Avand in vedere prevederile art. 23 alin. (10) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 604/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul administratiei si internelor emite urmatorul ordin:
CAPITOLUL I
Dispozitii generale si comune
Art. 1. - (1) Prezentul ordin stabileste procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere.
(2) Examinarea pentru obtinerea permisului de conducere se realizeaza potrivit prevederilor prezentului ordin, cu respectarea conditiilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006.
Art. 2. - In sensul prezentului ordin, expresiile si termenii de mai jos au urmatoarele intelesuri:
a) servicii publice comunitare - serviciile publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor organizate in cadrul institutiei prefectului;
b) candidati - cetatenii romani si cetatenii straini cu domiciliul sau resedinta in Romania, care solicita examinarea pentru obtinerea permisului de conducere;
c) examinatori - lucratori ai serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor, atestati potrivit art. 4.
Art. 3. - (1) Examinarea pentru obtinerea permisului de conducere se efectueaza la serviciile publice comunitare pe a caror raza de competenta teritoriala candidatii isi au domiciliul sau resedinta.
(2) Examinarea pentru obtinerea permisului de conducere poate fi efectuata si in alte localitati decat in municipiul resedinta de judet in care candidatii isi au domiciliul sau resedinta, in baza ordinului prefectului unitatii administrativ-teritoriale respective.
(3) Examinarea militarilor profesionisti, a cursantilor, elevilor si studentilor institutiilor de invatamant din sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala, precum si a candidatilor care solicita obtinerea permisului de conducere pentru categoriile Tv si Tb se poate efectua la serviciile publice comunitare pe a caror raza de competenta teritoriala isi are sediul unitatea care organizeaza cursurile de pregatire.
Art. 4. - (1) Examinarea candidatilor se efectueaza de catre o comisie de examinare a carei componenta se stabileste de catre seful serviciului public comunitar, pe programator.
(2) Din comisia de examinare fac parte examinatori atestati de Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 5. - (1) Examinarea candidatilor cuprinde proba teoretica si proba practica.
(2) Proba teoretica consta in indicarea variantelor corecte de raspuns la intrebarile cuprinse in chestionarele de examen. Indicarea raspunsurilor corecte se face fie prin completarea unei anexe la chestionar, pe suport hartie, fie prin utilizarea unei aplicatii informatice, avizata de Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
(3) Proba practica cuprinde testarea conducerii unui autovehicul in poligon si/sau, dupa caz, in traseu, atat in localitati, cat si in afara acestora, inclusiv dupa lasarea serii.
#PAGEBREAK#
Art. 6. - (1) Examinarea candidatilor la proba teoretica se efectueaza, de regula, in limba romana.
(2) In cazul candidatilor cetateni romani apartinand minoritatilor nationale, examinarea la proba teoretica se poate efectua, la cerere, in limba materna, in conditiile art. 17 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In cazul candidatilor cetateni straini cu domiciliul sau resedinta in Romania, examinarea la proba teoretica se poate efectua, la cerere, intr-o limba de circulatie internationala.
CAPITOLUL II
Organizarea si desfasurarea examenului pentru obtinerea
permisului de conducere
SECÞIUNEA 1
Organizarea examenului pentru obtinerea
permisului de conducere
Art. 7. - (1) La data depunerii dosarului de examinare, candidatii trebuie sa indeplineasca conditiile referitoare la varsta, potrivit categoriei si/sau subcategoriei pentru care se solicita permis de conducere, antecedente penale, examinarea medicala si, dupa caz, examinarea psihologica, prevazute la art. 33 din Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006.
(2) Pentru constituirea dosarului de examinare candidatii trebuie sa depuna la serviciile publice comunitare competente urmatoarele documente:
a) cererea-tip, semnata de candidat, al carei model este prevazut in anexa nr. 1;
b) fisa de scolarizare, al carei model este prevazut in anexa nr. 2;
c) certificatul de cazier judiciar, in termenul de valabilitate;
d) copia actului de identitate;
e) chitantele de plata a taxelor aferente obtinerii permisului de conducere;
f) copia permisului de conducere, in cazul persoanelor care solicita obtinerea unor noi categorii si/sau subcategorii;
g) avizul psihologic, pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
(3) Pentru candidatii cetateni straini care si-au stabilit resedinta sau domiciliul in Romania, certificatul de cazier judiciar prevazut la alin. (2) lit. c) este cel eliberat de Inspectoratul General al Politiei Romane, potrivit legii.
(4) Candidatii cetateni straini care si-au stabilit resedinta sau domiciliul in Romania, precum si candidatii cetateni romani cu domiciliul in strainatate, pe langa documentele prevazute la alin. (2), depun la dosarul de examinare documente care sa faca dovada stabilirii resedintei sau domiciliului in Romania, in conditiile legii, si, in situatia in care nu prezinta documentul mentionat la alin. (2) lit. f), o declaratie notariala din care sa rezulte ca nu mai poseda un alt permis de conducere eliberat de o autoritate straina sau ca dreptul de a conduce nu a fost suspendat ori anulat.
(5) Candidatii ale caror permise de conducere au fost anulate, aflati in una dintre situatiile prevazute la art. 116 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie sa depuna, pe langa documentele prevazute la alin. (2) lit. a)-e) si g), o copie a hotararii judecatoresti de condamnare sau de revocare a pedepsei complementare a interzicerii exercitarii profesiei sau ocupatiei de conducator de vehicule, prevazuta de Codul penal, dupa caz, ramasa definitiva.
Art. 8. - (1) Programarea candidatilor la primul examen se stabileste de catre unitatile autorizate in care acestia au urmat cursurile de pregatire teoretica si practica.
(2) Programarea candidatilor pentru sustinerea examenului, in alte situatii decat cea prevazuta la alin. (1), se solicita de catre acestia.
Art. 9. - Examinarea candidatilor la proba teoretica se desfasoara in sali adecvate acestei activitati, stabilite prin dispozitie a sefului serviciului public comunitar, cu aprobarea prefectului.
Art. 10. - (1) Examinarea candidatilor, atunci cand se solicita permise de conducere pentru mai multe categorii si/sau subcategorii, se efectueaza in zile diferite, pentru fiecare categorie si/sau subcategorie de permis de conducere solicitata.
(2) Perioada de examinare a candidatilor care solicita permise de conducere pentru mai multe categorii si/sau subcategorii nu trebuie sa depaseasca 10 zile lucratoare de la data efectuarii primei examinari.
(3) Examinarea candidatilor la fiecare dintre componentele probei practice se poate efectua de catre examinatori diferiti.
Art. 11. - Examinarea candidatilor la proba teoretica are ca scop verificarea cunostintelor necesare conducatorului de vehicul, potrivit categoriei si subcategoriei de permis de conducere solicitate, si se face dupa cum urmeaza:
a) pentru permisele din categoriile A, B, BE, Tr, Tb si Tv si subcategoriile A1 si B1, pe baza unui chestionar de cunoastere a regulilor de circulatie, notiunilor de prim ajutor si conduita preventiva si a notiunilor elementare de mecanica;
b) pentru permisele din categoriile C si CE si subcategoriile C1 si C1E, pe baza unui chestionar de cunoastere a regulilor de circulatie, notiunilor de prim ajutor, conduita preventiva si a notiunilor elementare de mecanica, precum si a unui chestionar cu reguli specifice pentru categoria C;
c) pentru permisele din categoriile D si DE si subcategoriile D1 si D1E, pe baza unui chestionar de cunoastere a regulilor de circulatie, notiunilor de prim ajutor, conduita preventiva si a notiunilor elementare de mecanica, precum si a unui chestionar cu reguli specifice pentru categoria D.
