depozit se publica, in format electronic, in 30 de zile de la data inregistrarii cererii, de catre Oficiu, in conditiile prevazute de Regulamentul de aplicare a legii.
Art. 172 - In termen de 2 luni de la data publicarii cererii de marca efectuata conform art.171 , orice persoana interesata poate formula observatii privind cererea de inregistrare a marcii, pentru motivele prevazute la art.5.
Art. 173 - In termen de 2 luni de la data publicarii cererii de marca efectuata conform art.171 orice persoana interesata poate formula opozitie la inregistrarea marcii pentru motive relative de refuz.
Opozitiile trebuie sa fie formulate in scris, motivat si cu plata taxei prevazute de lege.
In cazul neplatii taxelor legale pentru opozitie se considera ca aceasta nu a fost facuta.
Art.174 - Oficiul notifica solicitantului cererii opozitia formulata conform art.23, indicand numele persoanei care a formulat-o, precum si motivele opozitiei privind inregistrarea marcii.
In termen de 2 luni de la data notificarii opozitiei, solicitantul poate prezenta punctul sau de vedere.
Solutionarea opozitiei poate fi suspendata in urmatoarele situatii:
a) cand se bazeaza pe o cerere de inregistrare a unei marci, pana la inregistrarea acesteia;
b) marca opusa face obiectul unei actiuni in anulare sau decadere, pana la solutionarea definitiva a cauzei;
c) la cererea motivata a unei parti.
Art.175 - Opozitia, formulata cu privire la cererea de marca publicata se va solutiona de catre o comisie potrivit Regulamentului de aplicare a legii.
Comisia emite un aviz de admitere sau respingere a opozitiei, care va fi aplicat intocmai in examinarea de fond.
#PAGEBREAK#
24.
Articolul 18 se abroga.
25.
Articolul 19 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci examineaza in fond si hotaraste admiterea inregistrarii marcii, in tot sau in parte, ori respingerea cererii de inregistrare a marcii in termen de 6 luni de la publicarea acesteia sub conditia achitarii taxelor.
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci examineaza :
a) capacitatea solicitantului conform art.3 lit.g) si art.41 ;
b) conditiile prevazute la art.13 alin.1 si 2, daca in cerere se invoca o prioritate;
c) - motivele de refuz prevazute la art.5 si daca este cazul observatiile formulate.
In cazul in care au fost formulate opozitii cu privire la cererea de marca pentru motivele prevazute la art.6, avizul comisiei de opozitii este obligatoriu in examinarea de fond.
26.
Dupa art.19 se introduce un nou articol, articolul 191 cu urmatorul cuprins:
Cand unul din elementele componente ale marcii este lipsit de caracter distinctiv si daca acest element este de natura sa creeze indoieli asupra intinderii protectiei marcii, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci poate cere solicitantului sa declare in termen de 2 luni de la data notificarii, ca nu va invoca un drept exclusiv asupra acestui element. Declaratia va fi publicata de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci odata cu marca inregistrata.
In lipsa declaratiei prevazuta la alin.1 cererea de inregistrare a marcii se respinge.
27.
Articolul 22, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Daca in urma examinarii cererii potrivit art.19 si art. 20 se constata ca sunt indeplinite conditiile pentru inregistrarea marcii, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci decide inregistrarea marcii. Marca se publica in termen de 2 luni de la data deciziei de inregistrare a marcii in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala si oficiul elibereaza certificatul de inregistrare a marcii numai dupa plata taxei de publicare si eliberare. Neplata taxei prevazuta la alin.1 atrage decaderea din drepturi asupra marcii.
28.
Articolul 23 se abroga 29.
Articolul 24 se abroga.
30.
Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins :
In cursul procedurilor, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci poate cere solicitantului lamuririle si actele pe care le considera necesare, daca exista o indoiala asupra exactitatii sau continutului elementelor cererii de inregistrare a marcii.
31.
Articolul 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci inscrie in Registrul Marcilor, acele marci pentru care s-a luat o decizie de inregistrare .
Datele continute in Registrul Marcilor, cat si dosarele cererilor de marca publicate sunt publice.
32.
