din 31/01/2007
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 84 din 02/02/2007
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. I.9 din Legea nr. 502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 529/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1. - Prezenta ordonanta reglementeaza activitatile de constatare si de recuperare a sumelor platite necuvenit din asistenta financiara nerambursabila acordata Romaniei de Comunitatea Europeana, precum si din fondurile de cofinantare aferente, ca urmare a unor nereguli."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2. - In sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:
a) neregula reprezinta orice abatere de la legalitate, regularitate si conformitate in raport cu prevederile memorandumurilor de finantare, memorandumurilor de intelegere, acordurilor de finantare privind fondurile comunitare si cofinantarile aferente, precum si cu prevederile contractelor incheiate in baza acestor memorandumuri/acorduri, care printr-o cheltuiala neeligibila prejudiciaza bugetul general al Comunitatilor Europene sau bugetele administrate de acestea ori in numele lor si/sau bugetele din care provine cofinantarea aferenta;
b) frauda reprezinta orice actiune sau omisiune intentionata in legatura cu obtinerea, utilizarea sau gestionarea fondurilor comunitare provenind din bugetul general al Comunitatilor Europene sau din bugetele administrate de acestea ori in numele lor, precum si/sau din bugetele de cofinantare aferente, incriminata prin Codul penal, Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare, sau prin alte legi speciale;
c) fondurile comunitare sunt sume provenite din asistenta financiara nerambursabila acordata Romaniei de Comunitatea Europeana;
d) creantele bugetare rezultate din nereguli reprezinta sume de recuperat la bugetul general al Comunitatilor Europene sau la bugetele administrate de acestea ori in numele lor, precum si/sau la bugetele de cofinantare aferente, ca urmare a utilizarii necorespunzatoare a fondurilor comunitare si a sumelor de cofinantare aferente;
e) autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare sunt agentiile de implementare in cadrul programelor PHARE si ISPA, Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit si Agentia de Plati si Interventie in Agricultura in cadrul programelor finantate din fonduri comunitare pentru agricultura, autoritatile de management in cadrul programelor operationale finantate din fonduri comunitare structurale si de coeziune, autoritatile nationale responsabile de participarea Romaniei la alte programe finantate din fonduri comunitare;
f) constatarea existentei creantelor bugetare rezultate din nereguli este activitatea prin care se verifica, se stabileste si se individualizeaza obligatia de plata sub forma unui titlu de creanta;
g) activitatea de recuperare consta in exercitarea functiei administrative de catre autoritatile cu atributii specifice, in vederea stingerii creantelor bugetare rezultate din nereguli, si care este reglementata de prezenta ordonanta si de actele normative emise in aplicarea acesteia;
h) Codul de procedura fiscala semnifica Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
3. Titlul sectiunii a 2-a va avea urmatorul cuprins:
#PAGEBREAK#
"SECTIUNEA a 2-a
Obiectul constatarii existentei si recuperarii creantelor bugetare
rezultate din nereguli"
4. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Obiectul constatarii existentei creantelor bugetare il constituie stabilirea neregulilor, prejudiciilor si/sau a persoanelor juridice ori fizice debitoare, ca urmare a nerespectarii legalitatii, conformitatii si regularitatii utilizarii si administrarii fondurilor comunitare si a fondurilor de cofinantare aferente.
(2) Constituie titlu de creanta:
a) actul/documentul de constatare, stabilire si individualizare a obligatiilor de plata privind creantele bugetare rezultate din nereguli, precum si accesoriile acestora si costurile bancare;
b) hotararea judecatoreasca definitiva si irevocabila, prin care se stabileste obligatia de plata privind creantele bugetare rezultate din nereguli.
(3) Creantele bugetare rezultate din nereguli, inclusiv accesoriile datorate conform contractelor prin care se utilizeaza fondurile comunitare si cofinantarea aferenta, inscrise in titlul de creanta specificat la alin. (2) lit. a), se stabilesc in moneda utilizata pentru efectuarea platilor in cadrul contractului sau acordului de finantare si in lei, cu specificarea sumei echivalente in lei in cazul in care moneda utilizata este euro, utilizandu-se cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data intocmirii titlului de creanta.
(4) Titlul de creanta specificat la alin. (2) lit. a) constituie instiintare de plata si cuprinde elementele actului administrativ fiscal prevazute de Codul de procedura fiscala, precum si elemente specifice, acolo unde este necesar.
(5) Titlul de creanta se comunica debitorului in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala."
5. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Constituie obiect al recuperarii creantelor bugetare rezultate din nereguli sumele platite necuvenit din fonduri comunitare si/sau din cofinantarea aferenta ca urmare a neregulilor, accesoriile acestora, respectiv dobanzi, majorari de intarziere, costuri bancare, precum si alte sume stabilite de lege in sarcina debitorului.
(2) Creantele bugetare rezultate din nereguli sunt asimilate creantelor fiscale, in sensul drepturilor si obligatiilor care revin creditorilor, autoritatilor cu competente in gestionarea asistentei financiare comunitare nerambursabile si debitorilor."
6. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Platitor al creantelor bugetare rezultate din nereguli este persoana juridica sau fizica stabilita debitor prin titlul de creanta.