#PAGEBREAK#
Art. 12. - (1) Chestionarele de examen si grilele de corectare folosite la proba teoretica se elaboreaza de Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
(2) In functie de categoria ori de subcategoria pentru care se sustine examinarea, chestionarele contin:
a) cate 26 de intrebari referitoare la regulile de circulatie, notiunile de prim ajutor, conduita preventiva si la notiunile elementare de mecanica;
b) cate 11 intrebari referitoare la regulile specifice pentru categoria C sau D.
(3) Chestionarele de examen trebuie sa cuprinda notiuni generale referitoare la toate categoriile de vehicule, care privesc:
a) dispozitiile legale in materie de circulatie rutiera, in special cele care vizeaza semnalizarea rutiera, regulile de prioritate si restrictiile de viteza;
b) conducatorul auto:
1. importanta unui comportament vigilent si a unei atitudini adecvate fata de alti participanti la trafic;
2. functiile de perceptie, de evaluare si de decizie, in special timpul de reactie, si modificarile comportamentului conducatorului auto ca urmare a efectelor consumului de alcool, droguri si medicamente cu influente negative asupra conducerii unui autovehicul, a starilor emotionale si a oboselii;
c) drumul:
1. normele legale referitoare la respectarea distantelor de siguranta dintre vehicule, distantei de franare si tinutei de drum a vehiculului in diferite conditii meteorologice si in functie de starea carosabilului;
2. riscurile de conducere legate de starea diferita a carosabilului si mai ales variatiile acestuia in functie de conditiile amosferice si de vizibilitate;
3. caracteristicile diferitelor tipuri de drumuri si dispozitiile legale conexe;
d) ceilalti paticipanti la trafic:
1. riscurile specifice in raport cu lipsa de experienta a celorlalti participanti la trafic si cu categoriile de participanti la trafic cu vulnerabilitate sporita, cum sunt: copiii, pietonii, biciclistii si persoanele cu mobilitate redusa;
2. riscurile inerente circulatiei si conducerii diferitelor tipuri de vehicule si conditiilor de vizibilitate pe care le au conducatorii acestora;
e) reglementari generale si diverse:
1. reglementari referitoare la documentele administrative necesare folosirii vehiculului;
2. reguli generale privind comportamentul pe care trebuie sa il adopte conducatorul auto in cazul producerii unui accident din care au rezultat victime omenesti (acordarea primului ajutor, prezervarea urmelor de la locul accidentului, anuntarea politiei si a salvarii etc.) sau doar pagube materiale (aplicarea procedurilor de constatare amiabila) si luarea altor masuri pentru indepartarea sau diminuarea efectelor accidentului;
3. masuri de securitate referitoare la incarcatura vehiculului si la persoanele transportate;
f) precautiile care trebuie luate la parasirea vehiculului;
g) elementele mecanice legate de securitatea conducerii auto: posibilitatea de a sesiza defectiunile curente care pot afecta indeosebi eficacitatea sistemului de directie, de suspensie, de franare, rulare, farurile si semnalizatoarele, catadioptrii, oglinzile retrovizoare, spalatoarele si stergatoarele de parbriz, sistemul de esapament, centurile de siguranta si claxonul;
h) echipamentele de siguranta ale vehiculelor, mai ales folosirea centurilor de siguranta si a echipamentelor de siguranta pentru copii;
i) regulile de folosire a vehiculului referitoare la protectia mediului inconjurator: folosirea corespunzatoare a sistemului de avertizare sonora, consumul moderat de carburant, limitarea emisiilor poluante etc.
(4) Chestionarele de examen trebuie sa cuprinda si notiuni specifice categoriilor si subcategoriilor pentru care se sustine examinarea, dupa cum urmeaza:
A. pentru categoria A si subcategoria A1:
a) folosirea echipamentelor de protectie, cum ar fi: manusile, cizmele, imbracamintea si casca;
b) vizibilitatea motociclistilor pentru ceilalti participanti la trafic;
c) riscurile legate de diferitele conditii de circulatie, acordandu-se atentie si portiunilor alunecoase de sosea, gurilor de canal, marcajelor rutiere aplicate pe carosabil, sinelor de tramvai etc.;
d) elementele mecanice legate de siguranta conducerii auto, acordandu-se atentie si comutatorului pentru intreruperea curentului in cazuri de urgenta, nivelului de ulei si curelei de transmisie;
B. pentru categoriile C, CE, D si DE si subcategoriile C1, C1E, D1 si D1E:
a) regulile referitoare la timpii de conducere si perioadele de repaus, conform Regulamentului nr. 3.820/85/CEE; utilizarea dispozitivului de inregistrare prevazut de Regulamentul nr. 3.821/85/CEE;
b) regulile referitoare la tipul de transport: de marfuri sau de calatori;
c) documentele referitoare la vehicul si la transport, necesare pentru transportul national si international de marfuri si calatori;
d) comportamentul care trebuie adoptat in caz de accident; cunoasterea masurilor care trebuie luate dupa un accident sau un eveniment similar, mai ales a interventiilor de evacuare a pasagerilor, precum si cunostintele de baza in materie de prim ajutor;
e) masurile de precautie care trebuie luate la scoaterea si inlocuirea rotilor;
f) regulile privitoare la masa si dimensiunea vehiculelor, precum si la dispozitivele de limitare a vitezei;
g) impiedicarea vizibilitatii conducatorului auto si a celorlalti participanti la trafic din cauza caracteristicilor vehiculului;
h) citirea unei harti rutiere, planificarea unui itinerar, inclusiv folosirea sistemelor de navigatie electronice, facultativ;
i) factorii de securitate privitori la incarcatura vehiculului: controlul incarcaturii - stivuire si fixare -, dificultati legate de anumite tipuri de incarcaturi, de exemplu, lichide, incarcaturi suspendate etc., incarcarea si descarcarea marfurilor si folosirea materialului de incarcare, numai pentru categoriile C si CE, respectiv pentru subcategoriile C1 si C1E;
j) responsabilitatea conducatorului auto in ceea ce priveste transportul pasagerilor, confortul si siguranta calatorilor, transportul copiilor, controalele necesare inaintea plecarii;
C. pentru categoriile C, CE, D si DE:
a) principiile de constructie si de functionare a urmatoarelor elemente: motoare cu combustie interna, circuitul fluidelor (de exemplu, uleiul de motor, lichidul de racire, lichidul pentru spalatorul de parbriz), circuitul carburantului, circuitul electric, sistemul de aprindere, sistemul de transmisie (ambreiaj, cutie de viteze etc.);
b) sistemul de ungere si protectia antigel;
c) principiile de constructie, montare, utilizare si intretinere a anvelopelor;
d) principiile, tipurile si functionarea principalelor piese, atasarea, folosirea si intretinerea atenta a garniturilor de frana si dispozitivelor de limitare a vitezei;
e) principiile, tipurile si functionarea principalelor piese, atasarea, folosirea si intretinerea atenta a dispozitivelor de cuplare, numai pentru categoriile CE si DE;
f) metode pentru detectarea cauzelor de producere a penelor;
g) intretinerea preventiva a vehiculelor si reparatiile curente necesare;
h) responsabilitatea conducatorului auto in ceea ce priveste receptia, transportul si livrarea marfurilor, conform conditiilor convenite, numai pentru categoriile C si CE.
