În cazul în care un salariat ce beneficiază de vouchere de vacanță pleacă de la un angajator, dar și în alte situații, el poate fi nevoit să restituie o parte din sau chiar integral banii primiți sub această formă, și anume contravaloarea voucherelor necuvenite ori neutilizate.
Normele metodologice pentru acordarea voucherelor de vacanță, cuprinse în
HG 215/2009, stabilesc că,
la sfârșitul perioadei de valabilitate, la data stabilită de angajator sau la data încetării raporturilor de muncă, beneficiarul unor vouchere de vacanță pe suport hârtie acordate pentru anul în curs și neutilizate ori necuvenite are
obligația să le restituie angajatorului.
În cazul voucherelor de vacanță alimentate pe suport electronic și neutilizate în perioada de valabilitate, emitentul acestora trebuie să restituie valorile nominale către angajator, iar în cazul voucherelor de vacanță alimentate pe suport electronic și necuvenite, precum și în cazul încetării raporturilor de muncă, angajatorul are obligația de a comunica în timp util informațiile relevante emitentului, pentru ca acesta să poată face restituirea sumelor către angajator.
Apoi, la sfârșitul perioadei de valabilitate a suportului electronic pe care au fost alimentate voucherele de vacanță sau la data încetării raporturilor de muncă, beneficiarul trebuie să restituie angajatorului suportul electronic, iar acesta, la rândul lui, trebuie să-l restituie emitentului.
Totodată, utilizarea de către beneficiar de vouchere de vacanță pe suport hârtie sau pe suport electronic
necuvenite îl obligă pe acesta la plata contravalorii voucherelor către angajator.
Se poate considera că au fost acordate necuvenit, de pildă, voucherele de vacanță care, în cazul cumulului de funcții, nu au fost acordate de către angajatorii unde beneficiarii lor își au funcția de bază, potrivit legii, sau, după caz, nu au fost acordate de fiecare angajator proporțional cu timpul lucrat, așa cum stabilesc normele.
De asemenea, mai sunt și situațiile în care beneficiarii voucherelor de vacanță activează în mediul privat, iar voucherele li se acordă acestora, potrivit regulilor actuale,
“proporțional cu perioada de exercitare a raportului de serviciu sau durata contractului de muncă, într-un an calendaristic”.
Așadar, dacă un astfel de angajat pleacă din firmă la doar câteva luni de la începutul anului, dar a primit și folosit voucherele de vacanță pentru tot anul, va trebui să returneze o parte din suma primită.
Voucherele de vacanță se acordă anul acesta
după reguli noi, respectiv bugetarii pot primi vouchere care să acopere jumătate din contravaloarea pachetelor de servicii turistice achiziționate, și anume 800 de lei pentru servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 de lei, iar pentru a putea primi aceste vouchere, ei trebuie să dea
o declarație pe propria răspundere.
Comentarii articol (0)