Mai mult de jumatate (61 la suta) dintre reprezentantii mediului de afaceri din Romania sustin ca firmele lor nu sunt auditate social si nu publica rapoarte sociale, conform unui sondaj efectuat de Forum for International Communications, informeaza Rompres.
Firmele care nu sunt auditate social opereaza in industriile bauturilor alcoolice, bancara, farmaceutica, software, telecomunicatii, energetica. Aproape jumatate dintre companiile neauditate sunt multinationale. Un procent de 37 la suta dintre respondenti afirma ca firmele lor publica rapoarte sociale, insa majoritatea nu au publicat rapoarte sociale pe site-uri.
De asemenea, 16,7 la suta dintre oamenii de afaceri nu au auzit de companii romanesti care raporteaza social, 11 la suta spun ca rapoartele sociale ale firmelor nu sunt credibile, iar 53,7 la suta sustin ca li se par credibile rapoartele sociale.
"Pentru cele mai multe dintre companiile din Romania, domeniul responsabilitatii sociale corporatiste se reduce la campanii de investitii sociale - donatii, sponsorizari, actiuni filantropice - indreptate catre nevoi sociale, catre probleme considerate de interes comunitar. Adesea, aceste programe sunt ineficiente, nu isi ating scopul, nu au obiective sociale si de marketing clare, nu sunt evaluate, nu sunt promovate profesionist. Pentru publicul larg, stirile privitoare la programele sociale ale companiilor sunt lipsite de credibilitate", se mentioneaza intr-un comunicat al Forum for International Communications.
Oamenii de afaceri considera ca principalele probleme cere trebuie avute in vedere de un audit social al companiei lor privesc, in ordinea importantei, relatiile cu comunitatile locale (77,8 la suta), drepturi si conditii de munca ale angajatilor (74 la suta), consumatorii (66,7 la suta) si mediul (66,7 la suta). Respondentii sustin ca reciclarea, reducerea consumului de energie si prevenirea contaminarii apei si solului sunt principalele probleme de mediu de care ar trebui sa fie preocupata compania lor.
In proportie de 87 la suta, respondentii au sustinut ca firma lor investeste social. Intr-un procent de 93 la suta, oamenii de afaceri considera ca organizatiile pentru care lucreaza ar trebui sa investeasca in probleme comunitare. In schimb, 35 la suta dintre respondenti sustin ca firma lor nu evalueaza programele de investitii sociale.
Domeniile de investitii sociale preferate de companii sunt training si oportunitati de dezvoltare profesionala pentru angajati (94 la suta), educatie (70 la suta), conditii de munca pentru angajati (69 la suta), cultura si arta (63 la suta).
Cercetarea a fost realizata in cadrul unui program de responsabilitate sociala corporatista (CSR), initiat de FIC in Romania.CSR Romania este un program care a demarat in martie 2006. Rolul acestuia este de a promova pe piata romaneasca ideea de management etic, in general, si ideea de responsabilitate sociala corporatista, in particular.
CSR este o problema de interes major si pentru Parlamentul European (PE). Membrii PE au avut o intalnire in data de 13 martie la Strasbourg, in urma careia au adoptat un raport privind Responsabilitatea Sociala Corporatista (CSR) a companiilor europene. PE i-a adresat Comisiei Europene pozitia institutiei asupra CSR si a indemnat Executivul european sa ia masuri eficiente pentru a minimiza impactul social si asupra mediului care ar putea avea efecte negative.
Comentarii articol (0)