In conformitate cu dispozitiile art. 14 din Legea nr. 656/2002, persoanele juridice care trebuie sa funizeze informatii catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (in continuare „Oficiul”) (prevazute la art. 8 din Lege)1 vor desemna una sau mai multe persoane care sa aiba responsabilitati in aplicarea dispozitiilor Legii.
Numele acestor persoane, precum si natura si limitele responsabilitatilor vor fi comunicate Oficiului.
Persoanele astfel desemnate, precum si comitentii lor sunt obligati sa intocmeasca pentru fiecare tranzatie suspecta (operatiunea care, prin natura ei si caracterul neobisnuit in raport cu activitatile clientului uneia dintre persoanele prevazute la art. 8, trezeste suspiciunea de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism) un raport scris – in forma stabilita de catre Oficiu – care va transmis imediat acestuia.
In sarcina persoanelor juridice obligate la raportarea catre Oficiu rezida si obligatia legala de stabili proceduri si metode adecvate de control intern, pentru a preveni si a impiedica spalarea banilor si finantarea actelor de terorism, si vor asigura instruirea angajatilor pentru recunoasterea operatiunilor care pot fi legate de spalarea banilor sau de finantarea actelor de terorism si luarea masurilor imediate ce se impun in asemenea situatii.
Obiectivele controlului intern, in comfirmitate cu Norma constau, fara a fi limitative, in verificarea si furnizarea unor informatii credibile, relevante, complete si utile structurilor implicate in luarea deciziilor in cadrul entitatii reglementate si utilizatorilor externi ai informatiilor.
In vederea indeplinirii obiectivelor de control intern, entitatile reglementate trebuie sa isi organizeze un sistem de control intern care se compune din urmatoarele elemente, fara a fi limitative:
a) rolul si responsabilitatile persoanelor desemnate in relatia cu Oficiul;
b) identificarea si evaluarea riscurilor;
c) activitatile de control si separarea responsabilitatilor;
d) supravegherea periodica a gestiunii informatiei, a sistemelor si controlului acestora;
e) informare si comunicare;
f) o strategie de pregatire a personalului in domeniul standardelor de cunoastere si monitorizare a clientelei si a programelor proprii elaborate pe baza acestora.
Controlul intern si/sau auditul intern trebuie sa evalueze periodic eficienta procedurilor si politicilor stabilite, inclusiv nivelul de pregatire a personalului, sa faca propuneri pentru inlaturarea deficientelor constatate si sa urmareasca modul de rezolvare a concluziilor si a propunerilor formulate.
Organele de conducere trebuie sa se asigure ca departamentul de control si/sau audit intern dispune de personal adecvat, cu experienta in asemenea politici si proceduri.
Nerespectarea obligatiei de a desemna o persoana care sa aiba responsabilitati in aplicarea dispozitiilor Legii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda intre 15.000 si 50.000 Ron.
Contraventiile se constata si amenda se aplica de personalul desemnat din cadrul Oficiului si al autoritatilor expres prevazute de Lege.
www.bma.ro
Comentarii articol (0)