#PAGEBREAK#
SECÞIUNEA a 2-a
Desfasurarea examenului pentru obtinerea
permisului de conducere
§.1. Sustinerea probei teoretice
Art. 13. - (1) Solutionarea chestionarului de examen se face prin completarea cu litera "X" a casetei sau casetelor din anexa la chestionar corespunzatoare raspunsului/raspunsurilor considerat/considerate corect/corecte. Celelalte casete, continand raspunsurile considerate gresite, raman necompletate.
(2) Completarea anexei la chestionar, al carei model este prevazut in anexa nr. 3, se face numai cu pasta sau cerneala de culoare albastra ori neagra.
(3) Timpul afectat solutionarii chestionarelor de examen este de 30 de minute, pentru cele prevazute la art. 12 alin. (2) lit. a), si de 10 minute, pentru cele prevazute la art. 12 alin. (2) lit. b).
Art. 14. - (1) Inainte de inceperea probei teoretice, candidatii completeaza anexa la chestionar, prin inscrierea datelor personale pe fila "fata", respectiv prin inscrierea mentiunilor referitoare la perioada de pregatire teoretica si la scoala de pregatire a conducatorilor de autovehicule absolvita, pe fila "verso". Anexa la chestionar se semneaza de catre candidat pe ambele file.
(2) Candidatilor le sunt interzise efectuarea oricaror insemnari pe chestionare, folosirea de materiale ajutatoare ori a echipamentelor de comunicare sau de inregistrare, precum si consultarea intre ei.
(3) Inainte de inceperea probei teoretice, examinatorii au urmatoarele obligatii:
a) sa stabileasca identitatea candidatilor, prin confruntarea fizionomiei acestora cu fotografiile de pe unul dintre urmatoarele documente aflate in termenul de valabilitate: cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, pasaportul sau permisul de sedere; sa verifice prezenta conform programatorului de examen;
b) sa verifice chestionarele si anexele la chestionare pentru depistarea eventualelor insemnari ce ar putea influenta raspunsurile candidatilor;
c) sa instruiasca candidatii cu privire la modul de desfasurare a examenului si de completare a anexei la chestionar, precum si cu privire la timpul afectat solutionarii fiecarui chestionar;
d) sa verifice anexele la chestionare cu privire la inscrierea datelor si a mentiunilor prevazute la alin. (1);
e) sa atentioneze candidatii cu privire la interdictiile prevazute la alin. (2).
Art. 15. - (1) In timpul probei teoretice, examinatorii au urmatoarele obligatii:
a) sa supravegheze cu atentie, pe tot parcursul examenului, modul de desfasurare a activitatii si sa reverifice concordanta dintre datele consemnate pe anexa la chestionar cu cele din documentul de identitate, pentru a elimina orice incercare de substituire a candidatilor;
b) sa interzica accesul in sala de examen al altor persoane decat cele prevazute in programator, cu exceptia persoanelor cu atributii de control;
c) sa intrerupa examinarea candidatilor care incearca sa promoveze examenul prin frauda, a celor care se consulta intre ei ori care consemneaza raspunsurile la intrebarile din chestionare pe alte materiale decat anexa la chestionar distribuita, declarandu-i respinsi.
(2) In timpul probei teoretice, examinatorilor le este interzis sa comunice candidatilor raspunsurile la intrebarile din chestionare ori sa desfasoare alte activitati care ar impiedica supravegherea desfasurarii examinarii.
Art. 16. - La expirarea timpului afectat solutionarii chestionarelor de examen, anexele la chestionare si chestionarele de examen se ridica de catre examinatori, care au obligatia de a le verifica in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor si respectarea interdictiilor prevazute la art. 14 alin. (1) si (2).
Art. 17. - (1) Evaluarea raspunsurilor indicate pe anexele la chestionare, respectiv verificarea corectitudinii evaluarii, se efectueaza, pe baza grilelor de verificare corespunzatoare, separat, de catre cel putin 2 membri ai comisiei de examinare nominalizati in programator.
(2) Operatiunile prevazute la alin. (1) se pot efectua si in prezenta candidatilor.
(3) Sunt considerate gresite raspunsurile care nu corespund cu grila de verificare a chestionarului de examen, cele care prezinta stersaturi sau corecturi si cele care sunt indicate cu alte caractere decat litera "X" sau sunt completate cu creionul.
(4) Pentru a fi declarat admis la proba teoretica, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin 22 de intrebari, pentru chestionarul prevazut la art. 12 alin. (2) lit. a), si la cel putin 8 intrebari, pentru chestionarul prevazut la art. 12 alin. (2) lit. b).
Art. 18. - Dupa efectuarea operatiunilor prevazute la art. 17 alin. (1), examinatorii au urmatoarele obligatii:
a) sa inscrie in anexa la chestionar calificativul "Admis" sau "Respins" obtinut de candidat, gradul profesional, numele si prenumele si sa semneze;
b) sa consemneze in programatoare seria anexei atribuite fiecarui candidat, precum si rezultatele obtinute de acesta la proba teoretica sau, dupa caz, mentiunile corespunzatoare referitoare la neprezentarea candidatului;
c) sa comunice candidatilor declarati admisi la proba teoretica data, ora si locul pentru sustinerea probei practice de conducere;
d) sa anuleze chitantele de plata a taxelor aferente obtinerii permisului de conducere si sa consemneze in rubrica corespunzatoare din fisa de scolarizare calificativul "Respins".
Art. 19. - (1) Candidatii declarati respinsi la proba teoretica pot fi reprogramati pentru sustinerea unui nou examen, din oficiu sau la cerere, ocazie cu care le sunt aduse la cunostinta conditiile si documentele ce trebuie actualizate si li se restituie dosarele de examinare. Dosarele de examinare restituite vor cuprinde documentele prevazute la art. 7, cu exceptia chitantelor de plata a taxelor aferente obtinerii permisului de conducere.
(2) Candidatii declarati respinsi la proba teoretica se pot programa la un nou examen pentru sustinerea probei teoretice dupa cel putin 15 zile de la data la care au fost declarati respinsi, dar nu mai tarziu de un an de la absolvirea scolii de pregatire a conducatorilor de autovehicule.
(3) Candidatii declarati admisi la proba teoretica, care nu se prezinta la proba practica intr-un termen de cel mult un an de la data absolvirii scolii de pregatire a conducatorilor de autovehicule, sunt declarati respinsi.
(4) In cazul depasirii termenului de un an de la data absolvirii scolii de pregatire a conducatorilor de autovehicule, in situatiile prevazute la alin. (2) si (3), examinarea pentru obtinerea permisului de conducere este conditionata de efectuarea unui nou curs de pregatire.
#PAGEBREAK#
§. 2. Sustinerea probei practice
Art. 20. - (1) Autovehiculele folosite la proba practica trebuie sa fie din categoria celor pentru care se solicita obtinerea permisului de conducere si trebuie sa respecte conditiile stabilite conform anexei nr. 4.