La articolul 29, alineatul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Taxa pentru reinnoire a inregistrarii marcii este datorata odata cu cererea de reinnoire; cererea poate fi depusa si taxa de reinnoire poate fi platita si in urmatoarele 6 luni de la expirarea duratei de protectie cu majorare prevazuta de lege.
33.
La alineatul 1 al articolului 30, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins :
" c)numarul de inregistrare a marcii in Registrul Marcilor ;
34.
La articolul 30 alineatul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins :
" Cind titularul solicita reinnoirea numai pentru o parte din produsele si serviciile inscrise in Registrul Marcilor, acesta va indica si numele acelor produse sau servicii pentru care se solicita reinnoirea inregistrarii marcii. "
35.
Articolul 32 se modifica si va avea urmatorul cuprins :
" Reinnoirea inregistrarii marcilor se inscrie in Registrul Marcilor si se publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala in termen de 6 luni de la depunerea la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci a cererii de reinnoire. "
#PAHEBREAK#
36.
La articolul 33 alineatul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins :
Pe durata protectiei marcii, titularul poate solicita la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci,cu plata taxei prevazuta de lege, introducerea de modificari neesentiale ale unor elemente ale marcii, inclusiv privind numele sau adresa titularului, sub conditia ca modificarile sa nu afecteze caracterul distinctiv a marcii .Lista de produse si servicii nu poate fi extinsa.
37.
Articolul 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins :
Art.34. - Pe durata protectiei marcii, titularul acesteia poate solicita la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, cu plata taxei prevazuta de lege, inscrierea modificarilor intervenite cu privire la numele, denumirea sau adresa titularului in Registrul Marcilor. Modificarile inscrise in registru se publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala.
38.
La alineatul 2 al articolului 35, preambulul se modifica si va urmatorul cuprins :
Titularul marcii poate cere instantei judecatoresti competente sa interzica tertilor sa foloseasca, in activitatea lor comerciala, fara consimtamantul titularului sau:
39.
La articolul 36, alineatul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Pentru actele prevazute la alineatul 1, savarsite ulterior publicarii cererii de inregistrare a marcii, solicitantul poate cere despagubiri, titlul pentru plata despagubirilor devenind executoriu numai dupa data inregistrarii marcii.
40.
Articolul 37 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Dreptul asupra marcii se epuizeaza, iar titularul nu poate sa interzica altor persoane folosirea acesteia pentru produse care au fost puse in comert in Spatiul Economic European sub aceasta marca de catre insusi titular sau cu consimtamantul sau.
Alin.(1) nu este aplicabil daca motive legitime justifica faptul ca titularul se opune comercializarii ulterioare de produse, in special, cand starea produselor este modificata sau alterata dupa punerea lor in comert.
41.
La articolul 38, alineatul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Dispozitiile alin.1 sint aplicabile cu conditia ca folosirea elementelor prevazute la lit.a),b) si c) sa fie conforma practicilor oneste. "
42.
La articolul 39 alineatul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Drepturile asupra marcii pot fi transmise de catre solicitant sau titular prin cesiune, licenta sau pe cale succesorala.
43.
La articolul 41 dupa alineatul 1 se introduce un nou alineat, alineatul 11 cu urmatorul cuprins:
Oficiul refuza inscrierea cesiunii daca rezulta in mod evident ca prin aceasta publicul va fi indus in eroare cu privire la natura, calitatea sau originea geografica a produselor sau serviciilor pentru care marca a fost inregistrata.
44.
Alineatul 2 al articolul 41 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
La cererea persoanei interesate si cu plata taxei prevazuta de lege Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci inscrie cesiunea in Registrul Marcilor si o publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala. Cesiunea este opozabila fata de terti incepand cu data publicarii acesteia in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala.
45.
La articolul 42 alineatul 1 se modifica si va avea urmatorul continut:
Titularul marcii poate, in baza unui contract de licenta, sa autorizeze tertii sa foloseasca marca pentru toate sau numai pentru o parte din produsele ori serviciile pentru care marca a fost inregistrata.
46. Alineatul 5 al articolului 42 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Licentele se inscriu in Registrul Marcilor, cu plata taxei prevazuta de lege si se publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala. Licenta este opozabila fata de terti de la data publicarii acesteia in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala.
#PAGEBREAK#
47.