(2) In cazul in care creanta bugetara rezultata din nereguli nu a fost achitata de catre persoanele prevazute la alin. (1), este obligata la plata sumei datorate persoana juridica sau fizica ce isi asuma obligatia la plata a debitorului, printr-un angajament de plata sau printr-un alt act incheiat in forma autentica, cu asigurarea unei garantii la nivelul obligatiei la plata."
7. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6. - Stingerea creantelor bugetare rezultate din nereguli se realizeaza prin plata voluntara efectuata de catre persoanele prevazute la art. 5, prin deducerea din platile urmatoare pe care sunt indreptatite sa le primeasca persoanele prevazute la art. 5 alin. (1), prin executare silita ori prin alte modalitati prevazute de lege."
8. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Recuperarea creantelor bugetare rezultate din nereguli, prin plata voluntara sau deducerea din platile urmatoare pe care sunt indreptatite sa le primeasca persoanele prevazute la art. 5 alin. (1), se efectueaza in conturile indicate in titlul de creanta, in moneda stabilita in contractul sau acordul de finantare.
(2) Recuperarea creantelor bugetare rezultate din nereguli, prin executare silita, se efectueaza in lei, la termenele prevazute de Codul de procedura fiscala, in conturile indicate in titlul de creanta.
(3) Pentru neachitarea la termen a obligatiilor prevazute la alin. (2), debitorul datoreaza, dupa acest termen, majorari de intarziere, conform prevederilor legale in materie de colectare a creantelor fiscale."
9. Alineatul (2) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Procedura de recuperare a creantelor bugetare rezultate din nereguli nu influenteaza in niciun mod exercitarea actiunii penale in cazul in care neregulile constituie, potrivit legii penale, infractiuni."
#PAGEBREAK#
10. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Pentru creantele bugetare rezultate din nereguli, actul prevazut la art. 3 alin. (2) lit. a), comunicat debitorului, constituie titlu executoriu in conditiile Codului de procedura fiscala.
(2) Pentru creantele bugetare rezultate din nereguli asupra carora s-a pronuntat instanta judecatoreasca, executarea silita se efectueaza in temeiul hotararii judecatoresti care constituie titlu executoriu in conditiile prevazute de Codul de procedura civila.
(3) In cazul in care creantele bugetare rezultate din nereguli nu pot fi recuperate prin plata voluntara sau deducere, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare vor transmite titlurile executorii prevazute la alin. (1) si (2) Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, respectiv organelor teritoriale subordonate acesteia, care vor duce la indeplinire masurile asiguratorii si vor efectua procedura de executare silita pentru recuperarea sumelor platite necuvenit, provenite din fondurile comunitare si din fondurile de cofinantare aferente bugetelor pentru care Agentia Nationala de Administrare Fiscala are competenta conform legii si in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala.
(4) Sumele recuperate de organele competente stabilite potrivit alin. (3) se vireaza in lei in conturile indicate in titlul de creanta."
11. Dupa articolul 10 se introduce un nou capitol, capitolul II1, cu urmatorul titlu:
"CAPITOLUL II1
Responsabilitatile si obligatiile autoritatilor competente cu
constatarea creantelor bugetare rezultate din nereguli si ale
altor autoritati cu competente de control al modului
de gestionare a fondurilor comunitare"
12. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare si a cofinantarii aferente au responsabilitatea de a lua masurile necesare pentru identificarea neregulilor si constatarea creantelor bugetare rezultate din nereguli, in cadrul domeniului lor de competenta, precum si pentru recuperarea sumelor reprezentand creante bugetare rezultate din nereguli.
(2) In scopul identificarii neregulilor, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare si a cofinantarii aferente au obligatia verificarii sesizarilor provenite din interiorul si din exteriorul autoritatii, inclusiv a celor cuprinse in rapoartele de audit si in rapoartele de control ale institutiilor cu atributii de control al obtinerii, derularii si utilizarii fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente.
(3) Constatarea creantelor bugetare rezultate din nereguli se efectueaza de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare, prin compartimentele de specialitate organizate in acest scop in cadrul autoritatii sau in cadrul institutiei in structura careia functioneaza autoritatea.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), la solicitarea autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor comunitare, constatarea creantelor bugetare rezultate din nereguli se efectueaza de compartimentele de specialitate din cadrul ministerului coordonator al autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor comunitare.
(5) Constatarea creantelor bugetare rezultate din nereguli se realizeaza de catre Ministerul Finantelor Publice, prin directia de specialitate, in situatiile in care:
a) autoritatea cu competente in gestionarea fondurilor comunitare are calitatea de beneficiar;
b) persoanele din cadrul autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor comunitare, implicate in procesul de constatare a creantelor bugetare rezultate din nereguli, au un interes personal sau patrimonial ce ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate a atributiilor ce le revin potrivit legii;
c) sunt necesare actiuni de control complexe, cu implicatii interinstitutionale, la sesizarea expresa a ministrului coordonator al autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor comunitare;
d) Comisia Europeana a stabilit debite ca urmare a unor nereguli in cadrul programelor PHARE anterioare Programului PHARE 1998;
e) Comisia Europeana a stabilit, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, debite ca urmare a unei nereguli in cadrul participarii Romaniei la programele comunitare.
