Investitia intr-o franciza nu presupune doar taxa initiala de intrare ci si redeventele lunare platite catre francizori, taxele de publicitate, costurile implicate de gasirea, achizitionarea si amenajarea unei locatii unde sa functioneze noua unitate francizata, etc. Toate acestea, cumulate, pot rezulta sume care pot parea destul de mari, insa sunt cu adevarat mari aceste sume mari?
In afara de taxa de intrare in sistem, redeventa lunara si de taxele pentru publicitate, unii francizori pretind ca francizatii sa cumpere produsele, serviciile sau echipamentele exclusiv de la companiile lor sau numai de la anumiti furnizori preferati de catre acestia. Prin aceasta metoda, francizorii pot sti exact care este nivelul vinzarilor realizate de catre francizati avind astfel un control mai mare asupra nivelului taxelor incasate. Faptul ca francizatul trebuie sa se aprovizioneze doare de la furnizori agreati de catre francizor este un atu, deoarece nu va mai trebui sa caute si sa stabileasca relatii cu furnizori.
Problema poate aparea insa daca produsele, serviciile sau echipamentele respective sunt la preturi mai mari decit cele cu care pot fi achizitionate aceleasi produse/servicii/echipamente sau altele similare, la aceeasi calitate, de pe piata unde activeaza francizatul. Preturi prea mari de achizitie inseamna preturi de vinzare neperformante, francizatul riscind sa isi piarda clientela. Cine va cumpara produse sau servicii de la francizat, daca acestea se pot achizitiona la preturi mai mici de la concurenta acestuia? Iar daca investitia in echipamente sau materie prima este prea mare, francizatul va avea probleme sa isi recupereze sau va dura o perioada indelungata de timp pina cind isi va amortiza investitiile.
Nu exista alte taxe in afara de cele enumerate mai sus, in general, in franciza. Daca un francizor va solicita si alte investitii, verificati daca acestea se justifica si ce ratiuni stau la baza existentei acestor taxe suplimentare. Solicitati francizorului sa va prezinte si sa va explice toate tipurile de taxe pe care vi le solicita. De asemenea, acestea vor fi prevazute si in contractul de franciza. In unele francize, se solicita taxe pentru trainingul initial sau se conditioneaza acordarea exclusivitatii teritoriale de plata unei anumite sume, etc.
Care este pretul corect, rezonabil pentru o franciza, insa, este greu de spus. Pentru a va da seama daca o franciza merita intr-adevar sa investiti in ea, specialistii recomanda sa priviti afacerea in ansamblu, nu din punctul de vedere al fiecarei taxe luate separat, in parte. De exemplu, faptul ca doua afaceri diferite necesita investitii similare, nu inseamna ca cele doua afaceri sunt la fel de bune. Una dintre ele poate avea un grad de profitabilitate mult mai mare decit cealalta. Dupa cum am mai spus si in alte articole, alegerea unei francize nu trebuie facuta in functie de nivelul taxei initiale. Cind un potential francizat cauta o afacere, ar trebui sa verifice exact ce fel de oportunitati sunt ofertele care i se fac si care ii va aduce mai multe profituri. Exista afaceri la care taxele de intrare sunt mai mari, la fel si redeventele lunare si taxele pentru publicitate, insa gradul de profitabilitate este si el ridicat, astfel incit, francizorul, dupa ce a efectuat toate platile, ramane cu un profit net consistent.
In loc sa va concentrati asupra a ceea ce trebuie sa platiti catre compania francizoare, ar trebui sa vedeti cit va revine dumneavoastra. Mare atentie insa! De obicei francizorii au tendinta sa va prezinte proiectii financiare optimiste, eventual bazate pe realizarile companiei-mama, nu pe cele ale centrelor pilot sau ale francizatilor. De aceea, revenim la subiectul discutiei cu francizatii. In timpul convorbirii cu francizatii deja existenti ai unei retele de franciza trebuie sa abordati si delicata problema a nivelului veniturilor reale obtinute de catre acestia; incercati sa aflati informatii privind profitabilitatea afacerii.
Specialistii in franciza, insa, spun ca un raport rezonabil este ca nivelul taxelor platite de francizat catre francizor sa fie cam o treime din profit, in timp ce celelalte doua treimi sa revina francizatului. Daca, de exemplu, profitul net este de 30%, atunci taxele si redeventele platite francizorului nu ar trebui sa depaseasca 10%. Aceasta formula poate parea nedreapta pentru francizat, dar veti vedea ca majoritatea francizelor de succes se mentin in jurul acestei formule.
Daca potentialul francizat considera ca taxele si sumele care ii sunt solicitate sunt prea mari sau nu se justifica, atunci ar trebui sa nu semneze contractul de franciza. Dupa cum am mai spus, potentialul francizat trebuie sa priveasca ofertele de franciza din perspectiva a ceea ce ii va aduce afacerea respectiva si ceea ce doreste el sau ea sa obtina in urma conducerii acelei afaceri, fie ca este vorba de satisfactii financiare sau profesionale.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)