La articolul 43 dupa alineatul 3 se introduc doua noi alineate, alineatele 4 si 5 cu urmatorul cuprins:
(
4) Lipsa inscrierii unei licente la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci nu afecteaza:
a) valabilitatea inregistrarii marcii care face obiect al licentei ori cu privire la protectia licentei marcii;
b) interventia intr-o actiune in contrafacere angajata de titular ori obtinerea in cadrul acestei proceduri, de daune interese urmare contrafacerii unei marci, care face obiect al licentei.
(
5) Lipsa inscrierii licentei nu este o conditie pentru ca folosirea unei marci de catre beneficiarul licentei sa poata fi considerata echivalentul unui act de utilizare de catre titular in cadrul procedurilor referitoare la dobandirea, mentinerea validitatii ori la apararea drepturilor cu privire la acea marca.
48.
La articolul 44 alineatul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Renuntarea la marca se declara in scris la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci de catre titularul marcii sau de persoana imputernicita de acesta, iar drepturile asupra marcii se sting, cu privire la produsele si serviciile la care marca se refera, de la data inscrierii renuntarii in Registrul Marcilor. "
49.
Articolul 45 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Orice persoana interesata poate solicita Tribunalului Bucuresti, oricand in cursul duratei de protectie a marcii, decaderea titularului din drepturile conferite de marca daca:
a) fara motive justificate, intr-un termen de 5 ani socotit de la data inscrierii in Registrul Marcilor, marca nu a facut obiectul unei folosiri serioase pe teritoriul Romaniei pentru produsele sau serviciile pentru care aceasta a fost inregistrata sau daca aceasta folosire a fost suspendata o perioada neintrerupta de 5 ani;
b) dupa data inregistrarii, marca a devenit, ca urmare a actiunii sau inactiunii titularului, uzuala in comertul cu un produs sau serviciu pentru care a fost inregistrata;
c) dupa data inregistrarii, si ca urmare a folosirii marcii de catre titular sau cu consimtamintul acestuia, marca a devenit susceptibila de a induce publicul in eroare, in special cu privire la natura, calitatea sau provenienta geografica a produselor sau serviciilor pentru care a fost inregistrata;
d) marca a fost inregistrata de o persoana neavand calitatea prevazuta de art.41.
Este asimilata folosirii efective a marcii:
a) folosirea marcii sub o forma care difera de cea inregistrata prin anumite elemente ce nu altereaza caracterul distinctiv al acesteia.
b) imposibilitatea folosirii marcii din circumstante independente de vointa titularului, cum ar fi restrictii la import sau alte dispozitii ale autoritatilor publice vizand produsele sau serviciile pentru care marca a fost ;
c) folosirea marcii de catre un tert cu consimtamantul titularului sau de catre orice persoana abilitata sa utilizeze o marca colectiva sau o marca de certificare;
Titularul nu poate fi decazut din drepturile sale daca, in perioada de la expirarea termenului prevazut la art.45 alin.1 lit.a) pana la prezentarea cererii de decadere, marca a fost folosita efectiv. Totusi, daca inceperea sau reluarea folosirii marcii a avut loc cu 3 luni inainte de prezentarea in justitie a cererii de decadere, folosirea marcii nu va fi luata in considerare daca pregatirile pentru inceperea sau reluarea folosirii qu intervenit numai dupa ce titularul a cunoscut intentia de prezentare a unei cereri de decadere. Dovada folosirii marcii incumba titularului acesteia si poate fi facuta prin orice mijloc de proba. Decaderea produce efecte de la data cererii de decadere.
Marca se radiaza din Registrul Marcilor si mentiunea radierii se publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala.
#PAGEBREAK#
50.
Articolul 46 se abroga. 51.
Articolul 47 se abroga.
52.
La alineatul 1 al articolului 48 preambulul se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Anularea inregistrarii marcii poate fi ceruta Tribunalului Bucuresti de orice persoana interersata pentru oricare din motivele urmatoare:
53.
La articolul 48, alineatul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins :
Inregistrarea marcii nu poate fi anulata pe motivul existentei unui conflict cu o marca anterioara, daca aceasta din urma nu satisface conditiile de utilizare prevazute de art.45 alin.1) - 3).
54.