(2) Autovehiculele prevazute la alin. (1) trebuie sa fie dotate in mod obligatoriu cu:
a) dubla comanda la pedalele de ambreiaj si frana, cu exceptia motocicletelor;
b) oglinzi retrovizoare pentru candidat si examinator;
c) caseta omologata cu inscriptia "EXAMEN".
(3) Persoanele cu handicap fizic sustin examenul cu autovehicule dotate potrivit alin. (2), adaptate infirmitatii lor.
(4) In timpul examenului, autovehiculele si remorcile nu trebuie sa fie incarcate.
Art. 21. - (1) Traseele folosite la proba practica se stabilesc de politia rutiera si sunt, de regula, altele decat cele folosite in procesul de instruire practica a cursantilor. Traseele trebuie sa fie stabilite astfel incat sa permita examinatorului aprecierea deprinderilor si aptitudinilor necesare conducerii in siguranta a unui autovehicul.
(2) Modalitatea de sustinere a probei practice se stabileste prin ordin al prefectului, cu avizul Directiei regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 22. - (1) Proba practica de conducere a autovehiculelor din categoria A si subcategoria A1 se realizeaza numai in poligoane special amenajate, conform schitei prevazute in anexa nr. 5, si cuprinde urmatoarele manevre:
a) coborarea motocicletei de pe cric cu motorul pornit si deplasarea acesteia pe o distanta de 5 m intr-un spatiu cu latimea de 0,5 m, fara ajutorul motorului, mergand alaturi de vehicul pana la locul de plecare. Neincadrarea in spatiul delimitat de marcajul lateral sau nementinerea in pozitie verticala pe cele doua roti se penalizeaza;
b) mersul sinuos printre jaloane, constand in parcurgerea continua cu ajutorul motorului a unui traseu printre 5 jaloane. Atingerea unuia dintre jaloane, neincadrarea in spatiul delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizeaza;
c) executarea de opturi printre 4 jaloane, constand in efectuarea continua a 6 astfel de manevre, cate 3 manevre intr-un sens si in celalalt, cu inceperea executiei din partea dreapta a ultimului jalon. Atingerea unuia dintre jaloane, neincadrarea in spatiul delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizeaza;
d) deplasarea in linie dreapta, constand in parcurgerea cu ajutorul motorului a unei distante de 50 m intr-un spatiu cu latimea de 0,5 m, cu bratul stang ridicat orizontal. Neincadrarea in spatiul delimitat de marcajul lateral sau sprijinirea cu piciorul de sol se penalizeaza;
e) urcarea motocicletei pe cric. Neefectuarea acestei manevre se penalizeaza.
(2) Proba practica de conducere a motocicletei in poligon este promovata de candidatii care intr-un interval de 4 minute nu au cumulat mai mult de 3 greseli.
Art. 23. - In timpul probei practice, examinatorii verifica modul de comportare a candidatilor, in functie de categoria vehiculului, dupa cum urmeaza:
A. Aptitudini si mod de comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile B si BE, respectiv pentru subcategoria B1
a) Pregatirea si controlul vehiculului din punctul de vedere al sigurantei circulatiei. Candidatii trebuie sa faca dovada capacitatii de a se pregati sa conduca in siguranta, prin respectarea urmatoarelor cerinte:
1. sa regleze scaunul daca este nevoie pentru a obtine o pozitie corecta;
2. sa regleze oglinzile retrovizoare, centurile de siguranta si, daca este cazul, rezematoarele pentru cap;
3. sa se asigure ca usile sunt inchise;
4. sa efectueze un control sumar al starii cauciucurilor, franelor, directiei, fluidelor (de exemplu, uleiul de motor, lichidul de racire, lichidul pentru spalatorul de parbriz), farurilor, dispozitivelor reflectorizante, semnalizatoarelor si claxonului;
5. sa controleze elementele legate de securitatea incarcarii vehiculului: caroseria, obloanele de incarcare, modul de incarcare, stivuirea incarcaturii, numai pentru categoria BE;
6. sa controleze dispozitivul de tractiune si conexiunile franei si circuitului electric, numai pentru categoria BE.
b) Manevre speciale care trebuie testate in legatura cu siguranta circulatiei, pentru categoria B si subcategoria B1. Se asigura testarea modului de executare a cel putin doua manevre, dintre care o manevra de mers inapoi, dintre urmatoarele:
1. sa efectueze o manevra de mers inapoi mentinand o traiectorie rectilinie sau sa efectueze o manevra de mers inapoi cu un viraj la dreapta ori la stanga la coltul strazii, fara a parasi banda de circulatie;
2. sa faca o intoarcere printr-o manevra de mers inainte si de mers inapoi;
3. sa parcheze vehiculul si sa se repuna in miscare dintr-un loc de stationare paralel, oblic sau perpendicular, mergand pe directia inainte ori inapoi, pe teren neted, in panta si in rampa;
4. sa franeze pentru a opri cu precizie; executarea unei opriri de urgenta este facultativa.
c) Manevre speciale care trebuie testate din punctul de vedere al sigurantei circulatiei, pentru categoria BE:
1. sa efectueze atasarea si detasarea remorcii sau semiremorcii la/de la vehiculul tragator; manevra trebuie sa inceapa cu vehiculul si remorca sau semiremorca in stationare, unul langa celalalt (nu unul in spatele celuilalt);
2. sa mearga pe directia inapoi, descriind astfel o curba prestabilita;
3. sa parcheze in siguranta pentru incarcare/descarcare.
d) Comportamentul in trafic. Candidatii trebuie sa efectueze in mod obligatoriu toate manevrele in situatii normale de trafic, in conditii de siguranta completa si cu precautiile necesare, astfel:
1. sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum lateral;
2. sa foloseasca drumuri drepte, sa intalneasca vehicule, inclusiv in pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
5. sa schimbe directia: sa vireze la dreapta sau la stanga, sa schimbe banda de circulatie;
6. sa intre/sa iasa de pe o autostrada sau o alta cale similara, daca este cazul; sa treaca de pe banda de accelerare/iesire pe banda de decelerare;
7. sa depaseasca/sa se intersecteze cu alte vehicule, daca este posibil, sa depaseasca obstacole, cum ar fi masini care stationeaza, sa fie depasiti de alte vehicule, daca este cazul;
8. sa respecte regulile instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/la coborare;
9. sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborarea din vehicule.
