Urmand trend-ul ascendent de dezvoltare a francizelor pe teritoriul tarii noastre, deja s-au inregistrat si in Romania cazuri in care francizati, dintr-un motiv sau altul, au vindut unitatea sau unitatile pe care le conduceau, catre persoane doritoare sa detina o afacere.
In tarile unde franciza exista deja de decenii intregi acest fenomen este unul obisnuit, deoarece o astfel de achitie poate fi mult mai avantajoasa si mai profitabila decit de a porni, cum se spune, de la “zero” - a pune bazele unei noi unitati si de a demara o noua afacere. In limbajul francizei, un astfel de proces se numeste “re-vinzare”.
De ce prefera insa unii sa cumpere o afacere care a fost deja construita de altcineva? Revinzarea implica numeroase riscuri pentru cumparator, dar exista certe avantaje care decurg de aici. Unul dintre avanjatele cele mai importante este acela ca astfel cumparatorul “sare” peste anumiti pasi pe care i-ar fi facut in mod obligatoriu, daca ar fi demarat afacerea de la inceput. Astfel, cumparatorul nu mai trebuie sa caute o locatie, nu mai trebuie sa negocieze achizitionarea acesteia si nici sa obtina permisele de functionare, daca sunt necesare, si de amenajare, deoarece toate acestea au fost deja facute de catre vinzator, francizatul initial.
Faptul ca unitatea deja exista si este deja amenajata in conformitate cu cerintele francizorului, ca echipamentele sunt deja instalate, permite ca afacerea sa devina operabila imediat. De asemenea, de cele mai multe ori, personalul angajat al unei unitati francizate, precum si conducerea acestei unitati, sunt transferate catre noul proprietar. Astfel, cumparatorul nu va mai trebui sa caute, sa selecteze si sa angajeze personal pe care apoi sa-l pregateasca sa realizeze toate operatiunile implicate de afacere.
Un avantaj foarte important al revinzarii este insa faptul ca, odata cu transferarea unei afaceri deja construita, cumparatorul beneficiaza de o baza de clienti si de contracte deja existenta. La fel, contactele si contractele cu furnizorii de materii prime sau de materiale sunt deja realizate. Mai mult, afacerea respectiva este deja cunoscuta pe plan local, in zona in care opereaza, are un trecut.
Din faptul ca afacerea are deja un trecut decurg mai multe avantaje. Astfel, inainte de achizitonare, cumparatorul pot afla exact nivelul de profitabilitate, anvergura vinzarilor realizate pina in prezent si multe alte date financiare si nu numai referitoare la afacere. In cazul unei unitati noi, francizorul pune la dispozitia potentialului francizat estimarile financiare ale afacerii (realizate, de obicei, in functie de performantele companiei francizoare), dar acestea sunt doar niste estimari, daca nu chiar speculatii, in timp ce in cazul unitatii deja existente informatiile sunt bazate pe date concrete. Cumparatorul va putea determina mai bine, in cazul unei unitati deja existente, costurile implicate de achizitionarea si de operarea acesteia. De asemenea, el sau ea vor putea intelege mai bine si particularitatile locale ale zonei respective, in ce priveste tendintele si cutumele sociale.
Pretul unitatii deja existente este calculat pornind de la performantele afacerii, de la profitabilitatea ei, fluxul de capital sau pe baza altor factori. De partea cealalta, informatiile oferite de francizor unui potential francizat care doreste sa demareze o afacere de la zero sunt, in cel mai bun caz, o estimare a costurilor implicate de acest proces. Iar aceste estimari trebuie primite cu rezerva, deoarece, francizorul nu are nici un interes sa dea de inteles potentialului francizat ca va trebui sa investeasca sume consistente.
In cazul unei noi unitati, cu toata asistenta si cu tot suportul unui francizor experimentat si chiar daca avem la dispozitie cele mai bune mijloace de cercetare a pietei, estimarile privind posibilitatile de realizare a amortizarii investitiilor raman tot la nivelul de simple speculatii. In cazul unitatii deja existente, datorita faptului ca are un trecut, ca se cunosc posibilitatile de profitabilitate, aceste estimari au o baza concreta de pornire.
Achizitionarea unei unitati deja existenta in cadrul unei retele de franciza presupune transferul contractului de franciza catre noul proprietar, iar aceasta se poate constitui, de asemenea, intr-un avantaj pentru cumparator, deoarece, in functie de prevederile contractului respectiv, noul proprietar poate avea unele beneficii pe care nu le-ar fi avut daca ar fi pus bazele unei noi unitati. Astfel, este posibil ca nivelul taxelor negociate de catre francizatul anterior cu francizorul, sa fie mai mic decit cel al taxelor pe care le platesc cei care deschid noi unitati in cadrul sistemului respectiv. Dar, se prea poate si ca noului proprietar sa i se pretinda plata unei taxe de transfer, taxa care sa fie destul de consistenta.
Un alt avantaj pentru cumparatorul unei unitati deja existente ar fi acela ca institutiile financiare prefera sa acorde imprumuturi unor afaceri care au un trecut si care pot face dovada activitatii anterioare. Si, nu in ultimul rind, revinzarea confera si un sentiment de siguranta, deoarece cumparatorul are perceptia ca a investit in ceva palpabil, ceva concret.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
email: contact@fbb.ro
Comentarii articol (0)