La articolul 48, dupa alineatul 4 se introduce un nou alineat, alineatul 5 cu urmatorul cuprins:
Daca marca anterioara nu a fost folosita decat pentru o parte din produsele sau serviciile pentru care marca a fost inregistrata, inregistrarea marcii nu poate fi anulata decat pentru acele produse sau servicii pentru care marca nu a fost folosita.
55.
La art.49 dupa alin.1 se introduce un nou alineat care va avea urmatorul cuprins: In cazul prevazut la alin.1, titularul marcii ulterior inregistrate nu poate sa se opuna folosirii marcii anterioare, desi aceasta din urma nu mai poate fi invocata impotriva marcii ulterioare.
56.
La articolul 50 alineatul 2 se elimina.
57.La alineatul 2 al articolului 53 teza 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Modificarea regulamentului de folosire a marcii produce efecte numai de la data inscrierii modificarii in Registrul Marcilor. "
58.
La articolul 54 preambulul se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.54. - Orice persoana interesata poate cere Tribunalului Bucuresti, oricand in perioada de protectie a marcii, decaderea titularului din drepturile conferite de o marca colectiva cand:
59.
Articolul 55 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.55. - Orice persoana interesata poate cere Tribunalului Bucuresti anularea inregistrarii unei marci colective in termen de 5 ani de la inregistrarea acesteia daca exista unul din motivele prevazute la art.48 alin.1 lit.a), b), d) si e).
Daca inregistrarea marcii a fost solicitata cu rea credinta ori marca a fost inregistrata cu nerespectarea cerintelor art.51 alin.1)- 3), anularea acesteia poate fi solicitata Tribunalului Bucuresti de catre persoana interesata oricand in perioada de protectie a marcii.
60.
Articolul 61 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.61. - Orice persoana interesata poate cere Tribunalului Bucuresti anularea inregistrarii marcii de certificare, in termen de 5 ani de la inregistrarea acesteia daca:
a) exista unul din motivele prevazute de art.49 alin.1 lit.a), b), d) si e) ;
b) inregistrarea marcii s-a facut cu nerespectarea art.3 lit.e).
Daca inregistrarea marcii a fost solicitata cu rea credinta ori marca a fost inregistrata cu nerespectarea cerintelor art.57 si 58 alin.1)-3), persoana interesata poate cere Tribunalului Bucuresti anularea marcii oricand in perioada de protectie a acesteia.
61. Articolul 66 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" Art.66. - Cererea de inregistrare internationala pentru o marca inscrisa in Registrul Marcilor, conform Aranjamentului de la Madrid, precum si cererea de inregistrare internationala pentru o marca depusa sau inscrisa in Registrul Marcilor, conform Protocolului referitor la Aranjament va fi examinata in conditiile legii de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci cu plata taxelor legale.
#PAGEBREAK#
62.
Se introduce un capitol nou, Capitolul XI1 - Marca comuniara
63.
Se introduc noi art.661 , 662, 663, 664, 665, 666 care au urmatorul cuprins:
Art. 661 - Cand o cerere de marca comunitara este depusa la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, in temeiul art.25.1)b) din Regulamentul marcii comunitare, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci inscrie data primirii cererii si fara sa procedeze la examinare, o transmite la Oficiul comunitar in termen de 15 zile. Art. 662 - O cerere de marca comunitara sau o marca comunitara poate fi transformata intr-o cerere de marca nationala in conditiile art.108-110 din Regulamentul marcii comunitare.
Art. 663 - Titularul unei marci anterioare inregistrate in Romania sau a unei marci anterioare care a facut obiectul unei inregistrari internationale avind efect in Romania, care depune o marca identica, destinata a fi inregistrata ca marca comunitara, pentru produse si servicii identice cu cele pentru care marca anterioara a fost inregistrata, sau incluse in lista acestei marci, se poate prevala, la inregistrarea marcii comunitare, de vechimea marcii anterioare in ceea ce priveste inregistrarea marcii comunitare in Romania.
Titularul unei marci comunitare, care este si titularul unei marci anterioare identice, inregistrate in Romania sau a facut obiectul unei inregistrari internationale avind efect in Romania, pentru produse sau servicii identice cu cele pentru care marca anterioara a fost inregistrata, sau incluse in lista acestei marci, se poate prevala de vechimea marcii anterioare in Romania.
