Astfel, cel care prospecteaza piata in vederea achizitionarii unei francize ar trebui sa afle detalii atat despre training-ul promis de francizor, cat si despre suportul si asistenta pe care acesta le ofera si despre programele de marketing si de publicitate. Un alt aspect pe care trebuie sa-l discute cu francizatii afacerii care il intereseaza se refera la puterea de cumparare a retelei.
Cand achizitioneaza marfa si/sau echipamente, francizorul le cumpara pentru intreaga retea, folosindu-se de puterea de cumparare a acesteia. Pentru cei care cumpara in cantitati mari si pentru clientii constanti cum ar trebui sa fie francizorul, furnizorii ofera diferite discount-uri pentru marfurile respective, ceea ce ar insemna ca francizatii primesc marfa si echipamentele la preturi mai reduse decat daca le-ar cumpara direct, de pe piata. Aceasta reprezinta unul dintre avantajele majore ale apartenentei la un sistem de franciza. De aceea, cand discutati cu francizatii interesati-va daca francizorul afacerii respective utilizeaza aceasta putere totala de cumparare a retelei. Nu cred ca ar bucura pe nimeni sa afle, dupa ce negocierile au fost incheiate, iar contractul a fost semnat, ca este obligat sa achizitioneze marfa de la francizor la acelasi pret ca cel de pe piata, daca nu un pret chiar mai mare decat cel practicat de concurenta sa.
Relatia francizor – francizat
Dupa cum am mai spus si in alte articole, tipul de relatie dintre cei doi, francizor si francizat, este esential pentru succesul afacerii. De aceea este important sa-i intrebati pe francizati despre ce cred ei in legatura cu relatia lor cu francizorul si cu compania sa, in general. Se simt acesti francizati abandonati, nu au incredere sau considera ca nu se prea pot baza pe francizor sa le fie alaturi cand au nevoie de ajutor? Sau, dimpotriva, perceptia lor este ca francizorul este preocupat de soarta francizatilor sai si a afacerilor acestora, ca ii pasa daca acestia au succes sau nu, ca este eficient, organizat si de incredere? Intrebati-i daca francizorul (sau reprezentantii sai) reactioneaza prompt de fiecare data cind le este solicitat ajutorul, daca se straduieste sa vina cu solutii fiabile pentru problemele cu care se confrunta afacerea francizatilor si daca este facil accesul la francizor sau la persoana (persoanele) din cadrul companiei francizoare desemnat(e) sa ofere suportul si asistenta promise francizatilor. De asemenea, este foarte important sa va asigurati ca impartasiti aceeasi viziune asupra afacerilor si a modului de a face afaceri a francizorului si companiei pe care acesta o conduce.
Investitia
In cadrul discutiilor cu francizorul acesta va va spune care este nivelul investiei totale pentru achizitionarea licentei si pentru crearea si demararea propriei unitati francizate. El va va da cifre exacte (precum taxa de intrare), dar si cifre estimative privind investitia, insa francizatii va pot spune o cifra mult mai apropiata de cea reala. De asemenea, ei va pot oferi o estimare mult mai realista privind capitalul de care aveti nevoie nu doar pentru a demara afacerea, ci si pentru a avea succes in cadrul acestei francize. Bineinteles, exista multe variabile luate in calcul cand se formuleaza aceste estimari, deoarece, de exemplu, pretul de cumparare, de inchiriere sau taxele platite catre stat pentru achizitionarea spatiului unde va opera noua unitate sau investitiile in amenajarea si mobilarea spatiului, difera de la regiune la regiune, daca nu de la un cartier al unui oras la altul (daca vorbim de chirie, de pilda). Insa francizatii fac aceste estimari pornind de la experienta lor.
De asemenea, este foarte important ca francizatilor respectivi sa le puneti si intrebari de genul “Dupa experienta acumulata, ce ati schimba, daca este necesar, ca sa reduceti semnificativ costurile de demarare a afacerii?”.
Castigurile
Aflati care este castigul mediu al unei unitati si cat timp a durat ca unitatea respectiva sa ajunga sa ii aduca acest castig proprietarului sau. Este mai bine sa abordati subiectului castigurilor si al profiturilor abia la final, dupa ce francizatul respectiv a inceput sa va cunoasca oarecum si a vazut ca nu sunteti un concurent care vrea sa “stoarca” informatii, ci ca aveti intentii serioase de achizitionare a licentei. Oamenii, in general, ezita sa vorbeasca despre veniturile lor cu straini si veti vedea ca vor fi mai deschisi pentru acest gen de discutie abia dupa ce ati petrecut un timp cu ei. La finalul discutiei cu toti francizatii, insa, trebuie sa stiti cam ce profituri aduce o unitate obisnuita si cat dureaza pentru a se ajunge la acea cifra. Nu va multumiti cu ceea ce ati aflat, daca nu puteti sa obtineti aceste raspunsuri.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
email: contact@fbb.ro
Comentarii articol (0)