Semnarea contractului de franciza reprezinta un pas major cu repercursiuni care afecteaza foarte mult viata unui francizat. De aceasta semnatura poate depinde succesul sau in afaceri sau falimentul.
Cunoscuta publicatie americana “Forbes” a realizat o lista cu cele mai bune motive pentru care un viitor francizat ar trebui cel putin sa se mai gindeasca, daca nu sa nu semneze contractul de franciza cu un anumit sistem.
Profitabilitate incerta – In cadrul investigarii unei anumite oferte de franciza, trebuie sa il intrebati pe francizor referitor la estimarile privind profitabilitatea afacerii. De asemenea, este bine ca si atunci cind discutati cu francizatii sistemului respectiv, sa abordati si acest subiect, incercind sa aflati care sunt cifrele reale ale profitabilitatii si cam in ce perioada de timp unitatea respectiva a devenit profitabila. Multi francizori evita sa ofere astfel de cifre estimative, insa, si multi dintre cei care le ofera, dau, de obicei, niste cifre fara a scadea din acestea sumele investite si cheltuielile facute cu aprovizionarea, chiriile, taxele, etc. De aceste cifre insa poate depinde decizia dumneavoastra de a cumpara sau nu.
Costuri initiale prea mari – Ginditi-va serios si calculati, cu creionul pe hirtie, cam cit timp va dura sa recuperati investitiile facute in achizitionarea licentei si demararea francizei. S-ar putea sa aveti surpriza de a descoperi ca v-ar trebui citiva ani buni ca sa puteti recupera sumele platitte pentru taxa de intrare, pentru achizitionarea locatiei si amenajarea ei si celelalte cheltuieli care se fac pentru demararea unei afaceri.
Lipsa exclusivitatii teritoriale sau teritoriu acordat prea mic – Cum v-ati simti ca, dupa ce ati cheltuit zeci de mii de euro sau de dolari pentru a deschide o unitate francizata, sa vedeti ca peste drum sau dupa colt, se deschide o alta unitate facind parte din aceeasi retea de franciza?
Posibilitati reduse de actionare pe cale legala a francizorului – Francizorul va va vorbi despre drepturile pe care le aveti ca francizat, insa una este promisiunea verbala si alta sunt faptele. De aceea este bine sa va consultati si cu un avocat inainte de a semna contractul de franciza pentru a vedea ce posibilitati aveti de a-l actiona pe francizor in judecata in cazul in care acesta nu-si respecta promisiunile sau va produca pagube.
Conditii nedrepte de anulare a contractului – Contractul de franciza ar trebui sa stipuleze si conditiile in care se poate intrerupe colaborarea cu francizorului. Cum sunt aceste conditii? Are francizorul dreptul de a anula contractul in cazul in care ati intirziat putin cu plata redeventelor sau la orice deviere, cit de mica, de la standardele impuse de francizor? Neplata redeventelor si a taxelor, precum si nerespectarea standardelor create de francizor ar trebui sa se constituie in motive de anulare a contractului, dar in anumite conditii. Poate francizatul are motive temeinice sau exista cauze exterioare de vointa francizatului, cauze pe care nu le poate controla, care l-au impiedicat sa-si plateasca redeventele la timp sau l-au obligat sa modifice standardele, insa francizorul ar trebui sa ii dea sansa sa repare aceasta situatie. Desi sunt putini francizori de acest gen, gindul de a pierde tot ce ati investit doar pentru ca ati intirziat sa efectuati vreo plata nu este prea linistitor.
Independenta limitata – Franciza nu este pentru cei care vor independenta totala. Francizatul trebuie sa se poata supune unui program fara a face incercari de a-l modifica doar pentru ca el considera ca viziunea lui este mai buna. In franciza nu prea este loc pentru creativitate si inovatii, decit din partea francizorului. Cei care au probleme cu a prelua un plan de afaceri gata creat si de a urma cu strictete anumite reguli create si impuse de altcineva, ar trebui sa se orienteze catre alt tip de afacere, o afacere pe cont propriu. Pe de alta parte, daca regulile create de francizor, pe care doriti sa le urmati, sunt prea restrictive, pot duce la o “rigidizare” a sistemului. Desi creeaza uniformitate in cadrul retelei, regulile si standardele, daca nu lasa un oarecare spatiu francizatului, pot impiedica aplicarea unor solutii pentru rezolvarea unor probleme specifice doar respectivei unitati.
Redeventele lunare – Taxa de intrare in sistem este rezonabila si, de asemenea, nu trebuie sa investiti prea mult in demararea afacerii, dar cu cit veti ramane dupa ce ati platit toate taxele catre francizor? De aceea, din nou apelati la creion si la hirtie si socoti daca, adunind taxele si redeventele pe care le platiti francizorului, afacerea va fi in continuare profitabila pentru dumneavoastra.
Preturi supradimensionate pentru marfa sau echipamente – Contractul prevede ca dumneavoastra sa utilizati numai echipamente achizitionate de la francizor sau sa vindeti numai marfa acestuia. Sau francizorul desemneaza anumiti furnizori cu care sa lucrati si numai cu aceia. Dar cum sunt preturile pentru aceste marfuri, sunt mai mici, comparabile sau prea mari fata de produsele similare existente pe piata unde activati?
Taxele de publicitate – Multi francizori solicita taxe de publicitate, dar cum sunt aceste sume folosite? Se justifica sumele platite de francizati pentru materialele publicitare si reclama care se face pentru sistemul respectiv? Faptul ca multi francizati nu folosesc materialele publicitare primite de la francizor reprezinta alta discutie, dar cu siguranta nu v-ar conveni sa contribuiti la acest fond si sa nu primiti nimic in schimb.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)