Relatia dintre francizor si francizat nu este intotdeauna una armonioasa, existind si momente cind apar dispute intre cei doi. In articolul anterior am aratat ca principala sursa a acestor dispute o constituie problemele legate de afacere si de modul in care aceasta decurge.
Neintelegeri apar insa si atunci cind cei doi au asteptari diferite legate de ceea ce va oferi celalalt, cum ar fi de exemplu, cazul unui francizat care crede ca trebuie doar sa achizitioneze licenta, iar afacerea va merge de la sine, in timp de francizorul presupune ca francizatul va munci in cadrul afacerii, va cauta sa atraga clienti, etc. In acest caz, cei doi trebuie sa discute natura relatiei lor si sa decida ce responsabilitati revin fiecaruia.
O alta sursa de diferende intre francizor si francizat o reprezinta schimbarile survenite in cadrul relatiei de franciza. De pilda, un francizat care a detinut o singura unitate, dupa o perioada de timp decide sa deschida mai multe. Conducerea si operarea noilor unitati pot solicita resurse si capacitati manageriale suplimentare. Se poate intimpla insa ca, daca a fost un manager excelent pentru prima sa unitate, stilul sau de a face afaceri sa nu mai fie potrivit acum cind trebuie sa conduca mai multe afaceri in acelasi timp, sistemul necesitind un management profesionist.
Pe masura ce se extinde un sistem de franciza, intervin schimbari in relatia dintre francizor si grupul primilor francizati ai acestuia. Francizatii din grupul initial se pot simti neglijati sau dati la o parte deoarece, cu cit sistemul se largeste, nu vor mai beneficia de accesul facil, de influenta pe care o aveau asupra francizorului, etc. Aceste frustrari, desi nu aparente, pot reprezenta cauzele reale ale diferitelor dispute dintre membrii unei retele de franciza.
Schimbarile survenite pe piata sau aparitia unor companii sau sisteme de franciza concurente pot afecta in mod negativ afacerea (scaderea vinzarilor, declinul nisei de piata, scaderea profiturilor, etc) generind probleme intre membrii retelei de franciza. Aceste situatii pot reprezenta insa si ocazii de consolidare a relatiei intre francizor si francizat care pot conlucra, reunindu-si resursele pentru gasi solutii si a le aplica.
In orice sistem de franciza exista o tensiune intre nevoia de uniformitate si de constanta si faptul ca uneori trebuie facute unele exceptii, ca replica la un set de circumstante unice. De exemplu, orice sistem este proiectat pentru a putea fi implementat in orice regiune geografica, dar pentru ca afacerea sa functioneze in anumite zone, trebuie realizate unele ajustari. Sau, pe piata in care opereaza un francizat au survenit anumite schimbari (de ordin legal sau economic, etc), iar ca unitatea respectiva sa isi poata continua activitatea, francizorul se vede nevoit sa faca anumite exceptii sau sa aplice un tratament deosebit respectivului francizat.
Nu exista cerinte legale care sa il oblige pe francizor sa ii trateze la fel pe toti francizatii sai, dar cei care vor sa faca exceptii pentru anumiti francizati, trebuie sa fie pregatiti sa ofere celorlalti membri ai retelei o explicatie logica si acceptabila de catre acestia. Daca francizorul nu anunta si nu explica astfel de actiuni, apar resentimente din partea celorlalti francizati. De asemenea, nu este o decizie inteleapta nici ca francizorul sa ascunda faptul ca a permis anumite derivari de la linia impusa de sistem. Ceilalti francizati vor afla si vor dori sa stie de ce s-a facut respectiva exceptie. Bineinteles, vor fi suparati si, eventual, vor solicita ca si lor sa li se ofere acelasi tratament. Francizatilor nu le convine sa afle ca francizorul ii favorizeaza pe unii dintre ei, iar daca francizorul este perceput astfel, deciziile sale vor fi cu greu acceptate si implementate de catre membrii retelei.
Nu in ultimul rind, lipsa claritatii in comunicarea dintre francizor si francizatii sai poate genera dispute intre acestia.
Pentru rezolvarea unei dispute si, mai ales, pentru o rezolvare constructive, trebuie cercetate cauzele reale ale acestor diferende. Cel mai bine este sa evitati disputele, iar pentru aceasta trebuie sa evaluati cu atentie situatia si sa discutati cu partile implicate. In Statele Unite ale Americii, precum si in tarile Uniunii Europene, diferitele organizatii ale francizorilor si francizatilor ofera si realizeaza medierea conflictelor intre membrii retelelor de franciza, si chiar au creat manuale si reguli de abordare si de rezolvare a disputelor.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
email: contact@fbb.ro
Comentarii articol (0)