(6) In urma desfasurarii activitatii de constatare, in limitele atributiilor ce le revin, toate autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare si directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice au obligatia sa sesizeze de indata Departamentul pentru Lupta Antifrauda - DLAF in cazul descoperirii unor indicii privind posibile fraude."
#PAGEBREAK#
13. Dupa articolul 11 se introduc trei noi articole, articolele 111, 112, 113, cu urmatorul cuprins:
"Art. 111. - (1) Autoritatea de Audit de pe langa Curtea de Conturi a Romaniei, prin structurile sale la nivel central si regional, este autoritatea nationala competenta sa efectueze audit extern, in conformitate cu legislatia Uniunii Europene si cu legislatia nationala, asupra modului de gestionare a fondurilor comunitare.
(2) In vederea evaluarii sistemelor de management si control privind modul de gestionare a fondurilor comunitare si pentru prevenirea si/sau identificarea unor nereguli asa cum sunt definite la art. 2, Autoritatea de Audit, prin structurile sale la nivel central si regional, efectueaza audit extern, pe baza de esantionare, asupra programelor PHARE, ISPA si SAPARD, asupra programelor finantate din fonduri structurale si de coeziune, din fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si din fondul european pentru pescuit.
(3) Constatarile Autoritatii de Audit, rezultate ca urmare a efectuarii misiunilor sale de audit, care pot constitui nereguli asa cum sunt ele definite la art. 2, sunt comunicate autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor comunitare, pentru a demara propriile proceduri in vederea emiterii titlului de creanta. Ca urmare a acestor sesizari, aceste autoritati vor aduce la cunostinta Autoritatii de Audit rezultatul misiunilor de control efectuate.
(4) Constatarile Autoritatii de Audit, rezultate ca urmare a efectuarii misiunilor sale de audit, in care sunt descoperite indicii de posibile fraude, sunt comunicate imediat Departamentului pentru Lupta Antifrauda - DLAF.
(5) Departamentul pentru Lupta Antifrauda - DLAF, in calitate de institutie de contact cu Oficiul European de Lupta Antifrauda - OLAF, asigura, sprijina sau coordoneaza, dupa caz, indeplinirea obligatiilor ce revin Romaniei privind protectia intereselor financiare ale Comunitatii Europene, in conformitate cu prevederile art. 280 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, avand atributia de control al obtinerii, derularii sau utilizarii fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente.
(6) Ministerul Finantelor Publice, prin directia de specialitate, are si rolul de coordonare metodologica la nivel national pentru desfasurarea activitatii de constatare a creantelor bugetare rezultate din nereguli.
(7) Autoritatile cu competente in gestionarea asistentei financiare comunitare, precum si directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice au obligatia de a comunica, in termen de 30 de zile de la data primirii solicitarii Departamentului pentru Lupta Antifrauda - DLAF, masurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate prin actele de control ale departamentului, precum si actiunile intreprinse pentru recuperarea eventualelor prejudicii.
Art. 112. - (1) Dreptul de a stabili obligatia de plata se prescrie in termen de 5 ani de la data inchiderii programului.
(2) Intreruperea si suspendarea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiei de plata se realizeaza in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea si suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune potrivit dreptului comun.
(3) Dreptul de a cere executarea silita a creantelor stabilite prin prezenta ordonanta se prescrie in termen de 5 ani de la data cand a luat nastere acest drept.
(4) Suspendarea si intreruperea termenului de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita sunt reglementate de Codul de procedura fiscala.
#PAGEBREAK#
Art. 113. - (1) In cazul debitelor stabilite de Comisia Europeana si/sau de autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare, pentru care constatarea si/sau recuperarea creantelor bugetare rezultate din nereguli nu a putut fi efectuata si pentru care conturile fondurilor comunitare au fost reintregite la termenele impuse de Comisia Europeana sau de necesitatea continuarii finantarii programelor, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare pot propune reglementarea financiara de stingere a obligatiilor bugetare generate de reintregirea conturilor fondurilor comunitare si a celor generate de plata in mod necuvenit a sumelor de cofinantare aferenta.
(2) Pentru debitele stabilite de Comisia Europeana, specificate la art. 11 alin. (5) lit. d) si e), se imputerniceste Ministerul Finantelor Publice pentru recuperarea in conditiile legii sau, dupa caz, propunerea reglementarii financiare de stingere a obligatiilor bugetare generate de reintregirea conturilor fondurilor comunitare."
Art. II. - In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, va modifica si va completa Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.510/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 914 din 20 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. III. - Ordonanta Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 529/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta, dupa aprobarea prin lege a acesteia, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Art. IV. - Prezenta ordonanta intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
---------------
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
Ministrul delegat pentru controlul implementarii
programelor cu finantare internationala si urmarirea aplicarii
acquis-ului comunitar,
Cristian David
Bucuresti, 31 ianuarie 2007.
Nr. 12.
Comentarii articol (0)