Art. 664 - Constituie acte de contrafacere si se sanctioneaza potrivit art.83 actele savarsite cu nerespectarea art.8,10,11 si 13 din Regulamentul marcii comunitare.
Art. 665 - Dispozitiile art.84-91 sunt aplicabile si incalcarilor aduse drepturilor titularului unei marci comunitare. Art. 666 - Este indamisibila o actiune in contrafacere, bazata pe o marca comunitara anterioara, impotriva unei marci nationale ulterior inregistrata a carei folosire a fost tolerata timp de 5 ani, cu conditia ca depozitul marcii nationale sa fi fost efectuat cu buna credinta.
Inadmisibilitatea este limitata numai la produsele si serviciile pentru care a fost tolerata.
Art.667 - Litigiile avand ca obiect marci comunitare, pentru care Regulamentul 40/94/CE atribuie competenta tribunalelor de marca comunitara in sensul art.91.1, sunt de competenta Tribunalului Bucuresti care solutioneaza in prima instanta.
Curtea de Apel Bucuresti judeca, apelurile declarate impotriva sentintelor Tribunalului Bucuresti privind marcile comunitare.
64.
La articolul 68 alineatul 2 se modifica si va avea urmatorul continut:
Inregistrarea unei indicatii geografice poate fi ceruta la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, direct sau prin mandatar autorizat, si va fi supusa taxei prevazuta de lege.
65.
La articolul 68 dupa alineatul 2 se introduc 3 noi alineate, alineatele 3,4 si 5 cu urmatorul cuprins:
Cererea de inregistrare a unei indicatii geografice va contine elementele prevazute in Regulamentul de aplicare a legii.
In termen de 3 luni de la depunere, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, examinaeaza cererea si indeplinirea conditiilor prevazute de art.68-70.
Orice persoana avand un interes legitim, bazat pe un drept de proprietate industriala anterior protejat poate formula o opozitie la inregistrarea unei indicatii geografice in termen de 2 luni de la publicarea acesteia, in conditiile prevazute de Regulamentul legii.
66.
Articolul 69 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.69. - Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci inregistreaza indicatiile geografice si acorda solicitantului dreptul de utilizare a acestora dupa ce Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale sau, dupa caz, autoritatea competenta din tara de origine a solicitantului, certifica:
-indicatia geografica a produsului care urmeaza a fi inregistrata;
-produsele care pot fi comercializate sub aceasta indicatie;
-aria geografica de productie;
-caracteristicile si conditiile de obtinere pe care trebuie sa le indeplineasca produsele pentru a putea fi comercializate sub aceasta indicatie.
#PAGEBREAK#
67.
Articolul 77 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Ministerul Agriculturii, Padurilor, Dezvoltarii Rurale poate proceda, din oficiu sau la sesizarea unei persoane interesate, la controlul calitatii produselor puse in circulatie sub indicatia geografica inregistrata.
68.Dupa articolul 78 se introduce un nou articol, art.781 care va avea urmatorul cuprins:
Deciziile Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci privind cererile de inregistrare a indicatiilor geografice pot fi contestate la Tribunalul Bucuresti care judeca in prima instanta.
69.
Articolul 79 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.79. - Pe intreaga durata de protectie a indicatiei geografice, orice persoana interesata poate cere Tribunalului Bucuresti anularea inregistrarii acesteia daca inregistrarea indicatiei geografice s-a facut cu nerespectarea dispozitiilor art.69 si art.70.
Pentru nerespectarea conditiilor de calitate si a caracteristicilor specifice produselor din zona la care se refera indicatia geografica, Ministerul Agriculturii Padurilor si Dezvoltarii Rurale sau orice alta persoana interesata poate solicita Tribunalului Bucuresti decaderea din drepturi a persoanelor autorizate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci sa foloseasca indicatia geografica inregistrata. Sentinta Tribunalului Bucuresti ramasa definitiva se comunica la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci de catre persoana interesata. Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci radiaza indicatia geografica din Registrul National al Indicatiilor Geografice si publica radierea acesteia in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala in termen de 2 luni de la comunicare.
70.
Articolul 80 se modifica si va avea urmatorul cuprins :
Deciziile Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci privind cererile de inregistrare a marcilor pot fi contestate la acest oficiu de catre solicitantul inregistrarii marcii in termen de 30 zile de la comunicare, cu plata taxei legale.
