Intrucat institutiile bugetare pentru care Curtea de Conturi, prin organele sale de control, a calculat dobanzi, penalitati si majorari de intarziere au formulat declaratii de creanta in procedura reorganizarii paratei, stabilirea altor sume pe seama acestora, pentru creante bugetare anterioare deschiderii procedurii insolventei debitoarei si pentru care exista declaratii de creante verificate de catre administratorul judiciar si apoi de catre judecatorul-sindic este inadmisibila cata vreme prin planul de reorganizare aprobat nu s-a prevazut altfel.
Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 114 din 31 ianuarie 2005
Prin sentinta nr. 39 pronuntata la data de 23 octombrie 2003 in dosarul nr. 34/2003 al Colegiului jurisdictional Salaj s-a admis in parte incheierea de sesizare nr. 9158 din data de 22 iulie 2003 cu consecinta obligarii paratei SC C. SALAJ SA la plata urmatoarelor sume: 46.482.925 lei reprezentand dobanzi, 745.135 lei reprezentand penalitati de intarziere datorate fondului special de solidaritate sociala pentru persoanele cu handicap, 18.580.196 lei dobanzi, 55.475 lei reprezentand penalitati de intarziere datorate fondului special de invatamant, 135.033.465 lei reprezentand dobanzi calculate la taxa pe valoarea adaugata, 18.344.015 lei dobanzi si 23.699.023 lei penalitati de intarziere aferente platii cu intarziere a contributiei datorate de angajator, 24.835.938 lei dobanzi, 5.002.042 lei penalitati de intarziere si 23.351.823 lei penalitati pentru virarea cu intarziere a contributiei individuale de la angajati, 4.765.155 lei dobanzi datorate pentru plata cu intarziere a taxei asupra mijloacelor de transport, 55.444.736 lei dobanzi aferente aceleiasi contributii, 13.057.363 lei reprezentand penalitati de intarziere datorate pentru intarzierea la plata a impozitului pe cladiri; s-a constatat, de asemenea plata partiala a acestor obligatii bugetare si s-a respins actul de sesizare pentru obligarea la plata sumelor datorate bugetului local urmare a scutirii acordate de catre Consiliul Local al municipiului Zalau.
Pentru a dispune astfel instanta a retinut ca anterior datei la care societatea parata a intrat in procedura prevazuta de Legea nr. 64/1995 datora sumele amintite in actul de sesizare si intrucat nu au fost cuprinse in planul de reorganizare si nici nu au fost achitate aceste creante bugetare trebuie sa fie achitate chiar daca parata a fost supusa procedurii reorganizarii.
Impotriva hotararii judecatoresti amintite anterior a declarat recurs in termenul legal parata SC C. SALAJ SA solicitand instantei admiterea recursului cu consecinta respingerii incheierii de sesizare.
In motivarea recursului s-a sustinut, in esenta ca hotararea instantei de fond este netemeinica si nelegala intrucat toate aceste sume puteau fi solicitate de catre institutiile bugetare la momentul declansarii procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995 si intrucat acestea nu au formulat declaratii de creanta in procedura sumele nu mai pot fi solicitate ulterior.
Analizand recursul declarat de parata SC C. SALAJ SA prin prisma motivelor de recurs si a dispozitiilor art.304 si 3041C. pr. civ., Curtea l-a apreciat ca fiind fondat pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art.35 din Legea nr. 64/1995, de la data deschiderii procedurii se suspenda toate actiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra debitorului sau bunurilor sale, iar conform art.37 din acelasi act normativ, nici o dobanda, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuiala nu va putea fi adaugata creantelor nascute anterior deschiderii procedurii si negarantate cu ipoteca, gaj sau alta garantie reala mobiliara, ori drept de retentie, de orice fel, sau partilor negarantate din creantele garantate cu astfel de garantii, de la data deschiderii procedurii, in afara de cazul in care, prin programul de plata a creantelor cuprins in planul de reorganizare, se deroga de la prevederile de mai sus.
Se poate observa, asadar, ca de la momentul deschiderii procedurii insolventei unei societati comerciale, creantele creditorilor nu pot fi modificate in sensul majorarii acestora urmare a includerii dobanzilor, penalitatilor sau majorarilor de intarziere, iar singura modalitate de valorificare a creantelor apartinand creditorilor este formularea declaratiilor de creanta si inscrierea acestora in tabloul creditorilor sub supravegherea judecatorului-sindic.
In speta, se poate constata ca toate institutiile bugetare pentru care Curtea de Conturi, prin organele sale de control, a calculat dobanzi, penalitati si majorari de intarziere au formulat declaratii de creanta in procedura reorganizarii paratei astfel ca stabilirea altor sume pe seama acestora, pentru creante bugetare anterioare deschiderii procedurii insolventei debitoarei si pentru care exista declaratii de creante verificate de catre administratorul judiciar si apoi de catre judecatorul-sindic este inadmisibila cata vreme prin planul de reorganizare aprobat nu s-a prevazut altfel.
Pentru toate aceste considerente, Curtea va aprecia recursul declarat de recurenta SC C. SALAJ SA ca fiind fondat si in temeiul art.312 alin.1 C. pr. civ. il va admite, va modifica in parte hotararea recurata in sensul ca va respinge incheierea de sesizare nr. 9158 din data de 22 iulie 2003.
Comentarii articol (0)