#PAGEBREAK#
B. Aptitudini si mod de comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile C, CE, D si DE, respectiv pentru subcategoriile C1, C1E, D1 si D1E
a) Pregatirea si controlul tehnic al vehiculului din punctul de vedere al sigurantei traficului. Candidatii trebuie sa faca dovada capacitatii de a se pregati pentru conducerea in siguranta, prin respectarea urmatoarelor cerinte:
1. sa regleze scaunul pentru a obtine o pozitie corecta;
2. sa regleze oglinzile retrovizoare, centurile de siguranta si, eventual, rezematoarele pentru cap;
3. sa efectueze o verificare sumara a franelor, directiei, farurilor, dispozitivelor reflectorizante, semnalizatoarelor si claxonului;
4. sa controleze servofrana, servodirectia, starea pneurilor, a piulitelor de fixare a rotilor, a aripilor, a parbrizului, a ferestrelor si a stergatoarelor de parbriz, a fluidelor, in special uleiul de motor, lichidul de racire, lichidul pentru spalatorul de parbriz; sa urmareasca indicatiile tabloului de bord, inclusiv ale dispozitivului de inregistrare a vitezei;
5. sa controleze presiunea aerului, rezervoarele de aer si suspensia;
6. sa controleze elementele de securitate legate de incarcarea vehiculului: caroseria remorcii, obloanele de incarcare, mecanismul de incarcare, daca este cazul, sistemul de inchidere a cabinei, modul de incarcare, fixarea incarcaturii, numai pentru categoriile C si CE, respectiv pentru subcategoriile C1 si C1E;
7. sa controleze mecanismul de cuplare si conexiunile sistemului de franare si ale circuitului electric, numai pentru categoriile CE si DE, respectiv pentru subcategoriile C1E si D1E;
8. sa fie capabili sa ia masurile speciale pentru securitatea vehiculului, sa controleze caroseria remorcii, usile de serviciu, iesirile de urgenta, instrumentarul de acordare a primului ajutor, stingatoarele si alte echipamente de siguranta, numai pentru categoriile D si DE, respectiv pentru subcategoriile D1 si D1E;
9. sa citeasca o harta rutiera, facultativ.
b) Manevre speciale care trebuie testate pentru siguranta circulatiei:
1. sa efectueze atasarea si detasarea remorcii sau semiremorcii la/de la vehiculul tragator, numai pentru categoriile CE si DE, respectiv pentru subcategoriile C1E si D1E; manevra trebuie sa inceapa cu vehiculul si remorca in stationare unul langa altul (nu in linie dreapta);
2. sa mearga pe directia inapoi, astfel incat sa realizeze descrierea unei curbe prestabilite;
3. sa parcheze in mod sigur pentru a incarca/descarca pe o rampa/pe un chei de descarcare sau pe o instalatie asemanatoare, numai pentru categoriile C si CE, respectiv pentru subcategoriile C1 si C1E;
4. sa parcheze pentru a lasa sa urce sau sa coboare in siguranta calatorii unui autobuz, numai pentru categoriile D si DE, respectiv pentru subcategoriile D1 si D1E.
c) Comportamentul in trafic. Candidatii trebuie sa efectueze in mod obligatoriu toate manevrele in situatii normale de trafic, in conditii de deplina siguranta si luand toate precautiile necesare, astfel:
1. sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum fara prioritate;
2. sa foloseasca drumuri drepte, sa se intersecteze cu alte vehicule, inclusiv in pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
5. sa schimbe directia: sa vireze la dreapta si la stanga, sa schimbe banda de circulatie;
6. sa intre/sa iasa de pe autostrada sau de pe drumuri similare, daca este cazul; intrare de pe banda de accelerare si iesire pe banda de decelerare;
7. sa depaseasca/sa se intersecteze cu alte vehicule, daca este posibil; sa depaseasca obstacole, cum ar fi masini care stationeaza, sa fie depasiti de alte vehicule, daca este cazul;
8. sa respecte regulile instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/la coborare;
9. sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborarea din vehicule.
Art. 24. - Evaluarea probei practice se efectueaza dupa urmatoarele criterii:
a) Evaluarea tine cont de usurinta candidatului de a manipula diferitele comenzi ale vehiculului si de stapanirea de care acesta va da dovada in incadrarea in trafic in deplina siguranta. De-a lungul probei, examinatorul trebuie sa perceapa faptul ca se afla in siguranta. Greselile de conducere sau comportamentul periculos care ameninta siguranta imediata a vehiculului de examen, a calatorilor sau a altor participanti la trafic, fie ca au necesitat sau nu interventia examinatorului, vor fi sanctionate cu acordarea calificativului "Respins", examinatorul avand libertatea de a hotari daca se impune continuarea examinarii pana la expirarea timpului afectat probei practice.
b) In timpul evaluarii, examinatorul acorda o atentie deosebita comportamentului preventiv si calm adoptat de candidati la volan, tinand seama de stilul de conducere in ansamblu, de modul de conducere adaptat si ferm, in deplina siguranta, in raport cu starea drumului, a conditiilor meteorologice, a actiunilor celorlalte vehicule si a celorlalti participanti la trafic, in special a celor cu vulnerabilitate sporita, cum ar fi: copiii, pietonii, biciclistii si persoanele cu mobilitate redusa; de asemenea, se va tine seama de capacitatea de anticipare si, dupa caz, de solutionare a situatiilor periculoase cu risc crescut de producere a accidentelor.
c) In plus fata de elementele prevazute la lit. a) si b), examinatorul evalueaza candidatul cu privire la:
1. stapanirea vehiculului, tinand cont de urmatoarele: folosirea corecta a centurii de siguranta, a oglinzilor retrovizoare, a rezematoarei pentru cap, a scaunului; folosirea corecta a farurilor si a oricaror dotari care asigura siguranta deplasarii; folosirea corecta a ambreiajului, a cutiei de viteze, a acceleratiei, a sistemelor de franare (inclusiv a celui de-al treilea sistem de franare, daca este cazul), a directiei, numai pentru categoriile BE, C, CE si DE, respectiv pentru subcategoriile C1, C1E si D1E; confortul calatorilor, care implica conducerea calma, fara accelerari brutale sau franari bruste, numai pentru categoriile D si DE, respectiv pentru subcategoriile D1 si D1E;
2. conducerea judicioasa si cu grija pentru mediul inconjurator, tinand cont de turatia motorului, de treptele de viteza, de frana si de acceleratie, numai pentru categoriile BE, C, CE, D si DE, respectiv pentru subcategoriile C1, C1E, D1 si D1E;
3. capacitatea de observatie: observatia panoramica, folosirea corecta a oglinzilor retrovizoare, vizibilitate la distanta mare, medie si mica;
4. prioritate/cedarea trecerii: acordarea prioritatii in intersectii si jonctiuni, cedarea trecerii in celelalte situatii (de exemplu, la schimbarea directiei de mers sau a benzii de circulatie; cand executa manevre particulare);
5. incadrarea corecta pe drum, pe benzile de circulatie, in intersectiile cu sens giratoriu, in curbe, in functie de tipul si de caracteristicile vehiculului; preselectarea;
6. distanta de siguranta: mentinerea unei distante adecvate in fata si in spate, mentinerea unei distante adecvate fata de ceilalti participanti la trafic;
7. viteza: respectarea limitelor maxime de viteza; adaptarea vitezei la conditiile meteorologice si de circulatie si, daca este cazul, la limitele maxime de viteza, mentinerea unei viteze care sa permita oprirea la distanta vizibila si in siguranta; corelarea vitezei cu cea a vehiculelor de aceeasi categorie;
8. comportamentul corect la semafoare, respectarea indicatiilor agentilor de politie rutiera, luarea in consideratie a indicatoarelor rutiere (interdictii sau obligatii), respectarea semnificatiei marcajelor rutiere;
9. semnalizarea in timp util, prin semnalele necesare si corecte; reactia corecta la toate semnalele date de ceilalti participanti la trafic;
10. franare si oprire; incetinire la timp, franare si oprire in functie de imprejurari; anticipare; folosirea diverselor sisteme de franare sau a celor de reducere a vitezei, altele decat frana, numai pentru categoriile C, CE, D si DE.