Deciziile Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci privind inscrierea cesiunii sau licentei in Registrul Marcilor pot fi contestate la oficiu de persoanele interesate in termen de 30 zile de la comunicare sau, dupa caz, de la publicarea acestora.
Contestatiile formulate conform alin. 1) si 2) vor fi solutionate de catre o comisie de contestatii din cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci.
71.
Dupa articolul 80 se introduce un nou articol, art.801 care va avea urmatorul cuprins :
Daca inregistrarea unei marci, reinnoirea inregistrarii sau inscrierea unei modificari in Registrul Marcilor a fost efectuata, in mod evident din eroare, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci poate in termen de 3 luni cu incepere de la data inregistrarii sau de la data inscrierii sa revoce inregistrarea, reinnoirea sau inscrierea modificarii efectuate.
72.
Articolul 81 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Hotarirea Comisiei de contestatii motivata se comunica partilor si poate fi atacata cu apel la Tribunalul Bucuresti in termen de 15 de zile de la comunicare.
In termen de 15 zile de la comunicare, deciziile Tribunalului Bucuresti pot fi atacate cu recurs la Curtea de Apel Bucuresti.
Sentintele Tribunalului Bucuresti pronuntate in cazurile prevazute de art.45, 48, 54, 55, 61 si 79 pot fi atacate cu apel la Curtea de Apel Bucuresti in termen de 30 de zile de la comunicare.
73.
La articolul 83 alineatul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
O actiune in contrafacere poate fi pornita numai dupa data publicarii marcii, titlul devenind executoriu dupa inregistrarea marcii in Registrul Marcilor.
74.
La articolul 83, alineatul 5 se elimina.
75.
La articolul 84 alineatul 1 se nodifica si va avea urmatorul cuprins :
Art.84. - Titularul marcii sau, dupa caz, Ministerul Agriculturii Padurilor si Dezvoltarii Rurale poate solicita instantei judecatoresti competente sa dispuna masura confiscarii si, dupa caz, a distrugerii produselor care poarta marci sau indicatii geografice prevazute la art.83.
76.
Articolul 87 se modifica si va avea urmatorul cuprins :
Art.87. - Titularul marcii sau dupa caz, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale poate solicita instantei judecatoresti sa dispuna luarea unor masuri asiguratorii, atunci cand se considera ca exista un risc de incalcare de catre terti a drepturilor cu privire la marca sau indicatia geografica protejata si daca aceasta incalcare ameninta sa cauzeze un prejudiciu ireparabil, ori daca exista un risc de distrugere a elementelor de proba.
77.
Articolul 90 se modifica si va avea urmatorul cuprins :
Art.90. - Titularul marcii sau dupa caz, Ministerul Agriculturii Padurilor si Dezvoltarii Rurale poate solicita autorului incalcarii dreptului, informatii imediate privind provenienta si circuitele de distribuire a marfurilor ilegal marcate, precum si informatii despre identitatea fabricantului sau comerciantului, cantitatea de marfa fabricata, livrata, primita sau comandata.
78.
La articolul 91 alineatul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Competentele vamale cu privire la asigurarea respectarii drepturilor asupra marcilor si indicatiilor geografice protejate apartin Autoritatea Nationala a Vamilor, potrivit legii.
79.
La art.93 literele a), c) si f) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
a) ia in evidenta, publica, examineaza cererile de inregistrare a marcilor
c) ia in evidenta si publica cererile de inregistrare a indicatiilor geografice si acorda protectie acestora pe teritoriul Romaniei;
f) organizeaza si tine Registrul Marcilor si Registrul National al Indicatiilor Geografice ;
Art.II- Procedurile in cererile de inregistrare marcilor aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei legi se solutioneaza potrivit acestei legi.
Art.III- HG 833/1998 pentru aprobarea Regulamentul de aplicare a Legii nr.84/1998 privind marcile si indicatiile geografice se abroga.
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
La aceiasi data, Guvernul va adopta o Hotarare pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr.84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art.IV - Legea nr.84/1998 privind marcile si indicatiile geografice cu modificari si completari se republica dandu-se textelor o noua renumerotare.
Comentarii articol (0)