Cind spun cost, ma refer atit la taxa initiala de intrare cit si la toate celelalte redevente si taxe pe care le plateste francizatul. Pentru unii francizati aceste costuri pot parea rezonabile, in timp ce pentru alti francizati, aceleasi costuri pot parea prea mari. Este mai mult o problema de perceptie, insa exista anumite limite care pot indica daca nivelul acestor costuri este rezonabil, indiferent cum ar fi acesta perceput de potentialii francizati.
In mod normal, francizorul ar trebui sa va spuna care sunt toate costurile si nivelele acestora; de asemenea, acestea ar trebui inscrise in contractul de franciza. Francizorii nu sunt obligati sa stabileasca nivelul taxelor si al redeventelor astfel incit sa nu depaseasca anumite limite, insa francizorii tin cont de aspecte precum atractivitatea afacerii in ochii potentialilor cumparatori atunci cind calculeaza aceste nivele. Aceste costuri si taxe presupun:
Taxa de intrare in sistem
Cei mai multi francizori solicita plata unei taxe initiale de achizitonare a francizei. In ce priveste la cit se ridica aceste sume, aceasta depinde foarte mult de profilul activitatii companiei respective. Cele mai mari taxe sunt percepute in industria hoteliera (intre 4 si 6 milioane de dolari americani) urmata de restaurantele cu servire completa (unde taxele variaza intre 700.000 si 3,5 milioane USD), de restaurantele fast-food (intre 250.000 si 1 milion USD pentru a deschide o unitate) si de atelierele de reparatii auto (200 – 300.000 USD). Conform unui studiu IFA (International Franchise Association) in 1996, pentru 95% din francize taxa de intrare in sistem era sub 40.000 USD, insa de atunci lucrurile s-au schimbat dramatic, astfel ca, in medie, taxa initiala de franciza variaza intre 500 de Euro si 100.000 de Euro. (Ne referim aici la francizatii obisnuiti, nu la licentele de master franciza sau de area developer). Dar, in medie, taxa de intrare in sistem pentur un francizat obisnuit este in jur de 20.000 pina la 35.000 de dolari americani.
Multi spun ca taxele de intrare intr-o retea de franciza fac ca acest tip de afacere sa fie oarecum prohibitiva, destinata din start unei anumite categorii. De multe ori sumele pot parea mari, inaccesibile, dar trebuie sa calculati si ce primiti in schimbul acestor bani. Dupa cum am mai spus, o taxa initiala ami mica, nu inseamna automat ca afacerea respectiva este mai buna. Verificati si nivelele celorlalte taxe, redevente si costuri. Poate redeventa lunara este un procent considerabil din vinzari sau poate, desi taxa initiala este mica, va trebui sa investiti sume mari in achizitionarea si amenajarea locatiei unde va functiona viitoarea unitate francizata.
Redeventele lunare
In cazul marii majoritati a francizelor, francizorii solicita plata unei redevente lunare, de catre francizat. Exista si cazuri in care nu se practica aceste taxe, dar fancizatii trebuie, de exemplu, sa achizitioneze produse sau materie prima sau chiar servicii numai de la francizor, acesta din urma obtinind un echivalent al redeventelor lunare prin profiturile realizate prin vinzarea produselor, etc. Redeventele lunare, de obicei, reprezinta un procent din vinzarile realizate de catre francizati, dar sunt si situatii in care francizatul plateste o taxa fixa, indiferent de volumul de tranzactii facute lunar sau de venituri. Nivelul procentelor solicitate variaza, pornind de la 1% pina chiar la 50% din volumul vinzarilor, insa cei mai multi francizori solicita ceva intre 3 si 6%.
Taxa pentru publicitate
La fel ca si in cazul redeventei lunare, majoritatea sistemelor de franciza o practica. Fiecare francizat are astfel posibilitatea, cel putin teoretic, ca, cu bani destul de putini, sa beneficieze de publicitate la nivel national sau regional, in mijloace care au o anvergura mult mai mare de acoperire a publicului. Si, la fel ca in cazul redeventei lunare, aceasta taxa este fie un procent din vinzari, fie o suma fixa, insa aceste taxe sunt mai mici, cam intre 1 si 4%.
Taxele de publicitate reprezinta adesea cauze de dispute intre francizori si francizati, deoarece acestia din urma considera de multe ori ca nu primesc cit s-ar cuveni, pentru sumele platite. Pe de alta parte, insa, multe studii arata ca foarte multi francizati, chiar 80-90% dintre acestia, nici nu utilizeaza mijloacele de marketing si publicitate puse la dispozitia lor de catre francizori. De aceea, poate vi s-ar parea ca aceste sume pentru taxa de publicitate sunt bani aruncati pe fereastra, dar trebuie sa calculati la modul cel mai serios ce va ofera francizorul in schimbul acestor bani si, mai ales, daca sunteti deja francizat, daca si cum ati utilizat toate mijloacele puse la dispozitia dvs. de catre francizor.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)