#PAGEBREAK#
Art. 25. - In cadrul probei practice de conducere a autovehiculului in traseu, examinatorii sunt obligati:
a) sa nu modifice locul de plecare la proba practica, comunicat candidatilor;
b) sa verifice identitatea candidatilor, documentele acestora, prezenta conform programatorului de examen, precum si starea tehnica a vehiculelor cu care se efectueaza proba de traseu;
c) sa consemneze in anexa la chestionar, sub semnatura, mentiunile referitoare la candidatii declarati admisi la proba teoretica, care nu se prezinta la proba practica;
d) sa explice candidatilor modul de desfasurare a probei si sa le comunice clar si din timp traseul ce urmeaza a fi parcurs;
e) sa nu permita accesul in vehicul al altor persoane, cu exceptia candidatilor sau a persoanelor cu atributii de control;
f) sa nu permita transmiterea de indicatii si sfaturi candidatului in timpul examinarii;
g) sa urmareasca cu atentie modul de efectuare a manevrelor de conducere a vehiculului, sa intervina in situatii deosebite cand din cauza unor manevre periculoase se pot produce accidente de circulatie;
h) sa nu angajeze cu candidatii discutii de alta natura decat cele legate de executarea probelor respective;
i) sa nu indice candidatilor efectuarea unor manevre care ar incalca regulile de circulatie sau semnalizarea rutiera;
j) sa manifeste obiectivitate in aprecierea cunostintelor si in acordarea calificativelor, avand o comportare civilizata fata de candidati.
Art. 26. - (1) Examinarea la proba practica de conducere a autovehiculului in traseu se face separat pentru fiecare categorie sau subcategorie, in zile diferite.
(2) Timpul afectat probei practice trebuie sa fie de minimum 25 de minute pentru categoriile B, BE si subcategoria B1 si de minimum 45 de minute pentru celelalte categorii si subcategorii, iar distanta parcursa trebuie sa fie suficienta pentru ca examinatorul sa poata aprecia aptitudinile si comportamentul candidatilor.
(3) In cazul in care proba practica se desfasoara prin parcurgerea a doua sau trei componente ale probei, timpii aferenti cumulati trebuie sa respecte conditiile prevazute la alin. (2).
Art. 27. - (1) Neexecutarea corecta a manevrelor prevazute la art. 23 se penalizeaza de catre examinator prin consemnarea, pe fila "verso" a anexei la chestionar, a literei "I" in casutele corespunzatoare regulii incalcate, la fiecare greseala repetata.
(2) Calculul punctelor de penalizare acumulate pentru fiecare regula incalcata se realizeaza prin inmultirea punctelor de penalizare cu numarul de greseli consemnate de examinator.
Art. 28. - (1) Candidatul care cumuleaza cel mult 20 de puncte penalizare in timpii prevazuti la art. 26 alin. (2) este declarat admis la proba practica.
(2) Candidatul care a depasit punctajul maxim de penalizare inaintea expirarii timpilor prevazuti la art. 26 alin. (2) este declarat respins.
(3) Candidatul declarat respins la proba practica poate fi reprogramat pentru sustinerea unui nou examen in conditiile art. 19 alin. (1) si (2).
CAPITOLUL III
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 29. - (1) Restrictiile medicale, adaptarile obligatorii ale autovehiculelor si aspectele administrative se inscriu la rubrica restrictii din permisul de conducere, potrivit codurilor prevazute in anexa nr. 6.
(2) Restrictiile medicale se inscriu, potrivit reglementarilor legale, in fisa medicala.
(3) Adaptarile obligatorii ale autovehiculelor pentru conducerea acestora de catre persoane cu anumite dizabilitati se stabilesc de catre unitatea autorizata sa efectueze pregatirea candidatului, cu viza unitatii de asistenta medicala ambulatorie de specialitate autorizate, care a emis fisa medicala pentru persoana respectiva.
(4) Codurile aferente aspectelor administrative se stabilesc si se inscriu in permisul de conducere, potrivit prezentului ordin, de catre personalul serviciilor publice comunitare.
(5) Cu ocazia preschimbarii unor permise de conducere emise de alte state comunitare, restrictiile inscrise in acestea se preiau in permisele de conducere preschimbate.
Art. 30. - (1) La data intrarii in vigoare a Legii nr. 49/2006 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, examinarea candidatilor la proba teoretica se va efectua pe baza chestionarelor de examen existente, adaptate la noile prevederi legislative.
(2) Chestionarele de examen, inclusiv cele formulate in limbi de circulatie internationala si in limbile minoritatilor nationale, precum si grilele de corectare folosite la proba teoretica se elaboreaza de catre Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 49/2006.
(3) Pana la implinirea termenului de 6 luni, documentele prevazute la alin. (2) se asigura, in conditiile legii, potrivit solicitarilor candidatilor, prin grija institutiilor prefectului in cadrul carora sunt organizate serviciile publice comunitare.
Art. 31. - In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor va reatesta lucratorii din cadrul serviciilor publice comunitare.
Art. 32. - Anexele nr. 1-6*) fac parte integranta din prezentul ordin.
#PAGEBREAK#
Art. 33. - (1) Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data intrarii in vigoare a Legii nr. 49/2006.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 574/2005 privind organizarea si desfasurarea examenului pentru obtinerea permisului de conducere, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 328 din 19 aprilie 2005.
NOTA:
Anexa nr 1, 2, 3 nu pot fi reproduse
#PAGEBREAK#
ANEXA Nr. 4
Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele
folosite pentru examinarea la proba practica
Categoria A:
- accesul progresiv: motocicleta fara atas cu o capacitate cilindrica mai mare de 120 cmc si a carei viteza maxima, prin constructie, este de cel putin 100 km/h.
- acces direct: motocicleta fara atas cu o putere de cel putin 35 kW.
Subcategoria A1:
- motocicleta fara atas cu o capacitate cilindrica de cel putin 75 cmc.
Categoria B:
- vehicul de categoria B cu 4 roti si care trebuie sa atinga o viteza de cel putin 100 km/h.
Categoria B + E:
- ansamblu format dintr-un vehicul de examen din categoria B si dintr-o remorca cu masa maxima autorizata de cel putin 1.000 kg, care atinge o viteza de cel putin 100 km/h si care nu intra in categoria B; compartimentul pentru marfuri al remorcii trebuie sa fie dintr-o caroserie inchisa, cel putin la fel de lata si de inalta ca si vehiculul; caroseria inchisa poate fi si putin mai lata decat vehiculul cu conditia ca vizibilitatea spre spate sa fie posibila cu ajutorul oglinzilor retrovizoare exterioare ale autovehiculului; remorca trebuie sa aiba o greutate reala de minimum 800 kg.
Subcategoria B1:
- autovehicul cu trei sau patru roti care poate atinge o viteza de cel putin 60 km/h.
