Important:
- noi reguli privitoare la acordarea garantiei produselor comercializate, incepand cu 1 ianuarie 2007
- la achizitionare, consumatorul primeste documente de cumparare, certificat de garantie si manual in limba romana
- nu mai exista un termen fix de efectuare a reparatiilor
Pe larg
De la 1 ianuarie 2007 a intrat in vigoare Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor si garantiile asociate acestora (transpusa dupa Directiva europeana 1999/44/CE privind anumite aspecte ale vânzarii de bunuri de consum si garantiile conexe) care se aplica atât pentru produsele de folosinta îndelungata (electronice, electrocasnice, autoturisme, mobilier etc) cât si pentru produsele nealimentare de uz curent (confectii textile, încaltaminte, articole de marochinarie, jucarii etc).
La achizitionarea produselor de folosinta indelungata, consumatorii trebuie sa primeasca:
- documente de cumparare (bon/ chitanta/factura fiscala, dupa caz);
- certificat de garantiie (numai la cele de folosinta îndelungata);
- manual/instructiuni de utilizare tradus/e in limba româna.
Consumatorii vor verifica completarea de catre vânzator a tuturor datelor solicitate de formularul „certificat de garantiie” (tip aparat, serie – eventual, numele consumatorului, nr. facturii fiscale/chitantei/bonului fiscal) iar daca acestea nu au fost înscrise, vor solicita expres acest lucru.
În cazul în care consumatorii nu primesc documentele enumerate mai sus, acestia trebuie sa le solicite de la vânzator.
Tipuri de garantii:
- garantia legala de conformitate, pe care vânzatorul si/sau producatorul trebuie sa o asigure in mod ferm pentru lipsa de conformitate aparuta într-un termen de 2 ani de la livrare;
- garantia comerciala, pe care vânzatorul si/sau producatorul o acorda in mod voluntar;
- garantia legala pentru viciile ascunse, pe care vânzatorul si/sau producatorul o acorda in conformitate cu prevederile OG 21/1992, privind protectia consumatorilor si ale Codului civil, pentru durata medie de utilizare a produselor.În cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit pentru repararea sau înlocuirea produselor curge de la data finalizarii expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru.
În cazul lipsei conformitatii/defectarii produsului, consumatorul are dreptul sa i se aduca produsul la conformitate, fara plata, prin reparare sau înlocuire, în functie de optiunea consumatorului, masura care nu trebuie sa fie disproportionata sau imposibila pentru operatorul economic.
Totodata, consumatorii trebuie sa stie ca nu mai exista un termen fix de efectuare a reparatiilor; orice reparare sau înlocuire a produselor va fi facuta în cadrul unei perioade limitate de timp, asupra careia vanzatorul si cumparatorul cad de acord.
Consumatorii care au depus în service un produs trebuie sa verifice înscrierea în anexele certificatului de garantie a informatiilor privind efectuarea interventiei cât si durata suplimentarii garantiei cu perioada cât a stat in service.
Consumatorul trebuie sa respecte restrictionarile impuse în utilizare de producator, cu privire la pierderea garantiei.
De asemenea, consumatorii trebuie sa stie ca prezenta simbolului (aplicat pe ambalaj, pe instructiunile de utilizare sau pe certificatul de garantie al produsului) pubela cu roti, barata cu doua linii in forma de ”X”, indica faptul ca produsele electrice si electrocasnice trebuie predate la magazin, în cazul cumpararii unui nou produs, sau la un centru de colectare pentru produsele neutilizate în gospodarie, ca fiind defecte sau depasite tehnic.
Comentarii articol (0)