Categoria C:
- vehicul din categoria C a carui masa maxima autorizata este de cel putin 12.000 kg, lungimea de cel putin 8 metri, latimea de cel putin 2,40 m, care atinge o viteza de cel putin 80 km/h, este echipat cu ABS si cu o cutie de viteze cu cel putin 8 trepte de mers inainte, precum si cu un dispozitiv de inregistrare a vitezei conform Regulamentului nr. 3821/85/CE; compartimentul pentru marfuri trebuie sa fie dintr-o caroserie inchisa, cel putin la fel de larga si de inalta ca si cabina si sa aiba o greutate de minimum 10.000 kg.
Categoria C + E:
- vehicul articulat sau ansamblu format dintr-un vehicul de examen din categoria C si o remorca a carei lungime este de cel putin 7,5 m; vehiculul articulat sau ansamblul trebuie sa aiba o masa totala maxima autorizata de cel putin 20.000 kg, o lungime de cel putin 14 m si o latime de cel putin 2,40 m, sa atinga o viteza de cel putin 80 km/h, sa fie echipat cu ABS si sa aiba o cutie de viteze cu cel putin 8 trepte de mers inainte si un dispozitiv de inregistrare a vitezei conform Regulamentului nr. 3821/85/CE; compartimentul pentru marfuri trebuie sa fie dintr-o caroserie inchisa, cel putin la fel de lata si de inalta ca si cabina; atat vehiculul cat si ansamblul trebuie sa aiba o greutate de minimum 15.000 kg.
Subcategoria C1:
- vehicul din Subcategoria C1 a carui masa maxima este de cel putin 4.000 kg, care are o lungime de cel putin 5 m, atinge o viteza de cel putin 80 km/h si este echipat cu ABS si un dispozitiv de inregistrare a vitezei conform Regulamentului nr. 3821/85/CE; compartimentul pentru marfuri trebuie sa fie dintr-o caroserie inchisa, cel putin la fel de lata si de inalta ca si cabina.
Subcategoria C1 + E:
- ansamblu format dintr-un vehicul de examen din Subcategoria C1 si dintr-o remorca a carei masa maxima autorizata este de cel putin 1.250 kg; ansamblul trebuie sa aiba o lungime de cel putin 8 m si sa atinga o viteza de cel putin 80 km/h; compartimentul de marfuri al remorcii trebuie sa fie dintr-o caroserie inchisa, cel putin la fel de lata si de inalta ca si cabina; caroseria inchisa poate sa fie si putin mai lata decat autovehiculul cu conditia ca vizibilitatea in spate sa fie posibila prin folosirea retrovizoarelor exterioare ale autovehiculului; remorca trebuie sa aiba o greutate de cel putin 800 kg.
Categoria D:
- vehicul din categoria D care are o lungime de cel putin 10 m, o latime de cel putin 2,40 m si care poate atinge o viteza de cel putin 80 km/h, echipat cu ABS si cu un dispozitiv de inregistrare a vitezei conform cu Regulamentul (CEE) nr. 3821/85.
Categoria D + E:
- ansamblu format dintr-un vehicul de examen din categoria D si dintr-o remorca a carei masa maxima autorizata este de cel putin 1.250 kg, latimea de cel putin 2,40 m si care este capabil sa atinga o viteza de cel putin 80 km/h; compartimentul pentru marfuri al remorcii trebuie sa fie dintr-o caroserie inchisa, cu o latime si o inaltime de cel putin 2 m; remorca trebuie sa aiba o greutate de cel putin 800 kg.
Subcategoria D1:
- vehicul din subcategoria D1 a carei masa maxima autorizata este de cel putin 4.000 kg, care are o lungime de cel putin 5 m si care poate atinge o viteza de cel putin 80 km/h, echipat cu ABS si cu un dispozitiv de inregistrare a vitezei conform cu Regulamentul (CEE) nr. 3821/85.
Subcategoria D1 + E:
- ansamblu format dintr-un vehicul de examen din subcategoria D1 si dintr-o remorca a carei masa maxima autorizata este de cel putin 1.250 kg si care atinge o viteza de cel putin 80 km/h; compartimentul pentru marfuri al remorcii trebuie sa fie alcatuit dintr-o caroserie inchisa cu o latime si o inaltime de cel putin 2 m; remorca trebuie sa aiba o greutate minima de 800 kg.
Categoria Tr:
- tractor pe roti, cu cel putin doua axe, utilizat pentru executarea de lucrari, precum si pentru tractarea unor remorci folosite pentru transportul de persoane sau bunuri si care se deplaseaza, de regula, pe drumul public.
#PAGEBREAK#
ANEXA Nr. 5
SCHITA
POLIGONULUI DE EXAMINARE PENTRU CATEGORIA "A" SI SUBCATEGORIA A1
ANEXA Nr. 6
Codurile comunitare armonizate
CONDUCATORUL AUTO (probleme medicale)
01. Corectia si/sau protectia vederii
01.01. Ochelari
01.02. Lentile de contact
01.03. Sticla protectoare
01.04. Lentile opace
01.05. Acoperitoare pentru ochi
01.06. Ochelari sau lentile de contact
02. Proteza auditiva/aparat auditiv
02.01. Proteza auditiva pentru o ureche
02.02. Proteza auditiva pentru ambele urechi
03. Proteza/orteza pentru membre
03.01. Proteza/orteza pentru unul sau ambele membre superioare
03.02. Proteza/orteza pentru unul sau ambele membre inferioare
05. Conducere cu restrictie (indicarea sub-codului obligatoriu, conducere supusa restrictiilor din motive medicale)
05.01. Restrictie la calatoria pe timpul zilei (de exemplu: o ora dupa rasaritul soarelui si o ora inainte de apus)
05.02. Restrictie la calatoria pe o raza de ...... km de la locul de resedinta al titularului, sau doar in interiorul unui oras, in perimetrul unei zone/regiuni
05.03. Conducere fara pasageri in habitaclul autovehiculului
05.04. Restrictie de utilizare in timpul deplasarii a unei viteze mai mici sau egale cu ....... km/h
05.05. Conducere doar atunci cand este insotit de un titular de permis de conducere
05.06. Fara remorca
05.07. Interzicerea conducerii pe autostrada
05.08. Interzicerea consumului de bauturi alcoolice
ADAPTARI ALE VEHICULULUI
10. Cutie de viteze adaptata
10.01. Schimbator de viteze manual
10.02. Schimbator de viteze automat
10.03. Schimbator de viteze cu comanda electronica
10.04. Levier adaptat de schimbat viteza
10.05. Fara cutie de transmisie secundara
15. Ambreiaj adaptat
15.01. Pedala de ambreiaj adaptata
15.02. Ambreiaj manual
15.03. Ambreiaj automat
15.04. Compartimentare in fata pedalei de ambreiaj/pedala de ambreiaj neutralizata/suprimata
20. Mecanisme de franare adaptate
20.01. Pedala de frana adaptata
20.02. Pedala de frana marita
20.03. Pedala de frana adaptata pentru piciorul stang
20.04. Pedala de frana pentru talpa
20.05. Pedala de frana cu bascula
20.06. Frana de serviciu actionata cu mana (adaptata)
20.07. Folosire maxima a franei de serviciu ranforsata
20.08. Folosire maxima a franei de siguranta integrata in frana de serviciu
20.09. Frana de mana (de stationare) adaptata
20.10. Frana de mana (de stationare) cu comanda electrica
20.11. Frana de mana cu comanda actionata de picior (adaptata)
20.12. Compartimentare in fata pedalei de frana/pedala de frana neutralizata/suprimata
20.13. Frana cu comanda actionata la nivelul genunchiului
20.14. Frana principala cu comanda electrica
25. Mecanisme de acceleratie adaptate
25.01. Pedala de acceleratie adaptata
25.02. Pedala de acceleratie pentru talpa
25.03. Pedala de acceleratie cu bascula
25.04. Acceleratie manuala
25.05. Acceleratie actionata la nivelul genunchiului
25.06. Servo-acceleratie (electronica, pneumatica etc.)
25.07. Pedala de acceleratie plasata la stanga pedalei de frana
25.08. Pedala de acceleratie plasata la stanga
25.09. Compartimentare in fata pedalei de acceleratie/pedala de acceleratie neutralizata/suprimata
30. Mecanisme de franare si de acceleratie combinate adaptate
#PAGEBREAK#
30.01. Pedale paralele
30.02. Pedale in (sau aproximativ in) acelasi plan
30.03. Acceleratie si frana cu glisiera
30.04. Acceleratie si frana cu glisiera cu orteza
30.05. Pedala de frana si de acceleratie neutralizate/suprimate
30.06. Podea ridicata
30.07. Compartimentare pe o latura a pedalei de frana
30.08. Compartimentare pentru proteza pe o latura a pedalei de frana
30.09. Compartimentare in fata pedalelor de acceleratie si de frana
30.10. Rezematoare pentru calcai/picior
30.11. Acceleratie si frana cu comanda electrica
35. Dispozitive de comanda adaptate (Faruri, stergator si spalator de parbriz, claxon, semnalizatoare etc.)
35.01. Dispozitive de comanda care pot fi actionate fara a influenta negativ conducerea
35.02. Dispozitive de comanda care pot fi actionate fara a da drumul volanului sau unor accesorii (maner sferic, furca etc.)
35.03. Dispozitive de comanda care pot fi actionate fara a da drumul cu mana stanga volanului sau unor accesorii (maner sferic, furca etc.)
35.04. Dispozitive de comanda care pot fi actionate fara a da drumul cu mana dreapta volanului/accesoriilor (maner sferic, furca etc.)
35.05. Dispozitive de comanda care pot fi actionate fara a elibera volanul/accesoriile (maner sferic, furca etc.) ori comenzile de acceleratie sau de frana combinate
40. Directie adaptata
40.01. Servodirectie standard
40.02. Servodirectie ranforsata
40.03. Servodirectie cu sistem de securitate
40.04. Coloana de directie alungita
40.05. Volan ajustat (volan mai gros/mai subtire; volan cu diametru redus etc.)
40.06. Volan cu basculare
40.07. Volan vertical
40.08. Volan orizontal
40.09. Actionare cu piciorul
40.10. Actionare cu dispozitiv adaptat (mansa etc.)
40.11. Maner la volan
40.12. Orteza pentru mana pe volan
40.13. Orteza de tenodeza
42. Oglinda (oglinzi) retrovizoare modificata(e)
42.01. Oglinda retrovizoare exterioara stanga sau dreapta
42.02. Oglinda retrovizoare exterioara montata pe aripa
42.03. Oglinda retrovizoare interioara suplimentara pentru observarea traficului
42.04. Oglinda retrovizoare interioara panoramica
42.05. Oglinda retrovizoare de unghi mort
42.06. Oglinda (oglinzi) retrovizoare exterioara(oare) cu comanda electrica
43. Scaun pentru sofer modificat
43.01. Scaun pentru conducator cu inaltime adecvata pentru vizibilitate si distanta normala fata de volan si pedale
43.02. Scaun pentru conducator adaptat la forma corpului
43.03. Scaun pentru conducator cu sustinere laterala pentru o buna stabilitate
43.04. Scaun pentru conducator cu rezematoare pentru coate
43.05. Scaun pentru conducator cu glisiera alungita
43.06. Centura de siguranta adaptata
43.07. Centura de siguranta de tip jug
44. Modificari ale motocicletelor (sub-cod obligatoriu)
44.01. Frana cu comanda unica
44.02. Frana de mana (adaptata) (pentru roata din fata)
44.03. Frana de picior (adaptata) (pentru roata din spate)
44.04. Maneta de acceleratie (adaptata)
44.05. Cutie de viteze manuala si ambreiaj manual (adaptate)
44.06. Oglinda (oglinzi) retrovizoare adaptata(e)
44.07. Comenzi (adaptate) (indicatoare de directie, faruri de oprire etc.)
44.08. Inaltimea scaunului permitand conducatorului sa ajunga cu ambele picioare la pamant
45. Numai motocicleta cu atas
50. Limitat la un vehicul/numar de sasiu particular (numar de identificare al vehiculului, VIN)
51. Limitat la un vehicul/placa de inmatriculare particular (numar de inmatriculare a vehiculului, VIN)
PROBLEME ADMINISTRATIVE
70. Schimbarea permisului nr. ...... eliberat de ...................... (semn distinctiv UE/ONU in cazul unei tari terte, de pilda: 70.0123456789.NL)
71. Duplicatul permisului nr. ...... (semn distinctiv UE/ONU in cazul unei tari terte, de pilda: 71.987654321.HR)
72. Limitat la vehiculele din categoria A cu capacitate cilindrica maxima de 125 cm3 si o putere maxima de 11 KW (A1)
73. Limitat la vehiculele din categoria B cu trei sau patru roti si motor (B1)
74. Limitat la vehiculele din categoria C a caror masa maxima autorizata nu depaseste 7.500 kg (C1)
75. Limitat la vehiculele din categoria D care nu au mai mult de 16 locuri pe scaune in afara locului conducatorului (D1)
76. Limitat la vehiculele din categoria C, a caror masa maxima autorizata nu depaseste 7.500 de kg (C1), cuplate la o remorca a carei masa maxima autorizata depaseste 750 kg, cu conditia ca masa totala maxima autorizata sa nu depaseasca 12.000 kg, si ca masa maxima autorizata a remorcii sa nu depaseasca masa vehiculului tragator gol (C1 + E)
77. Limitat la vehiculele din categoria D care nu au mai mult de 16 locuri pe scaune in afara locului conducatorului (D1), cuplate la o remorca a carei masa maxima autorizata depaseste 750 kg, cu conditia ca: a) masa totala maxima autorizata sa nu depaseasca 12.000 kg si ca masa maxima autorizata a remorcii sa nu depaseasca masa vehiculului tragator gol si b) remorca sa nu fie folosita pentru transportul de calatori (D1 + E)
78. Limitat la vehiculele cu schimbator automat de viteze (Directiva 91/439/CEE, anexa II, pct. 8.1.1., alin. (2))
79. (...) Limitat la vehiculele care indeplinesc conditiile indicate intre paranteze, in contextul aplicarii art. 10 alin. (1) din Directiva 91/439/CEE.
90.01. : la stanga
90.02. : la dreapta
90.03. : stanga
90.04. : drept (dreapta)
90.05. : mana
90.06. : picior
90.07. : folosibil
95. Conducator auto care detine certificat de competenta profesionala (CCP), emis conform Directivei Parlamentului European si a Consiliului 2003/59/CE, valabil pana la data de ........... (de exemplu, "95.01.01.2012").
Codurile nationale incep de la 100.
Comentarii articol (0)